Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

På glattisen med NIO

Vår utsendte har prøvd seg på iskjøring med sedanen NIO ET7 og den helt nye SUV-en EL7.

Skrevet av / 28.02.23 - 13:22
På glattisen med NIO

Det er den beste vinterdagen man kunne bedt om: rundt fem kuldegrader, vindstille, og strålende sol. Åstedet er Tisleifjorden på Golsfjellet, hvor NIO har invitert til vinterkjøring med sine nye biler: sedanen ET7 og SUV-en EL7. Begge godt voksne familiebiler, med samme formspråk, hvor den ene bare er høyere enn den andre. Begge bilene har god innvendig plass, både til passasjerer og bagasje – selv om vi selvsagt ikke er på størrelse med den digre 7-seteren ES8.

Utseendet er mye mer moderne på de nye bilene enn ES8, med mer strømlinjeformede kurver. Ganske lekre, faktisk.

NIO Snow Mode
Kjøremodus: Sport. Med Snømodus aktivert i tillegg. Da får du konstant firehjulstrekk, og en mykere kjøretur. Foto: Geir Gråbein Nordby

Nomi

Innvendig drar man straks kjensel på NIOs signaturelement, nemlig den lille “roboten” Nomi på toppen av dashbordet. Denne symboliserer stemmeassistenten, og ser på deg når du snakker til den. Takket være mikrofoner rundt i kupeen vet Nomi hvem i bilen som snakker til den, så om du sier “Hei, Nomi, start massasje”, så er det riktig sete som begynner å kna. Og, ja, det er massasje også i baksetene. Kommer godt med, etter en lang dag med kjøring…

Les også NIO, min NIO Den store kineseren NIO ES8 er en familiebil til tusen, med premiumfølelse herfra til månen. Batteriløsningen er genial – men er det nok?

Ved én anledning fikk jeg streng beskjed om å fokusere på veien, i et øyeblikk der jeg skravlet litt for ivrig med sidepassasjeren under løypekjøring. Blant stemmeassistenter i bil fungerer Nomi ganske bra, som faktisk betyr at hun er blant de aller beste på markedet. I hvert fall blant norsktalende. Det sier mer om stemmeassistentene enn Nomi, for det står virkelig ikke bra til der ute …

NIO Gråbein- scaled
Gråbein får kjørt seg. Foto: Hans Vidar Levinsen (Nybiltester.no)

Vintertest

NIO er så selvsikre på vinteregenskapene på sine biler, at de altså har invitert pressen til en dag med kjøring. På glattisen. Midt ute på Tisleifjorden på Golsfjellet.

Bilene er for anledningen skodd med Noikan Hakkapeliitta 10 piggdekk. Utviklet for nordiske kjøreforhold, som betyr at de er vesentlig mykere enn kontinentale vinterdekk, og dermed også bedre egnet til kjøring på snø og is. 

NIO flagg
Foto: Geir Gråbein Nordby

Oppbremsing og unnamanøver

Testingen foregikk i tre løyper: En for oppbremsing og unnamanøver, en for slalåmkjøring gjennom kjegler, og en teknisk bane med svinger, sjikaner og moro.

Under bremsing vi fikk konstatert at en hastighet på 60 km/t med sedanen ET7 ga en bremselengde på 50 meter, mens den doblet seg til ca. 100 meter idet hastigheten økte til 90 km/t. Noen få meter lengre med SUV-en EL7, men den kom overraskende tett på. Uansett gir det jo en aha-opplevelse, med tanke på hva slags hastighet man velger å ligge i på landeveien. Når en situasjon oppstår, er det en klar fordel at hastigheten ikke er for høy.

Noe vi også fikk erfare under en unnamanøver. I 60 km/t gikk det veldig fint å klemme inn bremsen, for deretter å styre unna et objekt i veibanen, og så komme inn i filen igjen. I 70 km/t ble dette vesentlig vanskeligere.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Slalåm

Moroa startet for alvor med slalåmbanen. Eller var det mer irriterende? Uansett hvor mye vi prøvde kom vi nesten aldri over 30 km/t i slalåmløypa, mens vi så vidt så 40-tallet i storslalåmløypa.

Av de mange kjøremodusene i de nye bilene, så var det Sport-modus med Snømodus aktivert, som falt best i smak. Snømodus gjør at bilen blir litt roligere og mykere i akselerasjonen, og dessuten har firehjulstrekk konstant aktivert.

SUV-en EL7 kom seg nesten like raskt gjennom løypa som sedanen ET7, men det var klart bedre tilbakemelding fra underlaget i ET7.

NIO EL7
Foto: Geir Gråbein Nordby

Teknisk bane

Den tekniske løypa, med større svinger som tålte større hastighet, rakk vi kun å teste med én av bilene. Journalisten valgte sedanen, da denne var morsommere å kjøre.

Læringskurven på iskjøring er bratt, og jeg tok meg i å stadig komme ut av linjen. Man har så lyst til at bilen skal gli raskt gjennom svingene, at man lett blir fristet til å holde for høy hastighet i inngangen, hvorpå bilen sklir rett frem så man ikke treffer midtpunktet (apex) av kurven. Dermed kommer man på etterskudd, og hastigheten ut av svingen blir for lav.

Det ble heldigvis bedre etter noen runder.

Om antiskrens

Antiskrenssystemet (ESP) går ikke an å deaktivere på noen av bilene. Dette kan jobbe imot sjåføren i slike løyper som her. Du går inn i en sving, og skal ut igjen med høy hastighet, men antiskrensen gjør at man ikke får ordentlig følelse med bilens oppførsel, og jobber man for mye med ratt og gass, risikerer man å jobbe imot ESP-en. Som gjør at hastigheten lider, sett i forhold til biler som har en dedikert banemodus.

Men nå er også NIO EL7 og ET7 først og fremst laget for komfort, og da ville det virket smått tullete med en banemodus.

NIO ET7
NIO ET7. Foto: Geir Gråbein Nordby

Vinner: ET7

Det jeg sitter igjen med til slutt, er at ET7 funker bedre på en vinterbane enn EL7. Ikke overraskende.

Ved å sitte lengre ned mot bakken får man først og fremst et enda lavere tyngdepunkt. En kortere avstand fra sjåføren til bakken betyr også at dekkene har kortere signalvei til sjåføren, som gjør at man får kjappere respons fra underlaget.

Men forskjellen er ikke stor, og skal du ha en bil som manøvrerer godt på vinterføre, virker SUV-en å være et meget godt valg. Legg til bedre fremkommelighet til hytta på fjellet, samt ekstra plass til soveposer og snowboard, så bikker jo regnestykket raskt i favør den lekre familie-SUV-en, når man skal ha en vinterbil for alle anledninger.

Kun et førsteinntrykk

Journalisten har fått et godt førsteinntrykk av begge biler, men man kan ikke ut ifra en slik test vite noe om hvordan bilene er på vanlige veier. Vi har heller ikke fått testet infotainment-systemet skikkelig, ei heller hørt på lydanlegget.

Hvor komfortable bilene er i vanlig trafikk, hvor langt de går – og hvor raskt de lader – det er noe vi må komme tilbake til.

Mer info: nio.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Model Y og Model 3 blir billigere

"Ingen" vil ha Tesla Full Self Driving

Første titt på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck er i Norge

Beijing Auto Show 2024: Nye elbiler på løpende bånd

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Scroll to Top