Kroppen rykkes mot setet, de fire Continental-dekkene biter seg fast i asfalten og bilen skytes fram med voldsom kraft. Fire sekunder senere tangeres 100 km/t på den lukkede strekningen. Det er 0,2 sekunder raskere enn oppgitt.
Neste års Polestar 2 er fornyet på vitale punkter, og det er ikke bare launch control som er nytt.
Bilen, som også leveres med tohjulsdrift, har fått en ny elektromotor flyttet til bakakselen i stedet for foran, og større batterikapasitet med opptil 655 km rekkevidde for long range-utgaven.
Utgavene med firehjulsdrift har også fått nye og mer effektive motorer, med tilnærmet 60/40 fordeling av kraften mellom bak- og foraksel. Batteripakken er mer effektiv og kapasiteten har økt fra 78 til 82 kWt brutto,. Sammen med en ny silisiumkarbid-basert inverter, har rekkevidden også på Performance-utgaven økt til 568 km. Ifølge Polestars egne WLTP-tall.
Raskere
Tidligere var ladehastigheten maks 155 kW, et stykke bak konkurrenter som BMW i4 og Tesla Model 3, men nå er den økt il 205 kW. Det hjelper mye, og Polestar oppgir en ladetid fra 10 til 80 prosent på rundt 28 minutter.
Ytelsen er også forbedret, og vår testbil med Performance-pakken er raskere enn 2023-modellen av samme bil. Det skyldes at dreiemomentet har økt fra 660 til 740 Nm. Effekten er den samme på 350 kW. Eller 476 hk, som mange liker å si.
Det kler bilen godt og Polestars sportslige oppsett er ingen steder mer merkbar enn på utgavene med Performance-pakken. Som også inneholder nye 20-tommers felger henter fra Polestar 3, Brembo-bremser på alle fire, justerbare Öhlins Dual Flow Valve-dempere med 22 innstillinger, samt setebelter og bremsekalipere i Swedish gold.
Foruten de tekniske oppgraderingene – og nye felger, – skal man lete lenge etter tegn på at man kjører neste års Polestar 2. Men de finnes. Grillen er erstattet av en såkalt smartzone, hvor sensorer og radaren er plassert. De adaptive fjernlysene er tilbake på bilens piksel LED-lykter, og åpner man bakluken med fotsensoren og kikker under bagasjeromsgulvet, ser man at rommet under er bedre uformet og mer praktisk. Frunken på 41 liter er uforandret.
Plus, Pilot og Performance
Vår testbil var utstyrt med alle pakkene som finnes til Polestar 2. Performance-pakken har vi allerede nevnt. Plus-pakken legger til panoramatak, utvidet interiørbelysning, Harman Kardon-anlegget på 600 watt, oppvarmet ratt, oppvarmede spylerdyser og varme i setene foran og bak.
Den inneholder også kjekt å ha funksjoner som fotsensoren til bakluken, vippbar poseholder – og ikke minst varmepumpen som varmer batteriet og kupeen. Den burde vært standard etter vår mening.
Plus gir også mulighet for nøkkelfri tilgang med mobilen i lommen.
Pilot-pakken legger til de nevnte piksel LED-lyktene med adaptive fjernlys, LED tåkelys som lyser opp veikanten i hastigheter under 25 km/t, adaptiv fartsholder og pilot assist med kjørefeltassistent.
Vår testbil var i tillegg utstyrt med ventilerte forseter i grått nappa-skinn, fra miljøsertifiserte kyr, med elektrisk justering og minne. Polestar har lagt til en nyttig funksjon for oss nordboere. Setevarmen aktiveres automatisk når man starter klimaanlegget fra Polestar-appen på mobilen, og temperaturen synker under 10 grader.
Se på film og TV-serier
Polestar har ikke introdusert head up-display på 2024-modellen, og skjermene er de samme som før. De er dog svært oversiktlige med lettleste symboler og tegn, og kjører som før på Android Automotive OS.
Det er også støtte for CarPlay, men merkelig nok kun med kabel, ikke trådløst. Mobil-ladingen er i det minste trådløs, og ladeplaten kan nå slås av i skjermmenyen. Der finner man en mengde apper, som Spotify, Tidal, Storytel, Soundcloud, EasyPark, og en app som viser en tent peis (!). Det finnes også videoapper som YouTube, Prime Video og TV2 Play, samt nettleseren Vivaldi, men de kan ikke brukes under kjøring.
Bedre å kjøre
Forbruket lå mellom 17,7 og 20,7 kWt i den uken jeg kjørte bilen. Det er ikke verst, tatt i betraktning at jeg slett ikke kjørte for å spare strøm, for det er ikke akkurat det en Polestar 2 med Performance-pakken innbyr til. Den direkte styringen gir en fin kjørefølelse. Selv om den ikke er like presis som på en BMW i4, er den mindre nervøs enn gocart-styringen på Model 3. Med flere av kreftene på bakakselen er den blitt mer leken, mer styrevennlig og den suger seg fast i svingene med overbevisning. Man merker ikke at den fremre motoren kobles ut og inn når man kjører, det foregår helt sømløst.
Demperoppsettet kan endres fra 0 til 22 klikk, og vår testbil var satt opp med 12 klikk foran og bak, som gir en fast og i noen tilfeller for fast kjørekomfort. Man merker ujevnheter godt, men ikke så godt som når demperne er stilt til 8/8. DA kjenner man underlaget selv om man kjører på nylagt parkett.
Konklusjon
Jeg mener at kvaliteten på interiøret også har fått seg et løft på neste års Polestar 2. Det kjennes mer solid ut, flatene holder høyere kvalitet, og det er kanskje bare meg, men jeg opplever bilen som stillere enn før. Selv på lavprofildekk fra Continental (SportContact 6). Det som er ubestridt, er at 2024-modellen er den beste Polestar 2 til nå, og raskere lading og lengre rekkevidde er et klart pluss for Polestar 2. Det sammen mener jeg den nye drivlinjen er, for bilen er blitt enda bedre – og morsommere – å kjøre. Særlig i Performance-utgaven. Launch control eller ei.
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser