TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Polestar 2 Arctic Circle i Norge

Vi ble med i en tur med rallybilen du ikke får kjøpt.

forfatter
Publisert 23.02.22 - 10:00

De gule beltene hugger til og jeg kjenner meg plutselig tissetrengt. Jeg kikker ut av vinduet på passasjersiden og veien kommer mot meg i stor fart. Vi kjører sidelengs og det føles fullstendig ut som som galskap.

Det er ikke føreren som har mistet kontrollen over bilen og er på vei mot en potensielt farlig ulykke, men Roger som legger bilen i en breisladd, som er så kontrollert og udramatisk som den bare kan være når føreren vet hva han driver med.

Roger Wallgren prater uanstrengt mens han ratter den eneste rallybilen Polestar har laget. Roger, som har hatt deler av oppveksten sin på Eidsvoll i Norge, og derfor snakker perfekt norsk, er chassisspesialist hos Polestar i Sverige. Hvor han sammen med Joakim Rydholm, har jobbet med å lage rallybil av en Polestar 2.

Polestar 2 Arctic Circle number
Polestar 2 Arctic Circle number. Foto: Lasse Svendsen

Polestar Norge inviterte Roger og rallybilen til Golsfjellet i Norge, hvor vi møtte mannen og bilen på Tisleifjorden. Et stort, islagt vann hvor det har vært isbanekjøring og kjørekurs i flere tiår.

Der, rattet vi blant annet Polestar 2 Performance på ulike isbaner, men det var kjøreturen med rallybilen som var den aller raskeste. Med god margin.

Roger Wallgren Polestar
Roger Wallgren Polestar chassisspesialist. Foto: Lasse Svendsen

Rallysjåfører som Stig Blomqvist og Sebastian Loeb, kjørte så smalt de kunne. All drifting senker hastigheten, men noen ganger kan det være den mest effektive måten å komme raskt rundt en hårnålsving.

Det vet Roger Wallgren også, men når man har laget et rallybil som aldri skal konkurrere, men vises frem som det one-off-prosjektet den er, så er det vanvittig moro å drifte rundt på isen med den.

Polestar 2 Arctic Circle side
Polestar 2 Arctic Circle. Foto: Lasse Svendsen

Rallybilen som de kaller Polestar 2 Arctic Circle, er et rullende laboratorium for tuning av understell. Som Rydholm i Polestar sier, er tuning av understell på snø og isete underlag en slow motion-prosess, men presisjonen blir høy.

Bilen er en kraftig modifisert Polestar 2 med Performance Pack. Det betyr justerbere Ôhlins-dempere, Brembo-bremser, og de karakteristiske gule sikkerhetsbeltene med automatisk stramming.

Polestar 2 Arctic Circle

Polestar 2 Arctic Circle towing hook Polestar 2 Arctic Circle studs Polestar 2 Arctic Circle paddle shift Polestar 2 Arctic Circle rear end Polestar 2 Arctic Circle Recaro Polestar 2 Arctic Circle LEDs Polestar 2 Arctic Circle carbon fibre showel
<
>
Polestar 2 Arctic Circle towing hook. Foto: Lasse Svendsen

Men Polestar 2 Arctic Circle er kraftig modifsert med rallypigg, 30 mm ekstra bakkeklaring og mer effekt. Den har samme batteripakke som Polestar 2 Long Range, men effekten er økt til 350 kW og 680 Nm, som senker tiden fra 0-100 km/t til 4,4 sekunder.

De justerbare demperne fra Öhlins er sammen med 30 % mykere fjærer, finjustert av Polestar og Öhlins, og satt til justeringsposisjon ni både foran og bak. Vektfordelingen er 51 % foran og 49 % bak, og ifølge Roger er bilen mykere med større fjæringsvei, for å kunne flytte vekten mellom for- og bakaksel sånn at det er enklere å styre med pedalen når man drifter.

Polestar Ice Driving February 16 2022 Kyle Meyr LR0030
Den sivile utgaven av Polestar 2 med Performance Pack, og Performance upgrade, som gir høyere effekt. Den lille hvite firkanten i grillen viser at den er oppgradert. Foto: Kyle Meyr

Brembo-bremsene har regenerering og er på 375×35 mm foran og 340×20 mm bak på rallybilen, er krafitigere enn på en Polestar 2 med Performance Pack. Piggdekkene er spesiallaget og har 490 stykk, 4 mm-metallpigger, tett i tett på dekkene, som er i dimensjonen 245/35 R19. De sitter på spesiallagede 19″ hvitlakkerte rallyfelger fra OZ Racing.

Polestar 2 Performance drift
Polestar 2 Performance drift. Foto: Lasse Svendsen

Launch control

Det er ikke alt. Foran og bak er det montert fjærbeinstag som øker vridningsstivheten og dermed styreresponsen. Foran er undersiden av frontfangeren er forsterket med en karbonfiberplate som fortsetter under bilen for ekstra beskyttelse på undersiden.

Les også Trimmet Polestar 2 Polestar 2 får mer effekt og blir enda mer sportslig med en oppgradering du fikser selv.
P2 front

Den har som bildene viser, fire Stedi Quad Pro LED tusenmetere, fastmonterte tauekroker foran og bak, bøtteseter fra Recaro, og i bagasjerommet finner man en snøspade i karbonfiber og et gult slepetau.

Bilen har også launch control, som styres med hendler på rattet. Den fungerer sånn at man holder inne hendelen, trykker ned gass/wattpedalen, og slipper hendlene. Da graver piggdekkene seg ned i underlaget, og man skytes fremover et voldsomt skyv. Det er nesten ikke hjulspinn, selv på isete underlag, og bilen går rett frem som på skinner.

Man kan ikke slå av antispinn helt på en Polestar 2, men det kan man med en rød knapp på rattstammen i rallybilen, som du kan se drifte rundt på isen her. Legg merke til hvor fort bilen kommer opp i hastighet når dekkene griper underlaget og Roger akselererer ut av svingene.

 

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Automatisk lading hos flere leverandører Snart kan du lade BMW-en bare ved å plugge inn kabelen.
Jeep blir elektrisk Jeep er ikke tidligst ute med elbiler, men snart kommer hele fire SUV-er.
Spar drivstoff med Google Maps Nå kan du finne den mest drivstoffbesparende ruten med Google Maps
Følg Lyd & Bilde