Vær så snill Audio-Technica, sett denne i produksjon igjen. Den har livets rett, den ser fantastisk ut, og spiller virkelig godt. Det er ikke noe å tenke på.
Audio-Technica har nemlig bare bygget 3000 stykker av den gjennomsiktige platespilleren i akryl. Den er laget til Audio-Technicas 60-årsjubileum, og er allerede utsolgt. Uåpnede esker med AT-LP2022, går allerede for det dobbelte på eBay, det viser at etterspørselen er mye høyere enn Audio-Technica regnet med.
Da den ble lansert, ble prisen satt til 1200 Euro, altså litt over det en Rega Planar 3 koster. For de ekstra pengene, får man en relativt kompakt platespiller i gjennomsiktig akryl, med en høydejusterbar tonearm i karbonfiber, og en pickup med to ulike stifter.
Audio-Technica-spilleren ser ikke ut som noe annet i markedet. Pro-Ject 6 PerspeX SB er det nærmeste man kommer. Men den er lagt i Corian, med sort tallerken og koster det dobbelte.
Audio-Technica AT-LP2022
Her er det aller meste laget i gjennomsiktig akryl. Plinten, eller chassiset, er laget i ett stykke 30 mm akryl. Den remdrevne tallerkenen i 16 mm akryl. All elektronikk er tydelig synlig gjennom akryl, og sørger for at spilleren er et veritabelt blikkfang, uansett hvor den befinner seg.
Silikonremmen tres rundt akryltallerkenen, og hastighetene styres med en 33/ 1/3 og 45-bryter på venstre side av tallerkenen. På den andre siden har Audio-Technica montert den høydejusterbare karbonfiberarmen på en høydejusterbar armbase. Siden det ikke følger med noen platematte, står man fritt til å eksperimentere med filtmatter, kork- eller silikonmatter, og justere armhøyden deretter.
Men egentlig skal man bruke spilleren uten matte på tallerkenen.
Samme pickup, to stifter
Siden armen har avtakbart pickuphus – AT-HS4 SV, er det enkelt å montere på en annen pickup enn den som følger med. Som er en Audio-Technica AT-VM95E BK. En meget fin MM-pickup med normal utgangspenning på 4 mV, elliptisk sliping og avtakbar stift.
Den skal ha 2 grams stifttrykk, 47 kOhm belastning og 23 graders sporingsvinkel, men siden den er ferdigmontert i pickuphuset, er det bare å feste alt i armrøret, og justere motvekten i den andre enden.
Spilleren leveres med en ekstra stift, som passer på den samme pickupen. Den kalles AT-VMN95SH CL, og har en skarpere Shibata-slipning (2.7 x 0.26) på en nålearm i aluminium. Den har et større frekvensområde, og bedre kanalseparasjon.
Det finnes ikke noe innebygget phonotrinn (RIAA) her. Den medfølgende kabelen er av god kvalitet, og plugges rett i et egnet phonotrinn, og så er det bare å spille.
Rotasjonshastigheten ble målt 33,28, og avviket kalket inn på -0,15%.
Wow og Flutter lå litt høyere enn på en Pro-Ject X1, med et avvik på 0,52 %. Men det er bedre enn W&F fra den direktedrevne Thorens TD402DD.
To slipninger med ulike egenskaper
Målingene viser altså ingen avvik av betydning, og er i praksis umerkelig. Klavertoner fremstår som solid fundamentert i lydbildet.
Klaveret på Jan Gunnar Hoffs Living innspilt av 2L, klinger fritt og åpent i rommet. Det er godt med vekt i de lavere oktaver, og lydbildet er stort og stabilt. Med den skarpere Shibata-slipningen på VMN95SH CL, fokuset og detaljgjengivelsen tydeligere, men bassen blir også slankere. Noen vil sikkert foretrekke den andre stiften, og på Dire Straits Love Over Gold, blir klangen varmere, fetere og fyldigere, på bekostning av gjennomsiktigheten i lydbildet, når den elliptiske stiften er påmontert.
Den dynamiske kontrasten er meget god, dog ikke fullt så levende som på en Technics SL-1500C, som også leverer bass med større autoritet. Men setter man på Shibata-slipningen, åpnes lydbildet opp igjen, og da er det større detaljrikdom i lydbildet, enn det er både fra en SL-1500C og en Planar 3.
Jeg har ikke prøvd spilleren på dyrere pickuper, men jeg er sikker på at en enda bedre pickup, for eksempel en MC-pickup fra Audio-Technica, Ortofon eller Sumiko, slett ikke vil være bortkastet på spilleren. Den er i svært liten grad påvirket av vibrasjoner i rommet og karbonarmen virker solid bygget og godt dempet.
Det viste seg i høy grad på Living, hvor klaveret får lov til å klinge fritt, uten at man hører at klangen eller pitch blir påvirket av resonanser eller forvrengning.
Med Shibata-nålen henter den frem flere klangnyanser, og jeg kan tenke meg til at potensialet for enda bedre lydkvalitet, er enkelt å få ut med en enda bedre pickup.
Konklusjon
Audio-Technicas jubileumspiller fortjener et større publikum, enn de 3000 verden over som har fått tak i en. Ikke bare ser den spektakulært godt ut, den spiller fremragende rett ut av esken med den medfølgende pickupen, og matcher lett konkurrentenes spillere i tilsvarende prisklasse på det viktigste: Lydkvaliteten. Den kan lyde litt vel avslappet og den dynamiske kontrasten særlig i bassen, er ikke helt på nivå med de beste i denne disiplinen. Men den spiller med overbevisende innlevelse, åpenhet, og balanse. Hva mer kan man ønske.
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser