TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Mercedes slipper flere utgaver av EQE

Rimeligere varianter av Mercedes EQE - i tillegg til en enda råere AMG-versjon - er nå klare for bestilling.

Av / 19.08.22 - 14:46
Mercedes slipper flere utgaver av EQE

De første eksemplarene av debutanten EQE 43 4MATIC har akkurat begynt å rulle ut på veiene – og nå åpner Mercedes for bestilling av et bredere utvalg modeller.

Porteføljen utvides med EQE 300, EQE 350 4MATIC og AMG-versjonen EQE 53 4MATIC+. De nye variantene forventes på norske veier i løpet av kort tid, heter det i pressemeldingen fra Mercedes-importør Bertel O. Steen.

Les også Her er AMG-versjonen av den elektriske E-klassen Kan leveres allerede til høsten.
– EQE kommer nå i flere nye utgaver som byr på enda lengre rekkevidde og enda heftigere effekt. Med et imponerende komfortnivå og teknologielementer hentet direkte fra flaggskipet EQS, leverer EQE en luksuriøs opplevelse på toppnivå, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
ae1fc886 d36f 4d89 8f95 cae56debee09 c35d57a1 15c9 418a 86dd 38c01ba183d1 760e80c2 0227 41df b59b 634656f6738f
<
>
Flere varianter av elektriske EQE er nå klare for bestilling. Her er EQE 300 på norske veier. Foto: Mercedes-Benz Norge

Mercedes EQE 300: Rimeligere innstegsmodell
EQE 300 med bakhjulstrekk har en batterikapasitet på 89 kWh, og en rekkevidde på opptil 639 kilometer. Startprisen begynner på 593.000, og den rimeligste modellen kommer standard med bl.a komfortunderstell, LED High Performance m/ fjernlysassistent, speilpakke, smartphonepakke, og ambient lighting.

Populært utstyr som den gedigne MBUX infotainment-skjermen, Airmatic luftfjæring og bakakselstyring – for ikke å glemme det oppgraderte stereoanlegget fra Burmester – må du derimot regne med å betale ekstra for.

EQE 350 4MATIC
Utgaven med firehjulstrekk, EQE 350 4MATIC, får en startpris på 652.000 kr. Den har en batterikapasitet på 90,6 kWh og en rekkevidde på opptil 597 kilometer. Alle varianter av EQE kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, noe som gjør det mulig å lade opptil 250 kilometers rekkevidde på kun 15 minutter under rette forhold. EQE kan også lades med opptil 22 kW gjennom ladeboks, dersom du krysser av for den kraftigere ombordladeren på tilvalgslisten.

Annonse

 

22C0237 039 22C0237 023
<
>
Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+. (Foto: Mercedes)

Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+
EQE finnes allerede i en ganske heftig AMG 43 utgave med 476 hestekrefter, men nå slippes altså den enda heftigere 53 4MATIC+. Den har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem som optimalt fordeler kraften under alle kjøreforhold. Effekten er på opptil 687 hk, og dreiemomentet er på opptil 1.000 Nm. Det hevdes en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 3,3 sekunder.

Tekniske data EQE 300 og EQE 350 4MATIC:

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

  EQE 300 EQE 350 4MATIC
Hjuldrift Bakhjulstrekk Firehjulstrekk
Effekt 245 hk 292 hk
Dreiemoment 550 Nm 765 Nm
Akselerasjon 7,3 s 6,3 sek
Batterikapasitet 89 kWh 90,6 kWh
Rekkevidde (WLTP) 639 km 597 km
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) 11 kW / 22 kW 11 kW / 22 kW
Hurtiglader 170 kW 170 kW
Blandet forbruk (WLTP) 16,0 – 18,8 kWh/100 km 17,5 – 20,8 kWh/100 km
CO2 utslipp (WLTP) 0 g/km 0 g/km
Tilhengervekt 750 kg 750 kg

 

Pris:

    EQE 300 EQE 350 4MATIC
Pris eks. levering kr 593.000,- 652.000,-

 

Tekniske data Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC og EQE 53 4MATIC+:

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

  EQE 43 4MATIC EQE 53 4MATIC+
Hjuldrift Firehjulstrekk Firehjulstrekk
Effekt 476 hk 687 hk (AMG DYNAMIC PLUS)
Dreiemoment 858 Nm 1.000 Nm (AMG DYNAMIC PLUS)
Akselerasjon 4,2 s 3,3 sek (AMG DYNAMIC PLUS)
Batterikapasitet 90,6 kWh 90,6 kWh
Rekkevidde (WLTP) 531 km 526 km
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) 11 kW / 22 kW 11 kW / 22 kW
Hurtiglader 170 kW 170 kW
Blandet forbruk (WLTP) 16,9 – 19,7 kWh/100 km 20,2 – 22,6 kWh/100 km
CO2 utslipp (WLTP) 0 g/km 0 g/km
Tilhengervekt 750 kg 750 kg

 

Pris:

    EQE 43 4MATIC EQE 53 4MATIC+
Pris eks. levering kr 897.000,- 987.000,-

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler