Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Sniktitt

Lyden av to Mercedes EQC

Hva er bedre enn en Mercedes EQC? To Mercedes EQC! Vi holder på å teste standardlyden mot Burmester-anlegget.

Skrevet av / 26.08.20 - 09:22
Lyden av to Mercedes EQC

Vi i Lyd & Bilde er glade i gode lydopplevelser, uansett hvor de finner sted. Ikke minst på fire hjul: Særlige moderne elbil-kupeer med sitt støysvake interiør er som skapt for å oppleve god musikk. Det er ikke minst sant for Mercedes EQC.

Vil du vite mer om god lyd i bil, har vi laget denne guiden

For å sjekke nøyaktig hvor god lydopplevelse EQC gir oss, har vi fått lov å teste ikke bare én, men to utgaver av bilen! Vi får låne dem i to dager, for å kunne gjøre oss opp en kvalifisert mening.

Begge utgavene har samme rekkevidde, motor og det meste annet. Forskjellen ligger i utstyrsnivået. Den ene er basismodellen, som mangler 360-kamera (men har ryggekamera), AirPlay, adaptiv cruisekontroll og elektriske seter. Den leveres dessuten med standard lydanlegg.

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC
Innsiden av Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC oser av luksus. Foto: Mercedes-Benz

Premium bil = premium lyd

Den andre, Premium-utgaven, har alle nevnte funksjoner som den første mangler, i tillegg til glassluke, 21 tommers felger i stedet for 19, og en del annet snacks. Men det aller viktigste er at den er utstyrt med Burmester lydanlegg!

For ikke lenge siden testet vi Porsche Taycan med nettopp Burmester-anlegg, og du kan tro det ga mersmak! I tillegg til å spille både høyt og rent, så hadde det en detaljeringsevne i overtoneområdet som var blant det beste vi har hørt i bil noensinne.

Om du ikke kjenner Burmester fra før, vit at de lager noen av de mest eksklusive komponentene på hi-fi-markedet. Å få et Burmester-anlegg i stuen koster så mye flesk at det er til å bli svimmel av. Men i bil er det noe mer edruelig. Faktisk er Burmester-anlegget inkludert i Premium-pakken, som bare koster 26.700 kroner ekstra!

Standard-utgaven vi har fått låne er den aller enkleste utgaven, som koster 636.900 kroner. Men denne måtte den norske importøren kalle inn alle sine vennetjenester for å skaffe, da man ikke regner med å selge noen av denne og derfor også bare tar den inn på spesialbestilling!

AMG-utgaven starter derimot på 699.000 kroner, som er den vi har fått utstyrt med Burmester-anlegg og annen Premium-innmat.

Førsteinntrykket av Mercedes EQC

Etter å ha hatt bilene bare noen få timer, kan vi trygt si at selv basismodellen er noe spesielt, med en spesielt stille kupé. Lyden er også bra balansert, akustisk musikk klinger fint ut med bra snert i gitarstrengene, og det er heller ikke noe problem å spille klassisk musikk ganske høyt. Men siden anlegget mangler separat subwoofer, er ikke bassfrekvensene spesielt utagerende, man føler det mangler noe når man drar opp lydnivået. Spesielt når partymusikken kommer på spillelisten.

Hvor mye bedre er Burmester-anlegget? Det ser vi ut til å finne mer ut av! Følg med på sidene, og er det noe spesielt du lurer på om lyden i Mercedes EQC, fyr løs med spørsmål!

Takk til Bertel O. Steen for lån av bilene

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

2 hendelser på “Lyden av to Mercedes EQC”

  1. Er denne artikkelen bare en teaser, siden det ikke står noen ting om Burmesteranlegget?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Model Y og Model 3 blir billigere

"Ingen" vil ha Tesla Full Self Driving

Første titt på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck er i Norge

Beijing Auto Show 2024: Nye elbiler på løpende bånd

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Scroll to Top