Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Ford bruker VWs understell til fremtidige elbiler

Ford inngår omfattende samarbeid med Volkswagen, og vil lage sin første elbil på VWs MEB-plattform i 2023. I tillegg får vi elektriske utgaver av Transit og F-150.

Skrevet av / 11.06.20 - 08:13
Ford bruker VWs understell til fremtidige elbiler

Etter en liten Covid-19-dvale er det på tide å fyre opp kruttet igjen for flere bransjer. Ikke minst bilbransjen.

To av selskapene som har merket nedgangstidene under koronavirusets herjinger er Volkswagen og Ford. Nå starter de to et verdensomspennende samarbeid, for å holde seg mer konkurransedyktige i dårlige så vel som gode tider.

– «I lys av Covid 19-pandemien og dens innvirkning på verdensøkonomien, er det viktigere enn noen gang å etablere motstandsdyktige allianser mellom sterke selskaper,» sa konsernsjef hos Volkswagen Group, Dr. Herbert Diess i en pressemelding. «Dette samarbeidet vil effektivt redusere utviklingskostnader, gi bredere global distribusjon av elektriske og kommersielle kjøretøyer, og forbedre posisjonene til begge selskapene.»

Alliansen dreier seg hovedsakelig om typiske firmabiler og nyttekjøretøy, og de vil låne hverandres distribusjonsnett for utvide nedslagsfeltet.

Les også Her er elbilene med heftig lyd Her er 30 elbiler med oppgradert lydanlegg. Og dette koster de.

Ford og VW samarbeider om smart bilteknologi

De to selskapene vil samarbeide om selvkjøringsteknologi og annen høyteknologisk innmat. De har landet på teknologi fra Argo AI til selvkjøringen, hvor begge selskap har eierinteresser. Med investeringene fra Ford og Volkswagen får Argo AIs plattform nå «det største geografiske nedslagsfeltet blant noen andre autonome kjøreteknologier hittil.» Dette ifølge pressemeldingen.

VW MEB platform
Den modulbaserte MEB-plattformen til Volkswagen vil danne grunnlaget for kommende elektriske Ford-modeller. Ill: Volkswagen

Ford lager bil på VWs MEB-plattform

Volkswagens modulbaserte MEB-plattform er laget for å maksimere innvendig plass i bilene, og er grunnlaget for alle kommende elbiler fra VW. Inkludert ID.3, som er liten som en Golf utvendig men stor som en Passat på innsiden. Nå er det klart at også Ford vil starte å lage elektriske biler på VWs MEB-arkitektur.

Det starter i 2023, og Ford håper å allerede det året kunne levere 600.000 elektriske kjøretøy basert på MEB-plattformen. Bilen skal ellers utvikles av Ford alene.

Volkswagen ID.buzz
Vi venter fortsatt i spenning på den elektrifiserte hippiebussen fra Volkswagen, ID.Buzz. Foto: VW

Elektrisk Transit og F-150

Vi biter oss også merke i at Ford bekrefter helelektriske versjoner av varebilen Transit og verdens bestselgende pickup-modell, F-150. Disse er utenom samarbeidet med VW, og ikke bygget på MEB-plattformen. Vi må vente litt til, for planlagt lansering av begge er først i 2022.

Hva rekkevidden på de nye elbilene blir, eller hva slags underholdningssystem og lydanlegg de får, må vi vente på.

Les hele pressemeldingen her.

Ford F-150 electric
Den elektriske Ford F-150 er ikke avduket ennå, men har blitt observert på åpen gate. Foto: Skjermbilde fra YouTube-videoen til CarWow

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

Helsort Volvo med en overraskelse

GTI-en er tilbake

0-100 km/t på 2,2 sekunder

Mislykket robottaxi-tyveri i Los Angeles

Smart #3 er en lekkerbisken

Her er Peugeots viktigste bil

Vi har sett Xiaomis elbil

- Apple Car er skrotet

0
Scroll to Top