Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Lucid Air kommer i 2021, SUV senere

0-100 km/t under 3 sekunder, rekordrask lading.

Skrevet av / 10.09.20 - 15:02
Lucid Air kommer i 2021, SUV senere

I natt lanserte Lucid Motors sin første elbil, Lucid Air, som mange vil kalle en Tesla Model S konkurrent, men det spørs om ikke Lucid sikter ennå høyere.

Det er ikke det, ytelsene er ganske imponerende, også sammenlignet med Model S og forsvåvidt også Porsche Taycan, men etter nattens pressemelding å dømme, kan Lucid Air bli en kostbar elbil. Vi snakker Taycan og Mercedes EQS-territorie her, kanskje mer enn Tesla.

Les også Lucid Air knuser Tesla Model S på rekkevidde Lanseres 9. september

Lucid planlegger fire utgaver av elbilen som kommer på slutten i 2021, og følges opp av en billigere versjon i 2022, og det er den som kalles Lucid Air. Først ut er de to dyreste utgavene, Air Grand Touring med 800 hk, og Air Dream Edition med 1080 (!) hk, som skal være i salg i USA i andre kvartal neste år. På slutten av året kommer en litt mer ‘folkelig’ utgave kalt Air Touring med 620 hk.

Nyutvilket elbil-plattform


Felles for dem alle er en eldrevet drvlinje med såkalt skateboard-plattform – LEAP, 900 Volts arkitektur, 300 kW hurtiglading som kan gi 482 km rekkevidde på 20 minutter, og en modulær batteriløsning som kan skaleres etter ønske.

De fire utgavene vil ha mange av de samme avanserte tekniske funksjonene, men rekkevidden varierer med modell og batteripakken den er utstyrt med.

Foreløpig har ikke Lucid sagt noe om ytelse og rekkevidde på den billigste utgaven som kommer i 2022, men Air Grand Touring blir utgaven med lengst rekkevidde, 832 km etter den amerikanke EPA-normen, mens den enda raskere Dream Edition kan rekke helt til 809 km, hvis den som de andre er utstyrt med 19-tommers AeroRange felger og dekk.

Air Tourings rekkevidde oppgis til 650 km, og det er dette som blir den billigste versjonen blant de som blir tilgjengelig i 2021.

Startpris

Lucid Motors oppgir en startpris for den rimeligere 2022-modellen Air til omlag 80.000 US Dollar. som er i nærheten av prisen til en Model S Long Range i USA (749.990 kr i Norge), mens Air Touring oppgis til 95.000 dollar, Grand Touring til 139.000 dollar, og flaggskipet Dream Edition til 169.000 dollar.

Porsche Taycan-territorie der altså.

Lucid Air Touring
  • I salgt fra 4. kv 2021
  • 650 km oppgitt rekkevidde
  • 620 hk
  • 3,2 s fra 0-96 km/t
  • 249 km/t toppfart
  • 95.000 USD, 860.000 kr
Lucid Air Grand Touring
  • I salgt fra 2. kv 2021
  • 830 km oppgitt rekkevidde
  • 800 hk
  • 3,0 s fra 0-96 km/t
  • 270 km/t toppfart
  • 139.000 USD, 1,25 millioner kr
Lucid Air Dream Edition
  • I salgt fra 2. kv 2021
  • 809 km oppgitt rekkevidde
  • 1080 hk
  • 2,5 s fra 0-96 km/t
  • 320 km/t toppfart
  • 169.000 USD, 1,52 mill. kr

Avansert EV-teknologi

Det er med andre ord en kostbar elbil fra en produsent ingen har hørt om, men i følge Lucid Motors Peter Rawlinson, er det mye avansert teknologi ombord. Elmotorene foran og bak er utviklet av de samme som utvikler motorer i Formel E.

– Med Lucid Air, har vi skapt en ledestjerne for hele industrien, som viser hvilke fremskritt som er mulig ved å flytte grensene for hva som er mulig med elektrisk teknologi, og vi tar ytelse til et nytt nivå.

Lucid Air er hele 498 cm lang og 194 cm i bredden, mens høyden er oppgitt til 141 cm. Det er både kortere og smalere enn en Porsche Taycan og Tesla Model S, men Lucid sier at de har klart å skape bedre innvendig plass både foran og bak i den luftige kupeen blant annet ved å strekke akselavstanden til 310 cm.

Romslig indre

Det ser unektelig romslig ut innvendig, men lasteplassen er ikke like overbevisende. Lucid har valgt et svært glatt design med en luftmotstand på lave 0,21, og selv om den ser ut som en kombi, har den en vanlig bakluke lik den man finner på Tesla Model 3.

Det begrenser lastevennligheten, og bagasjevolumet på 459 liter er riktignok litt mer sjenerøst enn i Model 3, men man kan løfte opp gulvet i bagasjerommet og oppnå totalt 739 liter, uten å måtte legge ned bakseteryggen. Det er i det minste i nærheten av Model S med 804 liter.

Lidar

Innvendig er det en tredelt 34 tommers stor 5K-skjerm kombinert med en et infotaiment-system med totalt 29 høyttalere rundt omkring i kupeen. Den er også utstyrt med Lidar-sensorer som registrerer alt rundt bilen med kominasjonen av kamerar, radar og ultralydsensorer, som assisterer føreren og gjør bilen ‘selvkjørende’ opptil nivå tre.

Man kan allerede nå reserver en Lucid Air på nettsidene til Lucid, som sier at bilene vil komme til Europa i 2021, altså trolig samtidig som de er i salg i USA.

SUV

Etter at de fire utgavene av Lucid Air er lansert og i salg, planlegger Lucid Motors en el-SUV som skal lanseres i 2023, og som blir bygget over samme LEAP-arkitektur, med klare likheter designmessig med Air. Bare mer høyreist, og med større bakkeklaring, etter renderingen på bildet under å dømme.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

Helsort Volvo med en overraskelse

GTI-en er tilbake

0-100 km/t på 2,2 sekunder

Mislykket robottaxi-tyveri i Los Angeles

Smart #3 er en lekkerbisken

Her er Peugeots viktigste bil

Vi har sett Xiaomis elbil

- Apple Car er skrotet

0
Scroll to Top