Følg oss på

Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Lader raskere enn konkurrentene

Lanseres 9. september

De færreste har hørt om Lucid Motors, som er et temmelig nytt og ubeskrevet blad i bilverden, akkurat som Tesla en gang var det. Lucids kommende elbil, Lucid Air, blir produsert i Arizona i USA, og lanseres allerede 9. september.

Den relativt store elbilen skal konkurrere med Tesla Model S, blant andre, og lover å knuse Tesla både på rekkevidde og ladehastighet.

Den skal kunne lade med en hastighet på 32 km per minutt, eller 483 km på 20 minutters lading. Drivlinjen fores av en el-arkitektur på 900 Volt, og Lucid Air har en 19,2 kW innebygget lader. Lucid har allerede testet rekkevidden på bilen.

Den er oppgitt til 832 km, etter den strenge Nord-Amerikanske EPA-syklusen.

– Vi har designet absolutt alt ved Lucid Air internt for å gjøre den så effektiv som overhodet mulig, fra drivverket til det aerodynamiske. Slik har vi satt en ny elbil-standard, for eksempel med en rekkevidde på 832 kilometer, sier Eric Bach, som er Lucid Motors sjef for produktutvikling (Vice President of Hardware Engineering), i en pressemelding.

Annonse

Bilen har også en toveis ladefunksjon, slik at man kan overføre strøm flere veier – Vehicle-to-Grid og Vehicle-to-Vehicle – og den kan leveres med en egen hjemmeladestasjon, Lucid Connected Home Charging Station, med toveis lading.

Den har også noe Lucid kaller «Wunderbox», som skal gjøre bilen kompatibel med alle offentlige ladestasjoner, også med støtte for 350 kilowatts lynladere.

Med hele 1000 hk, skal bilen klare 0 til 60 mph (96,6 km/t) på knappe 2,5 sekunder, og toppfarten skal være svimlende 320 km/t.

 

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter
Skrevet av

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

Lanseres 9. september

Kate Beckinsale beviser, nok en gang, at hun kan sine action-moves.

Lanseres 9. september

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.