TEST: Vanmoof S3

Til den høye

Vanmoof S3 er den klassiske bysykkelen til voksne mennesker med mot til fremtidens mobilitet.
Karakter
Vanmoof S3
Lyd & Bilde mener
Komfortabel kjøreglede med automatisk girskifte og Turbo Boost, app-tilkoblet med praktiske tilpasningsmuligheter samt innebygd tyveriforsikring. Mulighet for tilleggskjøp av sykkeljeger-service.
Ingen mulighet for service og reparasjon hos autoriserte verksteder i Skandinavia. Innebygd batteri krever at sykkelen tas med når den skal lades.
Spesifikasjoner
  • Motor og dreiemoment: 250–350 W, 59 Nm
  • Kontroll: 4 trinn, Matrix-display, Vanmoof-app (Android, iOS)
  • Rekkevidde: 60–150 km
  • Batteri og lading: 504 Wh, 36 V 4A
  • Gear: 4 automatiske
  • Hjul: 28” Schwalbe Big Ben
  • Bremser: hydrauliske skivebremser foran og bak
  • Utstyr: Integrert alarm, tyverisporing via GSM og Bluetooth
  • Vekt: 19 kg
  • Web: vanmoof.com
Annonse
Annonse
forfatter

Jeg kunne virkelig ønsket at jeg hadde en Vanmoof S3 da jeg sist var på besøk hos min norske arbeidsgiver like utenfor Oslo. Her hadde jeg leid en Airbnb-leilighet som viste seg å ligge på toppen av et lite fjell, og jeg skal hilse å si at det var hardt å kjempe seg opp denne stigningen på den halvgamle lånesykkelen som fulgte med Airbnb-leiligheten.

Med en Vanmoof S3 hadde det gått som en drøm. Ikke bare har elsykkelen en kraftig 350 W elmotor som trinnvis kan levere opptil fire ganger min egen pedalkraft. Den er også utstyrt med en magisk knapp på høyre side av styret som gir ekstra mye akselerasjon (Turbo Boost) når man har bruk for det. For eksempel hvis man skal klare en spesielt vond bakketopp eller ved forbikjøringer.

Vanmoof S3 er en klassisk bysykkel. Modellen leveres uten bagasjebrett, men det kan selvfølgelig kjøpes som ekstra tilbehør. (Foto: Peter Gotschalk)

Komfortabel kjøring

Men Vanmoof S3 er ingen fartsdjevel. Først og fremst er den ekstremt komfortabel. Setet er perfekt formet, og jeg fikk ingen smerter etter mange timer på sykkelen, selv om jeg ellers ikke har sittet på en sykkel på årevis. Selve kjøreopplevelsen er en drøm, der sykkelen bare glir over brosteiner, huller i veien og annet ujevnt terreng, uten at man som syklist får støt i ryggen eller at de edlere delene blir most.

Og som nevnt går det også problemfritt oppover, og over stokk og stein på flat vei og i små trange gater. Vanmoof S3 er rett og slett perfekt både som bysykkel og til de litt mer krevende strekningene, selv om jeg nok må advare mot å ta den med på skogstur eller utsette den for annet villere terreng.

Elmotor og elektronisk girskifte

Til å begynne med krever det imidlertid litt tilvenning å kjøre på det tekniske vidunderet. Det automatiske elektroniske girskiftet har man nemlig ingen kontroll over. Det skifter opp og ned som det selv vil, og det var spesielt irriterende inntil jeg oppdaget at jeg kunne skifte takten i appen slik at sykkelen ikke skiftet så raskt opp i annet gir som tilfellet er med standardinnstillingene.

LED_for LED_bag
<
>
Vanmoof S3 har innebygde LED-lykter både foran og bak med en lysstyrke på 40 lux. (Foto: Peter Gotschalk)

Elmotoren har yte-assistanse opptil 25 km/t. I det tilfellet yter den opptil 250 W. Faktisk er motoren utstyrt med 350 W, men felles EU-regler har satt en øvre grense for hvor raskt en elsykkel kan kjøre på motorkraft. Imidlertid kan man selv stille inn hvor man befinner seg i verden via Vanmoof-appen, og skulle man komme til å velge USA i menyen, yter sykkelen plutselig 350 W og kan kjøre opptil 32 km/t. Men det er ikke lov, så ikke gjør det!

Riper i lakken

Det er selvfølgelig et par riper i lakken jeg også må nevne. For det første er sykkelens matte lakk (sort eller lyseblå) temmelig følsom for … riper. Det kunne jeg tydelig se på min testsykkel: Rammen var blitt godt ripet opp i området rundt mutteren som justerer setehøyden av Vanmoof-butikkens verktøy.

Det innebygde batteriet yter mellom 60 og 150 km, avhengig av hvilket trinn man velger. Men ettersom sykkelen veier 19 kilo, er det nærmest bare trinn 3 og 4, som henholdsvis tre- og firedobler pedalkraften, som gir mening. Derfor må sykkelen lades ganske jevnlig, og så blir det plutselig et irritasjonsmoment at batteriet er bygd inn i selve sykkelrammen og ikke kan fjernes. Bor man i leilighet i 4. etasje, må man ganske enkelt slepe sykkelen med opp i leiligheten hver gang den skal lades. Selve ladingen tar fire timer, selv om man også kan lade batteriet til 50 % på 80 minutter.

På høyre side av styret sitter den lille Turbo Boost-knappen som gjør mirakler for akselerasjonen. (Foto: Peter Gotschalk)

Konklusjon

Vanmoof S3 er den mest innovative og teknologisk avanserte elsykkelen du kan kjøpe akkurat nå. Den leverer kjøreglede og enkel betjening kombinert med relevante tilpasningsmuligheter, og så er den også beskyttet mot tyveri så godt som menneskelig mulig.

For oss som bor i Skandinavia, er det en liten ulempe at Vanmoof ikke har Brand Stores eller autoriserte verksteder på våre breddegrader, og det er også et irritasjonsmoment at batteriet er innebygd i rammen slik at hele sykkelen må tas med når batteriet skal lades.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 29 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Også i denne testen:

Vanmoof X3

Til den lave

Vanmoof X3 er den klassiske bysykkelen til barn, unge og små voksne med mot til fremtidens mobilitet.

Komfortabel kjøreglede med automatisk girskifte og Turbo Boost, apptilkoblet med praktiske tilpasningsmuligheter samt innebygd tyverisikring. Mulighet for kjøp av sykkeljeger-service.
Ingen mulighet for service og reparasjon hos autoriserte verksteder i Skandinavia. Innebygd batteri krever at sykkelen dras med når den skal lades.
Har du dette produktet?
Gi din karakter.

0 / 5. Antall stemmer 0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utviklingsredaktør og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.
Annonse
Annonse

Les også

Når lanseringsfesten holdes på nett, så kan man like så godt gjøre det ekstravagant.
Acers chromebook-nyheter har mer kraft enn mange PC-bærbare.
Eksternt grafikkort gir den kompakte bærbare ekstra krefter til spill både hjemme og ute.
Raskere grafikk, raskere CPU, raskere skjerm.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Volvos første elbil har alt som skal til for å bli en storselger, men det er to ting man skal huske på.
Fujifilm X-T200 er et perfekt startkamera for nysgjerrige fotografspirer.
Asus ZenBook Flip S UX371 er blant de beste hybride bærbare som kan kjøpes for penger akkurat nå. Spesielt skjermen er helt fantastisk.
Sony-zoomen koster en del, men den tekniske ytelsen gjør det mulig å forsvare prisen.
Så velutstyrt, og så riktig. Primare I35 Prisma snakker sannheten, med stram lyd og flott klang. Så spiller den hva det skal være av filer og tjenester.
Unik bærbar til kreative profesjonelle med begrenset budsjett. Skjermen er smart, men prisen er stiv.
Sony har krympet sitt beste allroundkamera, det har både positive og negative sider.
JBL 4349 er ikke som andre høyttalere. De er mye, mye fetere!
Ledvance har meldt seg på i kampen om å levere smart lys til det smarte hjem. Det er enkelt – og ikke særlig dyrt.
Philips har forent sin fargesprakende OLED-TV med en potent lydplanke fra Bowers & Wilkins. Resultatet er en skikkelig drømme-TV!
Robotstøvsugerne er selvkjørende computere som kan fjerne støvet, vaske gulvet – og holde vakt.
Slanke høyttalere med voksen bass er ikke lett å finne, med mindre de heter PMC.