Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Oslo Motor Show

Fisker Ocean, Lotus Eletre og Polestar 6 for første gang i Norge.

Skrevet av / 28.10.22 - 14:04
Oslo Motor Show

Mellom fullstendig ville custom-bygg, biler så lave at du ikke får en post-it-lapp under den, og Aston Martins (to) aller mest sinnsyke biler – Aston Martin Valkyrie og den endamerverstingutgaven Valkyrie Pro, finner man faktisk elbiler som er så nye at du ikke får kjøpt dem ennå. Hvert fall ikke kjørt.

Oslo Motor Show på Lillestrøm pleier å inneholde litt av hvert nemlig, men det er ikke hverdagskost å se så mange elbiler debutere på norsk jord på et og samme sted.

Ta Polestar 6, som vi sniktittet på for noen uker siden. Her står den i fargen snow, og kjører ikke noe sted. Bilen du kan se på Oslo Motor Show, er en fullskala modell uten motor eller batteri. Men den viser tydelig hvordan Polestar 6 kan bli seende ut, når de første kundene får sine biler en gang i 2026.

IMG 8783
Foto: Lasse Svendsen

Polestar 6 er fremdeles litt på konseptstadiet, da den ble presentert første gang ble den kalt Polestar 02 Concept og hadde en drone (!) under baklokket. Det kommer den ikke til å ha når kundebilene ruller på veiene om fire år, men den kommer til å ha en heftig drivlinje.

Med 884 hk (650 kW) og 900 Nm dreiemonent, skal den åpne fireseteren klare 0 til 100 km/t på 3,2 sekunder, og nå en toppfart på 250 km/t. Batteriarkitekturen er på 800 Volt, og det kan bety opptil 350 kW lading. Bilen er knapt 4,7 meter, men den ser kortere og mer kompakt ut i virkeligheten.

 

IMG 8782 IMG 8781 IMG 8780 IMG 8779 IMG 8774 IMG 8775 IMG 8776 IMG 8777 IMG 8778
<
>
Conny Blommé, Design Manager i Polestar. Foto: Lasse Svendsen

Lotus Eletre

En annen debutant, og en fjern slektning av Polestar, er Lotus Eletre. Den aller første helelektriske Lotusen, og denne er ikke en modellbil på samme måte som Polestar 6 er i skrivende stund. Modellen som vises på Oslo Motor Show, er en fungerende førproduksjonsmodell.

IMG 8770
Foto: Lasse Svendsen

Eletre er mer crossover enn SUV, men den har firehjulstrekk og god plass til fire – det går ikke med fem, for baksetet er tilpasset to voksne. Den kan også leveres med nedfellbart baksete med plass til tre.

Plassen innvendig i den 510 cm lange bilen, er svært god faktisk, med 668 liter bagasjeplass bak og 48 liter i frunken foran. Mye takket være en akselavstand på tre meter. Det er verdt å merke seg at de nedfellbare baksetene kan felles ned for totalt 1532 liter bagasjeplass.

IMG 8786
Foto: Lasse Svendsen

Under den lange Lotusen finner man et 112 kWt batteri og 800 V batteriarkitektur. Rekkevidden er oppgitt til 600 km for Eletre og 580 km Eletre S. Som begge har 603 hk og 70 Nm dreiemoment. Det rekker til 0-100 km/t på 4,5 sekunder, og stopper ved 250 km/t.

Det kommer også en Eletre R med bakhjulstyring, Launch Control, Track Mode, Lotus Dynamic Handling Pack og hele 905 hk med 985 Nm, som klemmer 0-100 ned til 2,95 sekunder. Rekkevidden er oppgitt til 500 km for Eletre R.

Lotus Eletre kan leveres med karbonkeramiske bremser og et 2160 watt lydanlegg fra engelske KEF, med 23 høyttalere.

IMG 8771 IMG 8769 IMG 8766
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Lotus sier at de aller første Eletre blir levert allerede i år, men volumet øker nok først i 2023, da skal også norsk importør og forhandlernett være på plass. Eletre i basisversjon starter på 898.000 kr, mens en godt utstyrt Eletre R starter på 1,4 millioner.

IMG 8788 IMG 8785 IMG 8784
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Fisker Ocean

Henrik Fisker er kanskje ikke like kjent som Elon Musk, men bil-CV-en hans er mye lengre. Han har skapt biler for mange kjente bilmerker, en gang også i sitt eget navn, men det er historie.

Historie er definitvt ikke Fisker Ocean.

IMG 8794
Foto: Lasse Svendsen

Den blå bilen som vises på Oslo Motor Show, ble nylig vist på bilutstillingen i Paris, og modellen kommer til norske kunder i 2023. Fisker sier at de har mål om å selge rundt 2000 biler neste år. Da får kundene en relativt stor SUV med rekkevidde opptil 610 km, firehjulsdrift og California-mode, hvor alle vinduene inklusive soltaket og bakruten kan åpnes med et tastetrykk.

Produksjonen starter på Magna Steyrs fabrikk i Graz, Østerrike i november, og de første bilene kommer til Norge i 2023.

IMG 8799
Foto: Lasse Svendsen

Bilen kan leveres med tohjulstrekk, da heter den Ocean Sport og har en rekkevidde på 440 km. Men de andre versjonene leveres med firehjulstrekk, og rekkevidde fra 610 til 630 km.

Prisene starter på 372.000 kr uten avgifter for Sport-modellen, og ender på 625.000 kr for topputstyrte Ocean One og Ocean Extreme.

De som vil se bilen kan ta turen til Oslo Motor Show 28. til og med 30. oktober. Messen på Lillestrøm er åpen fra 10 til 19 fredag og lørdag, og 10 til 17 på søndag 30.

Der kan man også se den nye Xpeng G9, og Nissan Ariya, blant mye annet.

IMG 8801 IMG 8800 IMG 8802 IMG 8803 IMG 8765
<
>
Foto: Lasse Svendsen

 

Sånn blir Polestar 3

Lanseres 2022, som ren elektrisk SUV.

Les videre
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

Lyd & Bilde
Scroll to Top