Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

MINI Countryman i elektrisk utgave

Får firehjulstrekk og god rekkevidde.

Skrevet av / 05.04.23 - 11:45
MINI Countryman i elektrisk utgave

Helt siden Mini lanserte Countryman i 2010, som et praktisk og sporty alternativ til Ford Focus eller VW Golf, har den et populært valg blant unge barnefamilier. Med et bagasjeromsvolum på 450 liter, er den større enn en Golf, men ikke så kjedelig som en stasjonsvogn.

Countryman har vært tilgjengelig med ulike motorer, blant annet plug-in hybriden som kom i 2017, men nå blir den helelektrisk.

Neste generasjon Countryman skal produseres i Leipzig i Tyskland, og blir den første tyskproduserte Mini-utgaven. Produksjonstart er november 2023, og de første bilene kan trolig leveres til kunder 1. kvartal 2024.

Vokser i størrelse

MINI Countryman 2024

Countryman blir Minis største helelektriske, og får følge av den mer kompakte 3-dørs-modellen Cooper SE, og en en helt ny kompakt crossover som vil bli kalt Mini Aceman. Det betyr tre elektriske modeller på kort tid.

Den kommende elbilversjonen av Countryman, vokser sammenlignet med dagens modell, og blir romsligere enn før. Lengden øker med 13 centimeter til 442 cm. Den strekker seg også i høyden med seks centimeter til 161 cm, og vil trolig få innvendige mål på linje med BMW iX1 xDrive30, som den deler plattform med.

To versjoner til å begynne med

Bilen skal komme i to helelektriske versjoner. Den ene blir kun tohjulsdrevet med en 140 kW/191 hk elektromotor, kalt Mini Countryman E.

Den andre versjonen – Countryman SE ALL4 –  får samme drivlinje som iX1 xDrive30, som vi nylig testet, med firehjulstrekk og to elektromotorer på til sammen 230 kW/313 hk. Begge vil ha den samme batterikapasiteten på 64,7 kWh, og rekkevidden estimeres foreløpig til rundt 450 km.

Resirkulerte materialer

MINI Countryman SE ALL4 2024. Alle foto Mini

 

Mye av kommende Countryman er bygget med resirkulerte materialer. Aluminium som man finner blant både utvendig og innvendig – eksempelvis de støpte lettmetallfelgene, er laget med opptil 70 prosent gjenbrukt aluminium.

Materialer som brukes blant annet på overflatene på dashbordet, på rattet, i bilens tak og gulv, og gulvmattene, er laget av resirkulert polyester fra PET-flasker og tepperester. Sammenlignet med tradisjonelle materialer, mener Mini at de reduserer CO2-utslippet i verdikjeden med opptil 85 prosent.

Innvendig vil den få en 9-tommers sirkelrund pekeskjerm, og det er langt færre fysiske knapper enn i dagens Countryman. Siden Mini er kjent for sine morsomme kjøreegenskaper, vil det være kjøremoduser å velge mellom, blant annet en Go-Kart-innstilling, som vel forteller ganske tydelig hva det handler om.

Det skal ikke være kjedelig å kjøre en Mini, selv når det er en familievennlig crossover.

Mer som dette:

BMW iX1 xDrive30

Raffinert luksus i premiumklassen

BMW iX xDrive30 er et opplagt valg for alle som verdsetter kjøreglede, men trenger praktiske egenskaper i tillegg.

Les hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top