TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Her er Xpeng G9

Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".

forfatter
Publisert 21.09.22 - 14:58

Den store Xpeng G9 er den nye flaggskip-modellen til den kinesiske produsenten, som med sin lengde på 4,89 meter passer greit inn i en enkelgarasje, samtidig som importøren lover «overdådig med plass i kombinasjon med imponerende komfort, takket være en akselavstand på nesten 3 meter.»

Foto: Xpeng

Akselavstanden er med andre ord omtrent den samme som på de store NIO ES8 og Tesla Model X, og uten å ofre bagasjeplass som Hyundai har måttet gjøre med sin Ioniq 5.

Bilen skal være «som skapt for nordiske forhold», som betyr at den selvsagt også vil levere med firehjulsdrift.

Det understrekes fra den norske importøren at spesifikasjoner vil variere noe fra de kinesiske, som er de vi får servert i dag.

Les også NIO, min NIO Den store kineseren NIO ES8 er en familiebil til tusen, med premiumfølelse herfra til månen. Batteriløsningen er genial – men er det nok?
NIO ES8 spread Photo Credits Geir Gråbein Nordby

Avanserte kjøreassistenter

Xpeng hevder «markedets mest avanserte kjøreassistent» i den nye G9. Blant annet med doble LiDAR-er, med 180 graders syn, og bilen kjenner igjen både dyr og falne trær i veibanen.

Bilen skal klare å holde filen, skifte fil og selvsagt holde riktig hastighet, og det nye systemet med 38 sensorer skal ikke bare fungere bra på landeveien, men også i bytrafikk. Takket være innebygd høypresisjonskart skal bilen lese trafikken og veiene bedre enn andre biler. Det visuelle kartsystemet i navigasjonen skal også gi «bedre oversikt enn hos noen konkurrerende bil».

Avansert kartsystem. Foto: Xpeng

Stemmestyring

Med G9 har Xpeng avansert stemmestyringen til å respondere på bare noen millisekunder, og dessuten dekke fire soner i bilen, slik at baksetepassasjerene slipper å rope når de ønsker å be assistenten om å få se tegnefilm bak. Man skal også kunne snakke til assistentens fire soner samtidig, og dessuten kommandere med avanserte setninger, hvor du kan be om inntil fire ting i én og samme setning. hvor bra dette vil fungere på vårt morsmål, gjenstår å se når vi får bilen til test.

Lynrask lading

Lading skal være unnagjort på null-komma-svisj. Eller, sagt mer presis kan bilen lade 200 kilometer på fem minutter.

Fra 10 til 80 prosent lader du på 15-20 minutter.

Xpeng viste en video hvor G9 ble ladet ved siden av en Tesla Model Y, hvor G9 holdt vesentlig høyere hastighet hele veien opp til 80 prosent. Da hadde G9 ladet i 18 minutter, mens Teslaen brukte 31 minutter. G9 brukte da en 180 kW hurtiglader.

Derimot støtter Xpeng G9 inntil 350 kw, selv om du nok bare vil se over 300 kW de første par minuttene.

Xpeng G9 skal lade vesentlig raskere enn Tesla Model Y. Illustrasjon: Xpeng
Les også BYD Tang: Stor og deilig – men … BYD Tang er som skapt for norske veier, med til dels glimrende kjøreegenskaper. Og lydanlegg med Dirac-teknologi. Men den har også noen mangler.
BYD Tang SPREAD

460 – 570 kilometers rekkevidde

I tillegg til å lade raskt, kan Xpeng G9 vise til god rekkevidde, som varierer fra 460 km (WLTP) på utgaven med firehjulstrekk, til 570 km med bakhjulstrekk.

Premium interiør

Xpeng hevder dessuten førsteklasses interiør, hvor man har siktet seg inn mot Porsche Cayenne, som de mener er den som setter standarden når det kommer til å kombinere komfort og luksus.

G9 har elektrisk fotstøtte på passasjersiden, og forsetene er ventilerte for høy komfort.

Setene bak er en «luksussofa», med en dybde på respektable 27 cm, og beinplassen bak kan justeres til over 101 cm. Dermed får også høye baksetepassasjerer god plass og komfort. Ryggen på baksetet kan dessuten tiltes inntil 10 grader.

Legger du ned baksetene, kan du slå opp en seng med en madrass på over to meter i lengden.

Foto: Xpeng

Avanserte støtdempere

Støtdemperne har doble kammer, som Xpeng mener er hva man trenger om man verken skal gå på kompromiss med kjøreegenskaper eller komfort. Demperne kan senkes med inntil 10 cm, med det tastetrykk inne i kupeen.

Støydempet panoramatak

Et stort panoramatak gir god utsikt og romfølelse. Dette har fått dobbel isolasjon, og blokkerer inntil 99,9 prosent av UV-stråler. Det er også kraftig lydisolert, og har solskygge om du ønsker å blokkere for sollyset.

Lavt støynivå

Xpeng lover lavere veistøy enn konkurrentene, og hevder å ha målt kupeen til 56 dB i 80 km/t. Selv målte vi Porsche Taycan til rundt 64 dB, og det syntes vi var stille. Med andre ord lover dette bra, ikke minst for opplevelsen av lydanlegget.

Foto: Xpeng

5D lydanlegg fra Dynaudio

Hva lydanlegget angår, skal bilen for det første være akustisk konstruert «som en konsertsal». Dette for å gi best mulig utgangspunkt for anlegget, som også bruker en avansert DSP for å digitalt tilpasse alle høyttalerne til miljøet.

Selve lydanlegget er fra danske Dynaudio, og er noe for seg selv. Med 18 høyttalerelementer og 2250 watt total forsterkerkraft, og dessuten «5D-lyd». Dette innebærer blant annet at setenes massasjesystem kan vibrere i takt med lydeffekter på musikk og film. Samtidig kan aircondition-systemet blåse vind i ansiktet ditt under intensive scener. For eksempel i en berg-og-dalbane-simulator, som skal bli enda mer realistisk i Xpeng G9. Vi vil likevel tro at dette kun fungerer dersom materialet du ser på er kodet med metadata som 5D-anlegget kan tolke, og at du ikke vil få denne opplevelsen med en hvilken som helst episode på Netflx. Det gjenstår å se.

Anlegget har selvsagt surroundlyd, og støtter høyoppløst Dolby Atmos i 7.1.4 kanaler.

Illustrasjon: Xpeng

Ytelse

4-hjulstrekken av Xpeng G9 har 551 hestekrefter og spurter til 100 km/t på 3,9 sekunder. Fullt dreiemoment slår inn etter bare 150 ms, noe Xpeng hevder er verdens raskeste for en masseprodusert SUV.

Hva de mener om Tesla Model Y Performance og Ford Mustang Mach-E GT, som begge gjør samme sprint på 3,7 sekunder, sier de ingenting om. For ikke glemme Tesla Model X Plaid, med 0-100 km/t på 2,6,sekunder.

Foto: Xpeng

Priser og tilgjengelighet

Vi vet ikke stort om priser, men vi tipper rimeligste utgave før ekstrautstyr vil få en startpris på rundt 500.000 kroner. Lansering her til lands kommer «snart».

Snart kan du lese mer om Xpeng G9 på heyxpeng.com

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde