Search
Generic filters

TEST: Vanmoof X3

Til den lave

Vanmoof X3 er den klassiske bysykkelen til barn, unge og små voksne med mot til fremtidens mobilitet.

Karakter
Vanmoof X3

Lyd & Bilde mener

Komfortabel kjøreglede med automatisk girskifte og Turbo Boost, apptilkoblet med praktiske tilpasningsmuligheter samt innebygd tyverisikring. Mulighet for kjøp av sykkeljeger-service.
Ingen mulighet for service og reparasjon hos autoriserte verksteder i Skandinavia. Innebygd batteri krever at sykkelen dras med når den skal lades.
  • Motor og dreiemoment: 250–350 W, 59 Nm
  • Kontroll: 4 trinn, Matrix-display, Vanmoof-app (Android, iOS)
  • Rekkevidde: 60–150 km
  • Batteri og lading: 504 Wh, 36 V 4A
  • Gear: 4 automatiske
  • Hjul: 24” Schwalbe Big Ben
  • Bremser: hydrauliske skivebremser foran og bak
  • Utstyr: Integrert alarm, tyverisporing via GSM og Bluetooth
  • Vekt: 19 kg
  • Web: vanmoof.com
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 21295 kr

Jeg kunne virkelig ønsket at jeg hadde en Vanmoof S3 da jeg sist var på besøk hos min norske arbeidsgiver like utenfor Oslo. Her hadde jeg leid en Airbnb-leilighet som viste seg å ligge på toppen av et lite fjell, og jeg skal hilse å si at det var hardt å kjempe seg opp denne stigningen på den halvgamle lånesykkelen som fulgte med Airbnb-leiligheten.

Med en Vanmoof X3 hadde det gått som en drøm. Ikke bare har elsykkelen en kraftig 350 W elmotor som trinnvis kan levere opptil fire ganger min egen pedalkraft. Den er også utstyrt med en magisk knapp på høyre side av styret som gir ekstra mye akselerasjon (Turbo Boost) når man har bruk for det. For eksempel hvis man skal klare en spesielt vond bakketopp eller ved forbikjøringer.

Vanmoof S3 er en klassisk bysykkel. Modellen leveres uten bagasjebrett, men det kan selvfølgelig kjøpes som ekstra tilbehør. (Foto: Peter Gotschalk)

Komfortabel kjøring

Men Vanmoof X3 er ingen fartsdjevel. Først og fremst er den ekstremt komfortabel. Setet er perfekt formet, og jeg fikk ingen smerter etter mange timer på sykkelen, selv om jeg ellers ikke har sittet på en sykkel på årevis. Selve kjøreopplevelsen er en drøm, der sykkelen bare glir over brosteiner, huller i veien og annet ujevnt terreng, uten at man som syklist får støt i ryggen eller at de edlere delene blir most.

Og som nevnt går det også problemfritt oppover, og over stokk og stein på flat vei og i små trange gater. Vanmoof X3 er rett og slett perfekt både som bysykkel og til de litt mer krevende strekningene, selv om jeg nok må advare mot å ta den med på skogsturer eller utsette den for annet villere terreng.

Elmotor og elektronisk girskifte

Til å begynne med krever det imidlertid litt tilvenning å kjøre på det tekniske vidunderet. Det automatiske elektroniske girskiftet har man nemlig ingen kontroll over. Det skifter opp og ned som det selv vil, og det var spesielt irriterende inntil jeg oppdaget at jeg kunne skifte takten i appen slik at sykkelen ikke skiftet så raskt opp i annet gir som tilfellet er med standardinnstillingene.

Vanmoof S3 har innebygde LED-lykter både foran og bak med en lysstyrke på 40 lux. (Foto: Peter Gotschalk)

Elmotoren har yte-assistanse opptil 25 km/t. I det tilfellet yter den opptil 250 W. Faktisk er motoren utstyrt med 350 W, men felles EU-regler har satt en øvre grense for hvor raskt en elsykkel kan kjøre på motorkraft. Imidlertid kan man selv stille inn hvor man befinner seg i verden via Vanmoof-appen, og skulle man komme til å velge USA i menyen, yter sykkelen plutselig 350 W og kan kjøre opptil 32 km/t. Men det er ikke lov, så ikke gjør det!

Riper i lakken

Det er selvfølgelig et par riper i lakken jeg også må nevne. For det første er sykkelens matte lakk (sort eller lyseblå) temmelig følsom for … riper. Det kunne jeg tydelig se på min testsykkel: Rammen var blitt godt ripet opp i området rundt mutteren som justerer setehøyden av Vanmoof-butikkens verktøy.

Det innebygde batteriet yter mellom 60 og 150 km, avhengig av hvilket trinn man velger. Men ettersom sykkelen veier 19 kilo, er det nærmest bare trinn 3 og 4, som henholdsvis tre- og firedobler pedalkraften, som gir mening. Derfor må sykkelen lades ganske jevnlig, og så blir det plutselig et irritasjonsmoment at batteriet er bygd inn i selve sykkelrammen og ikke kan fjernes. Bor man i leilighet i 4. etasje, må man ganske enkelt slepe sykkelen med opp i leiligheten hver gang den skal lades. Selve ladingen tar fire timer, selv om man også kan lade batteriet til 50 % på 80 minutter.

På højre styr sidder den lille Turbo Boost-knap, der gør mirakler for accelerationen. (Foto: Peter Gotschalk)

Konklusjon

Vanmoof X3 er den mest innovative og teknologisk avanserte elsykkelen du kan kjøpe akkurat nå. Den leverer kjøreglede og enkel betjening kombinert med relevante tilpasningsmuligheter, og så er den også beskyttet mot tyveri så godt som menneskelig mulig.

For oss som bor i Skandinavia, er det en liten ulempe at Vanmoof ikke har Brand Stores eller autoriserte verksteder på våre breddegrader, og det er også et irritasjonsmoment at batteriet er innebygd i rammen slik at hele sykkelen må tas med når batteriet skal lades.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 3 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utviklingsredaktør og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Også i denne testen:

    Vanmoof S3

    Til den høye

    Vanmoof S3 er den klassiske bysykkelen til voksne mennesker med mot til fremtidens mobilitet.

    Les også

    Denons jubileums-spiller kan ta seg kjærlig av CD-ene dine i mange år fremover. Men strømmingen får en kald skulder.
    Vi spurte, leserne svarte. Med nesten 4500 stemmer er iPhone 11 kåret som vinner av kamerablindtesten.
    Sonus faber Lumina III er det opplagte valg av høyttalere til mindre rom
    Samsung HW-Q950T er den nyeste toppmodellen, og den skuffer ikke. Denne lydplanken er det krutt i!

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Med sin saftige kontrast og fargestrålende Ambilight-lys, gir Philips OLED805 en virkelig heftig bildeopplevelse.
    OnePlus 8T er et kompromiss. Derfor må man holde tungen rett i munnen hvis man vurderer et kjøp. For de fleste er OnePlus 8T blant de beste mobiltelefonene på markedet, mens forbrukere med spesielle behov bør se etter noe annet.
    Endelig et Wi-Fi 6 meshnettverk som folk flest har råd til. Er det bare å spenne sikkerhetsbeltet og gjøre klar for superhastigheter?
    Dyson Lightcycle Morph er noe helt for seg selv. Den kan det meste, men samarbeider dårlig.
    Hvis du er villig til å gi avkall på Dolby Atmos og DTS:X, finnes det neppe noen bedre lydplanke til prisen, enn Samsung HW-Q66T.
    Det er få lydplanker som klarer å simulere surroundlyd som Sony HT-G700.
    TCL C815 byr på flott bildekvalitet og flust med smarte finesser til en fornuftig pris. Her får du til og med glimrende lyd!
    Endelig en interiørvennlig subwoofer som gir skikkelig fysisk bass! Ja, det koster, men betaler tilbake i form av nydelige basstoner på musikk og heftige basseffekter på film. Fra et slankt format som du kan henge på veggen.
    Denon feirer sin egen 110-års fødselsdag med en forsterker der det er jobbet ekstra med den gode lyden.
    Det er sjelden jeg har blitt forbanna over et produkt. Spesielt et så brukervennlig et som Google Nest Audio.
    TCL Ray-Danz TS9030 benytter smarte akustiske løsninger fremfor avansert DSP, for å simulere surroundlyd.
    De ser nydelige ut, men det er ikke bare det kosmetiske som er tiltalende med B&W 702 S2 Signature.
    Do NOT follow this link or you will be banned from the site!