TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Vanmoof klar med to nye smarte elsykler

Elsyklenes svar på Tesla er klar med to splitternye modeller.

forfatter
Publisert 26.04.22 - 13:00

Nederlandske Vanmoof produserer smarte elsykler med internettforbindelse, som også kan kjøpes i Norden (men dessverre ikke i Norge).

Under overskriften «Tesla på to hjul» har vi tidligere testet forgjengerne Vanmoof S3 og X3. Elsyklene kom med teknologi som skulle gjøre kjøreopplevelsen så enkel og smertefri som mulig for syklisten. Bl.a. med et såkalt Smart Cartridge integrert i sykkelsetet, som kom med funksjoner som digital tyverisikring og automatisk opplåsning.

Les også Tesla på to hjul Vanmoof S3 og X3 er de to nyeste elsykkelmodellene fra det hollandske selskapet, som mener at deres smarte og internettoppkoblede sykler er fremtidens mobilitet.

Nå er de nederlandske produsenten tilbake med to helt nye elsykler, Vanmoof S5 og A5. De forbedrer både forgjengernes teknologi og byr på helt nye funksjoner – f.eks. et LED-basert brukergrensesnitt integrert i sykkelstyret. Dette i form av to såkalte halo-ringer, som gir syklisten feedback i realtid om hastighet, batterinivå, opplåsning og mye mer.

Tyverisikringen har blitt finpusset med en forbedret hjullås, større bolt og en ny automatisk returfunksjon. Sykkelen låser seg selv med et enkelt trykk og låses like enkelt opp igjen når man er tilbake.

423822 2022 A5 LIGHT Extended 16x9 60fca4 original 1649148484
Vanmoof A5 kommer med en ramme i et nytt «step-in» design, som skal gjøre det enkelt å komme seg opp på sykkelen, uansett høyde. Vanmoof lover derfor at man kan bruke A5-modellen så lenge man 1,55 meter eller høyere. Som gjør at barn ned i 12-års alderen skal kunne bruke sykkelen. (Foto: Vanmoof)

En ny mobilholder med USB-C forvandler smarttelefonen til et dashboard, som skal gjøre det enkelt å navigere og lade på farten, lover Vanmoof.

Vanmoof S5 og A5

De to nye elsyklene kommer i grunn med akkurat samme teknologi. Det gjelder også kjøreegenskapene. Begge syklene er utstyrt med Vanmoofs nye Gen 5 forhjulsmotor med 250W. Hvis man bruker den såkalte Gen 5 Boost-knappen så aksellerer begge syklene med en kraft på 68 Nm, som er markant raskere enn hva forgjengerne fikk til.

Hastigheten er begrenset til 25 km/t. Hvis man vil kjøre raskere, må man trå hardere i pedalene.

Det som skiller de to modellene er rekkevidde og batteri.

Den minste av dem, Vanmoof A5 (24″ hjul og en vekt på 22 kg), kommer med 463 Wh batteri og en rekkevidde på opptil 140 km, mens S5-modellen (27,5″ hjul og 23 kg) kommer med 487 Wh batteri og en rekkevidde på opptil 150 km.

423857 2022 S5A5 Master 16x9 CareFree Clean 03 RED 6c9e37 original 1649149136
De to såkalte halo-ringene som er integrert i sykkelstyret erstatter matrix-displayet, som var innebygd i sykkelstellet på forgjengerne. (Foto: Vanmoof)

Pris og tilgjengelighet

Vanmoof regner med å kunne levere de første eksemplarene av S5 og A5 i begynnelsen av juli.

Den veiledende prisen i hele Europa er på EUR 2.498, tilsvarende til 24.500 norske kroner.

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategisjef og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde