Lucid Air kommer i 2021, SUV senere

0-100 km/t under 3 sekunder, rekordrask lading.
Annonse
Annonse
forfatter

I natt lanserte Lucid Motors sin første elbil, Lucid Air, som mange vil kalle en Tesla Model S konkurrent, men det spørs om ikke Lucid sikter ennå høyere.

Det er ikke det, ytelsene er ganske imponerende, også sammenlignet med Model S og forsvåvidt også Porsche Taycan, men etter nattens pressemelding å dømme, kan Lucid Air bli en kostbar elbil. Vi snakker Taycan og Mercedes EQS-territorie her, kanskje mer enn Tesla.

Les også

Lucid planlegger fire utgaver av elbilen som kommer på slutten i 2021, og følges opp av en billigere versjon i 2022, og det er den som kalles Lucid Air. Først ut er de to dyreste utgavene, Air Grand Touring med 800 hk, og Air Dream Edition med 1080 (!) hk, som skal være i salg i USA i andre kvartal neste år. På slutten av året kommer en litt mer ‘folkelig’ utgave kalt Air Touring med 620 hk.

Nyutvilket elbil-plattform


Felles for dem alle er en eldrevet drvlinje med såkalt skateboard-plattform – LEAP, 900 Volts arkitektur, 300 kW hurtiglading som kan gi 482 km rekkevidde på 20 minutter, og en modulær batteriløsning som kan skaleres etter ønske.

Annonse

De fire utgavene vil ha mange av de samme avanserte tekniske funksjonene, men rekkevidden varierer med modell og batteripakken den er utstyrt med.

Foreløpig har ikke Lucid sagt noe om ytelse og rekkevidde på den billigste utgaven som kommer i 2022, men Air Grand Touring blir utgaven med lengst rekkevidde, 832 km etter den amerikanke EPA-normen, mens den enda raskere Dream Edition kan rekke helt til 809 km, hvis den som de andre er utstyrt med 19-tommers AeroRange felger og dekk.

Air Tourings rekkevidde oppgis til 650 km, og det er dette som blir den billigste versjonen blant de som blir tilgjengelig i 2021.

Annonse

Startpris

Lucid Motors oppgir en startpris for den rimeligere 2022-modellen Air til omlag 80.000 US Dollar. som er i nærheten av prisen til en Model S Long Range i USA (749.990 kr i Norge), mens Air Touring oppgis til 95.000 dollar, Grand Touring til 139.000 dollar, og flaggskipet Dream Edition til 169.000 dollar.

Porsche Taycan-territorie der altså.

Lucid Air Touring
  • I salgt fra 4. kv 2021
  • 650 km oppgitt rekkevidde
  • 620 hk
  • 3,2 s fra 0-96 km/t
  • 249 km/t toppfart
  • 95.000 USD, 860.000 kr
Lucid Air Grand Touring
  • I salgt fra 2. kv 2021
  • 830 km oppgitt rekkevidde
  • 800 hk
  • 3,0 s fra 0-96 km/t
  • 270 km/t toppfart
  • 139.000 USD, 1,25 millioner kr
Lucid Air Dream Edition
  • I salgt fra 2. kv 2021
  • 809 km oppgitt rekkevidde
  • 1080 hk
  • 2,5 s fra 0-96 km/t
  • 320 km/t toppfart
  • 169.000 USD, 1,52 mill. kr

Avansert EV-teknologi

Annonse

Det er med andre ord en kostbar elbil fra en produsent ingen har hørt om, men i følge Lucid Motors Peter Rawlinson, er det mye avansert teknologi ombord. Elmotorene foran og bak er utviklet av de samme som utvikler motorer i Formel E.

– Med Lucid Air, har vi skapt en ledestjerne for hele industrien, som viser hvilke fremskritt som er mulig ved å flytte grensene for hva som er mulig med elektrisk teknologi, og vi tar ytelse til et nytt nivå.

Lucid Air er hele 498 cm lang og 194 cm i bredden, mens høyden er oppgitt til 141 cm. Det er både kortere og smalere enn en Porsche Taycan og Tesla Model S, men Lucid sier at de har klart å skape bedre innvendig plass både foran og bak i den luftige kupeen blant annet ved å strekke akselavstanden til 310 cm.

Romslig indre

Annonse

Det ser unektelig romslig ut innvendig, men lasteplassen er ikke like overbevisende. Lucid har valgt et svært glatt design med en luftmotstand på lave 0,21, og selv om den ser ut som en kombi, har den en vanlig bakluke lik den man finner på Tesla Model 3.

Det begrenser lastevennligheten, og bagasjevolumet på 459 liter er riktignok litt mer sjenerøst enn i Model 3, men man kan løfte opp gulvet i bagasjerommet og oppnå totalt 739 liter, uten å måtte legge ned bakseteryggen. Det er i det minste i nærheten av Model S med 804 liter.

Lidar

Innvendig er det en tredelt 34 tommers stor 5K-skjerm kombinert med en et infotaiment-system med totalt 29 høyttalere rundt omkring i kupeen. Den er også utstyrt med Lidar-sensorer som registrerer alt rundt bilen med kominasjonen av kamerar, radar og ultralydsensorer, som assisterer føreren og gjør bilen ‘selvkjørende’ opptil nivå tre.

Annonse

Man kan allerede nå reserver en Lucid Air på nettsidene til Lucid, som sier at bilene vil komme til Europa i 2021, altså trolig samtidig som de er i salg i USA.

SUV

Etter at de fire utgavene av Lucid Air er lansert og i salg, planlegger Lucid Motors en el-SUV som skal lanseres i 2023, og som blir bygget over samme LEAP-arkitektur, med klare likheter designmessig med Air. Bare mer høyreist, og med større bakkeklaring, etter renderingen på bildet under å dømme.

Annonse
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Pentax gir ikke slipp på speilrefleksen.
Canon oppdaterer tre kameraer, og du kan gjøre det selv.
Det finnes ikke et mindre fullformatkamera enn nye Sigma fp L.
Faste brennvidder for fullformat.
I dag avduker Lenovo den nye versjonen av gaming-mobilen Legion Phone Duel 2. Den byr blant annet på en Snapdragon 888-procsssor, 5G og åtte virtuelle taster.
Lanseres sammen med ny film i Contact Sheet-design
De koster nesten det samme, men Cambridge Evo 150 er dobbelt så kraftig som Evo 75. Her møtes retro og moderne hånd i hånd.
Utstyrt med 3D-bevegelsessensor og fugleperspektiv kan Floodlight Cam Wired Pro gi deg et godt overblikk.
Med trådløse bakhøyttalere og aktiv subwoofer lover Sony-anlegget heftige lydopplevelser.
HP Envy 17 og Envy x360 med 11. generasjons prosessorer og Nvidia-grafikk til hjemmekontoret.
Det blir mulig å spille lyd fra LGs TV-er og lydplanker samtidig.
Helelektrisk med 1000 hk og 14 Bose-høyttalere.
For første gang kan du strømme video i nært tapsfri UHD Blu-ray-kvalitet. Men langt fra alle får tilgang til tjenesten.
Ny, actionmettet, Marvel-trailer er nå sluppet.
Du finner ikke bedre lyd andre steder.
Det er syv årtier siden de første Klipschorn så dagens lys. Men modellen bygges og selges fortsatt.