Tilkoblede biler gir tryggere veier

Ford ønsker å fôre myndigheter med "big data" for å kunne bygge tryggere veier.
Ford Mobility trafikk
Annonse
Annonse
forfatter

Ford leder et konsortium som utvikler et digitalt verktøy, som ved hjelp av data fra tilkoblede biler og sensorer i veibanen skal kunne forutse hvor risikoen for trafikkulykker er størst.

Hvert eneste år blir mer enn 1,3 millioner mennesker drept i trafikken. Bare i Norge er det anslått at trafikkulykker årlig koster samfunnet mer enn 30 milliarder kroner.

Les også
Ekstremutgave av Mustang Mach-E En ny prototype med hele 7 elmotorer og en gigantisk vinge skal vise frem Fords nye elbil-teknologi.

Med «Data-Driven Road Safety Tool» skal lokale myndigheter kunne analysere data som er samlet inn fra internett-tilkoblede biler og sensorer i veibanen. Ved hjelp av disse kan de beregne seg frem til hvilke veier eller lyskryss hvor sannsynligheten for en trafikkulykke er størst og redusere faren.

Ford mener alvor

– Snart vil alle nye kjøretøy være et tilkoblet kjøretøy. Vi ser på dette som en stor mulighet for å redusere faren for trafikkulykker – og ikke minst tap av menneskeliv. Ved å samarbeide med ledende innovatører, eksperter og akademikere håper vi med dette prosjektet å virkelig få gjort noe med trafikkulykker, sier prosjektleder for City Insight i Ford Mobilty Europa, Jon Scott.

I prosjektet samarbeider Ford Mobility blant annet med Vivacity Labs som er spesialister på AI-sensorer, ledende akademikere fra Loughborough University’s Transport Safety Research Centre med støtte fra Transport for London. Målet med prosjektet er å utvikle verktøyet slik at det skal kunne brukes av innbyggerne i de største byene verden over. De har også fått støtte fra Innovate UK, den britiske varianten av Innovasjon Norge.

Annonse

700 tilkoblede biler og 100 veisensorer

I sommer har Ford startet et 18 måneders prosjekt hvor data fra mer enn 700 personbiler og nyttekjøretøy i London og Oxfordshire skal samles inn og analyseres. Deltakerne i prosjektet deler sine data frivillig. Detaljert informasjon om både hvor de bremser, akselererer, bruker rattet og lignende skal settes sammen med data fra 100 smarte sensorer som er plassert ut i området.

Med sensorene som Vivacity har utviklet, skal maskinlæringsalgoritmer kunne påvise nestenulykker og registrere bevegelsesmønsteret til myke trafikanter som gående og syklende og biler som ikke er tilkoblet. All dataen er anonymisert.

– Dette prosjektet gir oss mulighet til å bruke vår forskning på kunstig intelligens for å gjøre veiene våre tryggere og se på muligheten for å integrere våre systemer inn i Ford Mobility sitt økosystem, sier Chief Operating Officer i Vivacity Labs, Peter Mildon.

Suksess med prøveprosjekter i London

Tidligere har Ford Mobility gjennomført to suksessfylte prøveprosjekt i London med data fra tilkoblede kjøretøy som til sammen har kjørt mer enn 1,6 millioner km i den engelske hovedstaden. Ved hjelp av disse har analytikere og forskere hos Ford Mobility påvist en rekke steder hvor sjansen for trafikkulykker er stor og gitt denne informasjonen og anbefalinger til løsninger, videre til lokale myndigheter.

Disse anbefalingene omfatter alt fra å fjerne vegetasjon langs veibanen som hemmer sikten til bruk av midtdelere og høyere skilt.

Annonse

Ford Mobility jobber også med myndighetene i Køln i Tyskland og Valencia i Spania for å identifisere hvordan tilkoblede biler og infrastrukturen kan bedre mobiliteten i byer.

Les hele pressemeldingen her.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Innstegsvarianten av Tesla Model 3 settes ned med 50.000 kroner, med umiddelbar virkning.
Blir ny FIA Formula E Safety Car
770 km rekkevidde, selvkjøring på nivå 3, og en overflod av luksus.
Audis nye el-SUV blir den første bilen med Sonos-lyd. Sjekk lanseringsvideoen her!
Innstegsvarianten av Tesla Model 3 settes ned med 50.000 kroner, med umiddelbar virkning.
Blir ny FIA Formula E Safety Car
Den ser mye større ut enn den er, den nye 4309 Studio Monitor.
770 km rekkevidde, selvkjøring på nivå 3, og en overflod av luksus.
Der hvor andre jukser til et 4K-bilde fra et HD-panel, har Sony-projektorene ekte 4K-paneler. Nå kommer to viktige modeller med den nye X1-prosessoren for bildebehandling i toppklasse.
Strømmetjenesten Qobuz satser på musikk med høy lydkvalitet. Nå kommer den til Norge.
Urbanista Los Angeles lades med solceller.
Vakkert og oppsiktsvekkende fra Sony World Photography Awards 2021
Canons nye skrivergenerasjon har fyllbare blekktanker.
Audis nye el-SUV blir den første bilen med Sonos-lyd. Sjekk lanseringsvideoen her!
Her er det vi vet om Samsungs nye 2021-modeller.
De eksisterende produkter utfases. Men brukerstøtte fortsetter i en periode.