Search
Generic filters

TEST : Vanmoof S3

Til den høye

Vanmoof S3 er den klassiske bysykkelen til voksne mennesker med mot til fremtidens mobilitet.

Karakter
Vanmoof S3

Lyd & Bilde mener

Komfortabel kjøreglede med automatisk girskifte og Turbo Boost, app-tilkoblet med praktiske tilpasningsmuligheter samt innebygd tyveriforsikring. Mulighet for tilleggskjøp av sykkeljeger-service.
Ingen mulighet for service og reparasjon hos autoriserte verksteder i Skandinavia. Innebygd batteri krever at sykkelen tas med når den skal lades.
  • Motor og dreiemoment: 250–350 W, 59 Nm
  • Kontroll: 4 trinn, Matrix-display, Vanmoof-app (Android, iOS)
  • Rekkevidde: 60–150 km
  • Batteri og lading: 504 Wh, 36 V 4A
  • Gear: 4 automatiske
  • Hjul: 28” Schwalbe Big Ben
  • Bremser: hydrauliske skivebremser foran og bak
  • Utstyr: Integrert alarm, tyverisporing via GSM og Bluetooth
  • Vekt: 19 kg
  • Web: vanmoof.com
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 21295 kr

Jeg kunne virkelig ønsket at jeg hadde en Vanmoof S3 da jeg sist var på besøk hos min norske arbeidsgiver like utenfor Oslo. Her hadde jeg leid en Airbnb-leilighet som viste seg å ligge på toppen av et lite fjell, og jeg skal hilse å si at det var hardt å kjempe seg opp denne stigningen på den halvgamle lånesykkelen som fulgte med Airbnb-leiligheten.

Med en Vanmoof S3 hadde det gått som en drøm. Ikke bare har elsykkelen en kraftig 350 W elmotor som trinnvis kan levere opptil fire ganger min egen pedalkraft. Den er også utstyrt med en magisk knapp på høyre side av styret som gir ekstra mye akselerasjon (Turbo Boost) når man har bruk for det. For eksempel hvis man skal klare en spesielt vond bakketopp eller ved forbikjøringer.

Vanmoof S3 er en klassisk bysykkel. Modellen leveres uten bagasjebrett, men det kan selvfølgelig kjøpes som ekstra tilbehør. (Foto: Peter Gotschalk)

Komfortabel kjøring

Men Vanmoof S3 er ingen fartsdjevel. Først og fremst er den ekstremt komfortabel. Setet er perfekt formet, og jeg fikk ingen smerter etter mange timer på sykkelen, selv om jeg ellers ikke har sittet på en sykkel på årevis. Selve kjøreopplevelsen er en drøm, der sykkelen bare glir over brosteiner, huller i veien og annet ujevnt terreng, uten at man som syklist får støt i ryggen eller at de edlere delene blir most.

Og som nevnt går det også problemfritt oppover, og over stokk og stein på flat vei og i små trange gater. Vanmoof S3 er rett og slett perfekt både som bysykkel og til de litt mer krevende strekningene, selv om jeg nok må advare mot å ta den med på skogstur eller utsette den for annet villere terreng.

Elmotor og elektronisk girskifte

Til å begynne med krever det imidlertid litt tilvenning å kjøre på det tekniske vidunderet. Det automatiske elektroniske girskiftet har man nemlig ingen kontroll over. Det skifter opp og ned som det selv vil, og det var spesielt irriterende inntil jeg oppdaget at jeg kunne skifte takten i appen slik at sykkelen ikke skiftet så raskt opp i annet gir som tilfellet er med standardinnstillingene.

LED_for LED_bag
<
>
Vanmoof S3 har innebygde LED-lykter både foran og bak med en lysstyrke på 40 lux. (Foto: Peter Gotschalk)

Elmotoren har yte-assistanse opptil 25 km/t. I det tilfellet yter den opptil 250 W. Faktisk er motoren utstyrt med 350 W, men felles EU-regler har satt en øvre grense for hvor raskt en elsykkel kan kjøre på motorkraft. Imidlertid kan man selv stille inn hvor man befinner seg i verden via Vanmoof-appen, og skulle man komme til å velge USA i menyen, yter sykkelen plutselig 350 W og kan kjøre opptil 32 km/t. Men det er ikke lov, så ikke gjør det!

Riper i lakken

Det er selvfølgelig et par riper i lakken jeg også må nevne. For det første er sykkelens matte lakk (sort eller lyseblå) temmelig følsom for … riper. Det kunne jeg tydelig se på min testsykkel: Rammen var blitt godt ripet opp i området rundt mutteren som justerer setehøyden av Vanmoof-butikkens verktøy.

Det innebygde batteriet yter mellom 60 og 150 km, avhengig av hvilket trinn man velger. Men ettersom sykkelen veier 19 kilo, er det nærmest bare trinn 3 og 4, som henholdsvis tre- og firedobler pedalkraften, som gir mening. Derfor må sykkelen lades ganske jevnlig, og så blir det plutselig et irritasjonsmoment at batteriet er bygd inn i selve sykkelrammen og ikke kan fjernes. Bor man i leilighet i 4. etasje, må man ganske enkelt slepe sykkelen med opp i leiligheten hver gang den skal lades. Selve ladingen tar fire timer, selv om man også kan lade batteriet til 50 % på 80 minutter.

På høyre side av styret sitter den lille Turbo Boost-knappen som gjør mirakler for akselerasjonen. (Foto: Peter Gotschalk)

Konklusjon

Vanmoof S3 er den mest innovative og teknologisk avanserte elsykkelen du kan kjøpe akkurat nå. Den leverer kjøreglede og enkel betjening kombinert med relevante tilpasningsmuligheter, og så er den også beskyttet mot tyveri så godt som menneskelig mulig.

For oss som bor i Skandinavia, er det en liten ulempe at Vanmoof ikke har Brand Stores eller autoriserte verksteder på våre breddegrader, og det er også et irritasjonsmoment at batteriet er innebygd i rammen slik at hele sykkelen må tas med når batteriet skal lades.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre.

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Også i denne testen:

    Vanmoof X3

    Til den lave

    Vanmoof X3 er den klassiske bysykkelen til barn, unge og små voksne med mot til fremtidens mobilitet.

    Les også

    De som nettopp har bestilt seg flunkende ny Audi e-tron, UTEN å krysse av for Bang & Olufsen lydanlegg, får ha oss tilgitt når vi sier: Auda …!
    Yamaha viser med all tydelighet hvorfor de behersker high-end bedre enn de fleste, med en platespiller som river ned konvensjoner og går sin egen vei.
    De små Klipsch-høyttalerne banker lydplanker på spilleglede og lydtrykk, og funker like bra på tv-en som mobilen.
    OnePlus Nord ble markedsført som om mobilen var ensbetydende med Jesus gjenkomst. Det er den ikke, men mindre kan vel også være bra.
    Bose Frames holder UV-strålene borte, samtidig som de sender luftige musikalske toner rett inn i øregangene dine. Er dette sommerens kuleste dings?
    Vanmoof S3 og X3 er de to nyeste elsykkelmodellene fra det hollandske selskapet, som mener at deres smarte og internettoppkoblede sykler er fremtidens mobilitet.
    Thorens halvautomatiske og direktedrevne platespiller, trenger et solid fundament for å yte sitt beste.
    Som en ekte babelfisk oversetter disse øreproppene alt du sier – og tilbake – på direkten.

    Aktuelle tilbud

    Annonse

    Porsche Taycan med Burmester Sound System

    Veil.pris 57800 ,- Taycan bryter lydmuren Sjekk beste pris
    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.