Frankrike forbyr reklame for elsykkel

Ifølge den franske myndigheten ARPP, hadde reklamen som formål å diskreditere bilindustrien og skape klimaangst
Annonse
Annonse
forfatter

Nederlandske Vanmoof produserer internett-tilkoblede, smarte elsykler som også kan kjøpes i Norden (men ikke i Norge).

Vanmoof har 260 medarbeidere samt butikker i ni store byer – herunder Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris og Tokyo – og har solgt i alt 125.000 elsykler.

Inntil nå har selskapet aldri kjørt tv-reklame for sine produkter, men i juni hadde Vanmoof planer om å vise en reklame på fransk tv. Reklamen skulle i første omgang promotore selskapets nyeste elsykler, Vanmoof S3 og X3, som du snart kan lese en anmeldelse av her på nettsiden.

Men formålet med reklamen var også å sette fokus på klimaendringer og behovet for å tenke nytt rundt mobilitet i de store byene.
Vanmoofs reklame var for et par uker vist på tv i både Nederland og Tyskland uten problemer, men i Frankrike grep myndighetene inn og satte en stopper for reklamen.

Ifølge den franske myndigheten ARPP (Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité), hadde reklamen som formål å diskreditere bilindustrien og skape klimaangst.

Annonse

«Det er tankevekkende at bilfabrikanter gjerne kan feie sine miljømessige utfordringer under teppet, men når noen vil ta opp problemet så blir de rammet av sensur,» uttalte Ties Carlier, medstifter av Vanmoof i en pressemelding.

Døm selv. Reklamen kan du se under.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

  1. Har reklame så stor makt?! Tøffe biler blir skremt I grøften fordi de skammer seg…

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategisjef og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Poly vil komme seg på markedet for profesjonell lyd & video til hjemmekontor.
3:2-skjermen får 3.3K oppløsning, 500 nits lysstyrke og Pantone-sertifisering
Apple er verdens mest verdifulle selskap, igjen.
Gjør klar for enda raskere trådløst internett! Netgear Nighthawk RAXE500 er verdens første ruter med Wi-Fi 6E.
Den nye, internasjonale, strømmetjenesten Paramount+ kommer snart til Norden. Nå er prisen (og litt av innholdet) klar.
Ryktet sier at Sony WF-1000XM4 er like rundt hjørnet
Etter en fullstendig mislykket forhåndsreservering av den elektriske SUV-en IONIQ 5 tirsdag, var det ingen som kom igjennom og fikk reservert. Hyundai gjør nå et nytt forsøk.
Med radar og 3D-teknologi får du full kontroll med Ring Video Doorbell Pro 2. Men den har en stor ulempe for oss nordmenn.
Razer Kiyo Pro takler både Zoom-møter om dagen og stemningslys i gamingrommet.
Med lanseringen av Star kan Disney+ tilby 300 "nye" film- og serietitler - inkludert Die Hard og Big Sky.
Sony slipper FX3 for håndholdt proffvideo.
Det har ikke vært en god start for IONIQ 5-lanseringen.
Spotify melder at de snart vil øke lydkvaliteten for Premium-abonnenter.
Hyundais elektriske familie-SUV IONIQ 5 får god plass, og setter sikkerhet i fokus. Lyden er fra Bose!
Sammen med Formlabs skal Sennheiser gi ørepropper perfekt tilpasset brukerens ører.
ID.5 blir en kupéversjon av den elektriske familie-SUV-en ID.4.