Nederlandske Vanmoof produserer smarte elsykler med internettilkobling, som også kan kjøpes kan kjøpes i alle Skandinaviske land, bortsett fra Norge.
Vanmoof har 260 ansatte samt butikker i ni storbyer – Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris og Tokyo – og har til sammen solgt 125.000 elsykler.
Vi har tidligere kalt selskapet for elsyklenes svar på Tesla, og det skyldes blant annet av at Vanmoof har en klar visjon. Elsykkelprodusenten vil gjøre noe med mobiliteten i de store byene, som de selv sier er kvalt i stinkende biltrafikk, og løsningen er ikke overraskende… elsykler.
Målet er å få biler og andre kjøretøy som drives av fossile brennstoffer ut av bytrafikken, og det innen 2025. Det sier en av selskapets to grunnleggere, Ties Carlier, i forbindelse med lanseringen av nederlendernes nye hyperbike, Vanmoof V.
«Vanmoof V er vår første hyperbike, en elsykkel som er laget for høyere hastighet og lengre avstand. Jeg er overbevist om at den nye typen av lynraske elsykler skal kunne erstatte scootere og biler i byen innen 2025,» sier Vanmoof-direktøren.
Vanmoof V
Den nye elsykkelen kommer til å koste EUR 3.498 og kan bestilles allerede nå. Men Vanmoof V blir ikke levert til kundene før slutten av 2022.
Vanmoof V kommer med et 700 Wh batteri samt to integrerte motorer, en i hvert dekk. Motorene skal kunne oppnå en toppfart på 50 km/t, sammenlignet med selskapets tidligere modeller – Vanmoof S3 og X3 – som har en toppfart på rundt 30 km/t.
Men likt som selskapets to eksisterende modeller kommer også Vanmoof V med funksjoner som automatisk elektronisk giring, Turbo Boost-akselerasjon ved et tastetrykk, hydrauliske bremser og en elektronisk motor med pedalkraft i fire trinn. I tillegg kommer innebygd digital tyvsikring og app-styring, slik at kun eieren kan låse opp sykkelen med berøring.
Fortere får du ikke kjøre
Som sagt kan Vanmoof kjøre i opptil 50 km/t, men det er langt over den tillatte toppfarten for elsykler, som i hele EU kun er 25 km/t.
Det er fordi alle kjøretøy som kan kjøre fortere enn 25 km/t, ifølge EU-løvgivningen som er implementert i alle medlemslandene (og Norge), blir ansett som scootere eller mopeder, som da krever førerkort.
Men Vanmoof oppfordrer politikerne til å endre reglene, som selskapet selv ser på som utdaterte. I dette blogg-inlegget forklarer Ties Carlier at de nåværende reglene stammer fra 90-tallet, hvor elsykler nesten ikke eksisterte. En elsykkel er mye lettere enn en moped og utgjør derfor ikke en like stor risiko for sine omgivelser, argumenterer Vanmoof-grunnleggeren.
Bransjeorganisasjonen LEVA, som representerer elsykkelprodusenter i Europa, er allerede på saken med lobby-arbeid, som har som formål å få endret på reglene, slik at man kjøre fortere på elsykkelen sin. Også uten førerkort.
Med lanseringen av Vanmoof V, er det tydelig at nederlenderne regner med at en lovendring kan bli til virkelighet, og at det kun er et spørsmål om tid.