TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022
Nyhet

Xpeng avduket sin hittil største SUV

Xpeng G9 er på størrelse med Audi e-tron og Tesla Model X. Med god rekkevidde, masse utstyr som standard, og en veldig gunstig prislapp.

forfatter
Publisert 27.10.22 - 14:52

Xpeng avduket i dag en nesten ferdig versjon av den nye familie-SUV-en G9. En stor femseters SUV på nesten 5 meter, med 551 hk om du velger Performance-versjonen med firehjulstrekk (330 hk for bakhjulstrekk). Dette er Xpengs første bil som ikke er utviklet for det kinesiske markedet, men fra grunnen av laget for et internasjonalt marked. Ikke minst har man sett til Norge, hvor kundene etterspør hengerfeste og firehjulstrekk.

Bilen oser premium hele veien. Her finner du ikke hardplast noe sted, tvert imot finner du kunstig nappaskinn nesten overalt. Og et stort panoramatak på 1,7 kvadratmeter.

Forsetene er ventilerte og selvsagt oppvarmede. Baksetene kan også varmes opp, men er ikke ventilerte. Rattvarmet er selvfølgelig også standard.

Xpeng G9 front
Xpeng G9. Foto: Geir Gråbein Nordby

Massasje

Massasjefunksjon er innebygd i alle seter, også bak, og jeg må si den knadde ryggen ganske godt. Mye bedre enn liksom-massasjen i NIO ES8, som er en annen kinesisk SUV av tilsvarende størrelse. Man kan dessuten forlenge sittedelen av setet både foran og bak, og dermed gi støtte til langbeinte personer. Spesielt passasjersetet foran er en drøm å sitte i, med skikkelige stressless-egenskaper.

Xpeng G9 passenger seat
Spesielt passasjersetet i Xpeng G9 er superdigg. Ventilerte seter foran, oppvarming også bak. Foto: Geir Gråbein Nordby

Heftig lydanlegg

Vi bet oss merke i Dynaudio-anlegget, med hele 28 høyttalere plassert rundt omkring i bilen. Det inkluderer seks rumperistere i forsetene, for å riste kroppen litt ekstra når bassrytmene slår. Anlegget har dessuten såkalt 5D lydgjengivelse, som betyr at det i tillegg til lyd og filleristing også kommer vind fra ventilasjonsanlegget i takt med filmen. Det forutsetter riktignok at filmen er en 5D-utgivelse med vind lagret i lydsporet. Som ikke akkurat er dagligdags, og som vi ikke forventer å se på Netflix med det første. Men det finnes helt sikkert noen demoer du kan laste ned.

Xpeng G9 Dynaudio speaker 2 Xpeng G9 Dynaudio speaker Xpeng G9 Dynaudio subwoofer
<
>
Dynaudio lydanlegg med 5D-lyd. Foto: Geir Gråbein Nordby

Store skjermer

Cockpiten i Xpeng G9 er sentrert rundt to store 15″ infotainmentskjermer ved siden av hverandre, i tillegg til en litt mindre førerskjerm. Sistnevnte er forholdsvis stor den også. Skjermen helt til høyre har privat synsfelt, som hindrer innsyn fra sjåføren. Tanken er at man ikke skal bli forstyrret under kjøringen, om passasjeren ser film eller sport på sin skjerm. Smart, og noe vi også har sett i Hongqi E-HS9, bare omvendt. Der var det nemlig passasjeren som ikke får se førerens skjerm, i hvert fall da vi fikk prøvekjøre en tidligere versjon av den (test av ferdig versjon kommer snart) noe som er et mer snodig valg.

Dørene er rammeløse, som både er en lekker designdetalj, men det skal også være bedre med tanke på vindstøy i høyere hastigheter. Bilen har også mulighet for luftfjæring, som kan automatisk heve bakkeklaringen fra 14,5 til nesten 20 cm. Bilen vil også automatisk senke baksiden når du åpner bagasjerommet, for å gjøre inn- og utlasting enklere.

Xpeng G9 screens
Foto: Geir Gråbein Nordby

Parkeringsassistent og 360-kamera

Bilen kommer med parkeringsassistent og 360-kamera som standard, og oversiktsbildet vil da vise bilen som gjennomsiktig, for at du skal få en bedre oversikt over omgivelsene. Dette har bilen i likhet med Subaru Solterra og Toyota bZ4X. G9 har i tillegg innkallingsfunksjon (summon), slik at den kan kjøre inn i og ut av en trang garasje, for eksempel.

Til sammen 15 sikkerhetssystemer skal jobbe i tandem for å sørge for en sikker biltur.

Xpeng G9 privacy view
Sjåføren får ikke innsyn i passasjerskjermen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Hurtiglading

Foreløpig tall på hurtiglading er 300 kW, men vi fikk inntrykk at dette kan bli høyere på den endelige bilen. Ombordladeren er 11 kW med tre faser. Ok, så er det ikke 22 kW, men det er en viktig forbedring over andre kinesiske biler som kun klarer enfases lading med maksimalt 7,4 kW.

Xpeng G9 Graabein
Dette er gliset til en som får massert en sliten rygg. Foto: Geir Gråbein Nordby

Voksent bagasjerom

Bagasjerommet på Xpeng G9 er oppgitt til 620 liter fra gulv til hattehylle. Dette er da rommet som er over dobbeltbunnen. Under det øverste gulvet er det ytterligere 40 liter, hvor du kan ha ladekabler, verktøy og førstehjelpspakke.

Trenger du mer bagasjeplass, får du 71 ekstra liter med plass under panseret.

75 kilo på taket, minst 1500 på knaggen

Trenger du enda mer plass, kan du putte på en takboks med maksimal 75 kilo last, og hengefestet, som er fullmotorisert, vil ta «minimum 1500 kilo». Her kan det med andre ord bli snakk om enda mer last, men det gjenstår å se når bilen blir typegodkjent.

Xpeng G9 trunk
Foto: Geir Gråbein Nordby

«Hey, Xpeng!»

Bilen kan gjøre mange nyttige innstillinger med stemmestyring, som vekkes med kommando. Da er det kjekt å kunne uttale navnet riktig. Sier du Ekspeng, er det feil. Jeg trodde frem til nå at det var Sjaupeng, men en kinesisk representant fra selskapet kunne informere om at det på kinesisk heter Sjaopång. Men det er ikke det stemmestyringen responderer på i Europa. Her må du i stedet si «Hey, Ekspång»! Hva man lærer.

Bilen har firesoners stemmestyring, og skjønner hvor du sitter når du prater til den. Om passasjeren bak sjåføren ber om å skru opp setevarmen, vil kun den sonen varmes opp.

Selvoppblåsende madrass

Om du kommer til å sove mye i bilen, er det greit å vite at du som ekstrautstyr kan velge madrass. Velger du sovemodus i appen, vil baksetene automatisk slås ned, og en madrass festet til bakseteryggen blåses opp og rulles ut automatisk. Snertent!

Xpeng G9 rear angle 2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Stor, men rimelig

Med en lengde på 4,9 meter og en bredde på 1,94 er G9 en stor SUV, på størrelse med for eksempel Tesla Model X, Audi e-tron, NIO ES8 og BYD Tang. Den er større enn slike som Skoda Enyaq, Volkswagen ID4, Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E, men skal likevel være svært konkurransedyktig på pris.

Nøyaktig hva prisen blir, fikk vi ikke vite, bare at vi «kommer til å bli positivt overrasket». Så får vi se hva de legger i det etter hvert, når prisen avsløres.

Xpeng G9 headlight
Foto: Geir Gråbein Nordby

Rekkevidde

Xpeng G9 er ikke WLTP-godkjent ennå, men det anslås at det 98 kWh store batteriet vil gi en rekkevidde på 520 km for Performance-utgaven med firehjulstrekk, og 570 km for Long Range-utgaven med bakhjulstrekk. Det vil til sammen bli tre-fire varianter man kan velge, med ulikt utstyrsnivå og ytelse, som vil kunne påvirke rekkevidden ulikt.

Vekten på Performance-versjonen forventes å legge seg på 2360 kilo, mens den mer nedtonede bakhjulstrekken havner på 2240 kilo.

Xpeng G9 rear angle
Foto: Geir Gråbein Nordby

Xpeng G9: Tilgjengelighet

Xpeng G9 skal kunne bestilles fra andre kvartal 2023, mens utlevering forventes allerede i tredje kvartal samme år.

Mer info kommer snart på heyxpeng.com

Annonse
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Raskere Abarth-utgave av Fiat 500e Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.
Den ikoniske Golfen gjenoppstår som elbil Kommer trolig som elektrisk Golf GTI også.
Porsche Macan går elektrisk: Her er de ferske detaljene Porsche har sluppet flere detaljer om den elektriske versjonen av Macan, som ventes på veien i 2024. Det loves over 600 hestekrefter, 100 kWh batteri og lang rekkevidde!
Gromme Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ekte britisk bilkunst. Og nå får de lydanlegg fra selveste Sennheiser. Først ut er Plus Four og Plus Six.
Følg Lyd & Bilde