Tilkoblede biler gir tryggere veier

Ford ønsker å fôre myndigheter med "big data" for å kunne bygge tryggere veier.
Ford Mobility trafikk
Annonse
Annonse
forfatter

Ford leder et konsortium som utvikler et digitalt verktøy, som ved hjelp av data fra tilkoblede biler og sensorer i veibanen skal kunne forutse hvor risikoen for trafikkulykker er størst.

Hvert eneste år blir mer enn 1,3 millioner mennesker drept i trafikken. Bare i Norge er det anslått at trafikkulykker årlig koster samfunnet mer enn 30 milliarder kroner.

Les også
Ekstremutgave av Mustang Mach-E En ny prototype med hele 7 elmotorer og en gigantisk vinge skal vise frem Fords nye elbil-teknologi.

Med «Data-Driven Road Safety Tool» skal lokale myndigheter kunne analysere data som er samlet inn fra internett-tilkoblede biler og sensorer i veibanen. Ved hjelp av disse kan de beregne seg frem til hvilke veier eller lyskryss hvor sannsynligheten for en trafikkulykke er størst og redusere faren.

Ford mener alvor

– Snart vil alle nye kjøretøy være et tilkoblet kjøretøy. Vi ser på dette som en stor mulighet for å redusere faren for trafikkulykker – og ikke minst tap av menneskeliv. Ved å samarbeide med ledende innovatører, eksperter og akademikere håper vi med dette prosjektet å virkelig få gjort noe med trafikkulykker, sier prosjektleder for City Insight i Ford Mobilty Europa, Jon Scott.

I prosjektet samarbeider Ford Mobility blant annet med Vivacity Labs som er spesialister på AI-sensorer, ledende akademikere fra Loughborough University’s Transport Safety Research Centre med støtte fra Transport for London. Målet med prosjektet er å utvikle verktøyet slik at det skal kunne brukes av innbyggerne i de største byene verden over. De har også fått støtte fra Innovate UK, den britiske varianten av Innovasjon Norge.

700 tilkoblede biler og 100 veisensorer

I sommer har Ford startet et 18 måneders prosjekt hvor data fra mer enn 700 personbiler og nyttekjøretøy i London og Oxfordshire skal samles inn og analyseres. Deltakerne i prosjektet deler sine data frivillig. Detaljert informasjon om både hvor de bremser, akselererer, bruker rattet og lignende skal settes sammen med data fra 100 smarte sensorer som er plassert ut i området.

Med sensorene som Vivacity har utviklet, skal maskinlæringsalgoritmer kunne påvise nestenulykker og registrere bevegelsesmønsteret til myke trafikanter som gående og syklende og biler som ikke er tilkoblet. All dataen er anonymisert.

– Dette prosjektet gir oss mulighet til å bruke vår forskning på kunstig intelligens for å gjøre veiene våre tryggere og se på muligheten for å integrere våre systemer inn i Ford Mobility sitt økosystem, sier Chief Operating Officer i Vivacity Labs, Peter Mildon.

Suksess med prøveprosjekter i London

Tidligere har Ford Mobility gjennomført to suksessfylte prøveprosjekt i London med data fra tilkoblede kjøretøy som til sammen har kjørt mer enn 1,6 millioner km i den engelske hovedstaden. Ved hjelp av disse har analytikere og forskere hos Ford Mobility påvist en rekke steder hvor sjansen for trafikkulykker er stor og gitt denne informasjonen og anbefalinger til løsninger, videre til lokale myndigheter.

Disse anbefalingene omfatter alt fra å fjerne vegetasjon langs veibanen som hemmer sikten til bruk av midtdelere og høyere skilt.

Ford Mobility jobber også med myndighetene i Køln i Tyskland og Valencia i Spania for å identifisere hvordan tilkoblede biler og infrastrukturen kan bedre mobiliteten i byer.

Les hele pressemeldingen her.

/registrer deg for å lese denne artikkelen gratis

Vennligst bekreft før registrering

Jeg godtar Lyd & Bildes vilkår og betingelser. Jeg ønsker å motta nyhetsbrev og informasjon. Dette kommer kun noen få ganger i måneden. Du kan melde deg av når som helst.

eller registrer med e-post

Glemt ditt passord? Tast inn din e-post og du vil motta en link hvor du kan lage nytt passord.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Annonse
Annonse

Les også

4K laserprojektorer har til nå vært fryktelig dyre, men det akter LG å gjøre noe med.
Laser gir kraftig lys i opptil 150 tommers størrelse
I Steens hjemmekino er det plass til alle byens innbyggere!
Ny oppdatering lar deg koble til to subwoofere i et Sonos hjemmekinoanlegg.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Nok engang flyttes premieren på den 25. James Bond-filmen.
Med enda en global strømmeaktør på det nordiske markedet tiltar kampen om strømmeabonnentene.
Strømmeforsterker som kan alt man ber om, og litt til.
Får økt rekkevidde og bedre plass
Skoda Enyaq iV har ankommet Norge, hvor 25 biler skal turnere rundt hos forhandlere frem til slutten av februar. Løp og se den!
I dag innsettes USA 46. president, og amerikanerne, verden og den frie pressen, kan legge et fire år langt mareritt bak seg.
I dag har den nye kompakt-suven Mercedes-Benz EQA offisiell verdenspremiere. Se video fra lanseringen her!
Gjør klar for enda raskere trådløst internett! Netgear Nighthawk RAXE500 er verdens første ruter med Wi-Fi 6E.
Nikolaj Coster-Waldau har hovedrollen i kommende dansk Netflix-film.
En gang var jakten på den beste lyden hobbyen til de fleste unge menn. Nå foretrekker de fleste å nyte musikk som bakgrunns-underholdning. De gamle dagene kommer aldri tilbake. Men nåtiden er likevel ikke så ulik fortiden.
Netflix har sikret seg Gal Gadots neste film.
Så mye lyd som mulig fra små kabinetter