Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Nyhet

Sju nye elbiler fra Ford

Nye elbiler fra Ford kommer på MEB-plattformen. Crossover-SUV-er og nyttekjøretøy står på menyen innen utgaven av 2024.

Skrevet av / 15.03.22 - 10:35
Sju nye elbiler fra Ford

Ford satser hardt med å elektrifisere bilparken, og her selv klokketro på at de skal selge over 600.000 helelektriske biler i Europa før utgangen av 2026! Etter suksessen med Mustang Mach-E, den utilgjengelige pickupen F-150 Lightning og den gigantiske varebilen E-Transit som kommer om noen måneder, skal det rulles ut flere modeller.

Les også Ford F-150 Lightning: Rå pickup med B&O-lyd Like nyttig som steintøff: 70.000 har allerede reservert det helelektriske råskinnet Ford F-150 Lightning. Lyd fra B&O får du også.

Blant annet vil Ford lansere en ny 5-seters mellomstor crossover-SUV, med rekkevidde på 500 km. Altså omtrent som en Mustang Mach-E, men som ikke heter Mustang. I fjor bekreftet Ford at de skulle gjøre en ren elbil-versjon av Explorer, men siden den er en stor SUV og ikke en mellomstor crossover, er det nok ikke denne dette dreier seg om.

Bilen, som vi ikke vet verken navn eller utseende på, skal avdukes allerede senere i år, og settes i produksjon i 2023. Året etter kommer en mer sportslig utgave av crossoveren, som pleier å bety lavere bakkeklaring – og gjerne også en mer avrundet hekk.

Ford electric passenger cars with text
Allerede i år vil Ford avduke sin nye, elektriske crossover-SUV, som settes i produksjon neste år. Deretter kommer en sports-crossover, og dessuten småbilen Puma i el-versjon. Illustrasjon: Ford

Ford bruker VW MEB

Det vi derimot vet, er at Ford har inngått avtale med Volkswagen, om å lage sine fremtidige biler på deres MEB-plattform. I 2020 ble det meldt at den første bilen skulle komme i 2023, og at det skulle være en crossover. Som stemmer godt med bilen som nå skal lanseres. Og i går annonserte Volkswagen at ytterligere en Ford-bil skal lages på deres MEB-plattform.

Les også Ford låner av VW til nye elbiler Ford inngår omfattende samarbeid med Volkswagen, og vil lage sin første elbil på VWs MEB-plattform i 2023. I tillegg får vi elektriske utgaver av Transit og F-150.

Når vi også vet at Fords nye biler skal produseres i Tyskland, er det derfor fristende å konkludere med at både SUV-en og sportback-SUV-en blir produsert på MEB-plattformen, og dermed antakelig vil høste store likhetstrekk fra Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq. Som alle finnes i både «vanlig» og «sportslig» versjon.

Ford Cologne Electrification Centre
Fords nye crossover-SUV-er skal produseres på Ford Cologne Electrification Centre i Tyskland. Illustrasjon: Ford

Selvkjøringsteknologi

Vi vet også at Ford og Volkswagen samarbeider om selvkjøringsteknologi, som baserer seg på teknologi fra Argo AI, hvor begge selskap har eierinteresser. Med investeringene fra Ford og Volkswagen får Argo AIs plattform nå «det største geografiske nedslagsfeltet blant noen andre autonome kjøreteknologier hittil.» Dette ifølge pressemeldingen fra 2019.

Les også Ford forutser trafikkulykker Ford ønsker å fôre myndigheter med "big data" for å kunne bygge tryggere veier.

Vi håper på god infotainment og lyd

Dersom Fords nye SUV-er produseres på MEB-plattformen, blir det spennende å se hva slags infotainment de får. Journalisten liker nemlig mye bedre Fords eget infotainmentsystem og berøringsskjerm, som vi kjenner fra Mustang Mach-E, og som også sitter i F-150 Lightning.

Les også Mustang Mach-E GT: Vi er forelsket! Å kjøre Mustang Mach-E GT er som å være helten i en actionfilm. Eller ha orkesterplass i operaen.

MEB-systemet har etter hvert havnet lenger nede på listen over favoritter, etter hvert som «det kule førsteinntrykket» la seg. Skjermen er gjerne litt treg og laggete, og dersom man ikke løser det med mange fysiske knapper utenom infotainmenten, som Skoda har gjort, så har teknologien det med å komme i veien for kjøregleden. Som på ID.3 og ID.4. Mustang Mach-e er derimot en mye mer frydefull opplevelse. Så blir det selvsagt trist om man med MEB-plattformen mister muligheten for Bang & Olufsen-lyden vi liker så godt i Mustang Mach-E.

Ford Puma scaled 1
Den elektriske versjonen av Ford Puma kan dele plattform med Volkswagen ID.3. Avbildet er hybridversjonen. Foto: Ford

Puma: Elektrisk småbil

I tillegg til de to crossover-SUV-ene kommer det i 2024 en helt elektrisk versjon av Europa-bestselgeren Ford Puma. En kompakt, SUV-lignende skapning, omtrent på størrelse med Hyundai Kona. Den elektriske versjonen, dersom også denne lages på MEB-plattformen, vil nok bli et nært søsken til ID.3 og Cupra Born. Det er er selvsagt også en mulighet for aat den produseres på Fords elbil-plattform GE1.

ford transit custom2 scaled 1
Vil Ford Transit Custom og Tourneo Custom dele plattform med Volkswagen ID. Buzz? Avbildet er hybridutgaven av Transit Custom. Foto: Ford

To ID. Buzz-kloner?

Den store varebilen E-Transit har vi allerede visst om en stund. Men nå kommer ytterligere fire nyttekjøretøy, i ulike størrelser under denne.

Transit Custom varebil og Tourneo Custom flerbruksbil blir Fords nyttekjøretøy i «Hiace-klassen». Her er det fristende å nok en gang dra frem MEB-plattformen, for som vi vet kommer Volkswagen ID. Buzz både med og uten bakseter. At nåværende versjoner av Transit Custom og Tourneo Custom også kommer i to ulike lengder, stemmer godt overens med at også ID. Buzz etter hvert blir tilgjengelig i en lengre utgave.

Til slutt kommer de to mer kompakte nyttekjøretøyene Transit Courier (varebil) og Tourneo Courier (persontransport).

ford transit courier scaled 1
Om den helelektriske Ford Transit Courier vil ligne hybridversjonen, gjenstår å se. Foto: Ford

Vil bygge en av de største batterifabrikkene i Europa

Samtidig med bilnyhetene annonserte Ford at de planlegger et joint venture-selskap i Tyrkia, som skal bli en av de største fabrikkene for produksjon av batterier til elbiler i hele Europa.

«Den storstilte elbilsatsingen er en del av Fords globale plan om for å redusere karbonutslippene vesentlig. Målet er at det innen 2035 skal være nullutslipp fra Fords bilsalg i Europa, og at alle selskapets fabrikker, distribusjon og leverandører da er karbonnøytrale.»

Les hele pressemeldingen her.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

0
Scroll to Top