TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Polestar satser på luksus

Blir som en sportslig Volvo, men ikke med tre seterader.

forfatter
Publisert 19.09.21 - 10:00

Ingen har sett bilen ennå, men amerikanske Car & Driver har snakket med Thomas Ingenlath, Polestar-sjefen, som kan fortelle noe vi allerede vet, og noe vi ikke visste.

At den skal  bygges side om side med meste generasjon Volvo XC90 i South Carolina, men det er bare for det amerikanske markedet. Biler som kommer til norden skal bygges hos Polestar i Kina.

Car & Driver snakket med Ingenlath under IAA Mobility-messen i München nylig, og der kunne han avsløre at Polestar 3 ikke blir en sjuseter, som mange nok trodde.

Thomas Ingenlath

– Jeg har ingenting i mot tre seterader i seg selv. Men i det øyeblikket vi hadde gjort det, hadde dere spurt hva som skilte den fra en XC90, sier han. – Med to rader kan vi gi bilen en mer aerodynamisk taklinje, og det gir oss bedre muligheter til å utnytte arealet mellom første og andre rad, noe som virkelig gir andre rad en luksusfølelse.

Profilen på Polestar 3 ser unektelig sporty ut.

Bilen vil bli tilgjengelig både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift, altså med én eller to motorer. De fleste markedene etterspør og klarer seg fint med tohjulsdrift, men som Ingenlath også sa:

– Jeg ser det som en god kombinasjon. Når alt kommer til alt, gir to motorer mer kraft og akselerasjon, men det er mange mennesker som ikke trenger det, og mange som ikke behøver firehjulsdrift. – I Norge og Østerrike vil vi alltid selge flere biler med firehjulsdrift, men i USA og Kina er folk fornøyd med én motor.

Ingenlath antyder at Polestar 3 kan løfte produksjonsvolumet over 100.000 biler, og enda mer når og hvis Precept-konseptet  – en coupe-lignende firedørs sedan, som Polestar har sagt at de skal lansere kommer.

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde