TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Høsttilbud: LB+ Total kun 4 kr i 4 uker

Nyhet

Kommuniserende lys skal gjøre Audi Q6 e-tron mer sikker

Med digitale OLED-baklys skal Audi Q6 e-tron kunne kommunisere med omgivelsene.

Av / 30.07.23 - 12:39
Kommuniserende lys skal gjøre Audi Q6 e-tron mer sikker

Allerede i 2016 introduserte Audi OLED-baklys på Audi TT RS, og i 2020 fikk Audi Q5 baklys som kunne modifiseres digitalt. Nå lanseres andre generasjon med såkalt kommuniserende lys.

Med neste generasjon digitale OLED-baklykter som introduseres i Q6 e-tron, utvider Audi antallet funksjoner innen design og fremfor alt trafikksikkerhet. For første gang kan de digitale OLED-baklyktene kommunisere med omgivelsene gjennom Car2X. Antall lyssegmenter per digitale OLED-panel har økt fra seks til 60 segmenter. I alt brukes seks OLED-paneler med 360 segmenter i baklysene på Q6 e-tron.

Audi var tidlig ute med å se potensialet i å bruke OLED-teknologi i baklyktene, og er den eneste bilprodusenten som har fortsatt å videreutvikle og digitalisere teknologien, sier Stephan Berlitz, Head of Lightning Development.

Audi fremhever blant annet at avstandsindikatoren kan brukes til å advare andre trafikanter om kritiske situasjoner på ulykkessteder og ved havari, ved å vise en statisk signatur med integrerte varselsymboler. I denne versjon 2 av OLED-baklysene vil de også kunne varsle om påkjørsler bakfra, ved nødanrop og aktivering av nødbremsen.

Kommuniserende lys skal gjøre Audi Q6 e-tron mer sikker 1
Foto: Audi

Tidligere har førere og passasjerer blitt advart hvis de prøver å åpne en dør når en syklist nærmer seg bakfra, men de nye varsellysene kan også advare syklisten om døråpningen. Lysene vil også vise en spesiell signatur ved bruk av parkeringsassistanse i automodus for å advare fotgjengere om at det ikke er noe menneske som ser dem.

Annonse

Les mer i pressemeldingen.

(f. 1969): Journalist og nyhetsredaktør. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Rimeligere Tesla

Denne blir lett å parkere

VW går bort fra egenutviklet programvare

Smartere elbil: Kobler seg til hele hjemmet

Mitsubishis nye elektriske SUV

500 hk i familiebilen

Polestar: Elektrisk GT med rakettfart

Navee går langt, og lenger enn langt

BMW iX3: Uslåelig rekkevidde med Neue Klasse

Slik blir Hyundais nye kompakte elbil

Teslas heftigste familiebil får enda mer krutt

Nå bygges Sonys første elbil Afeela 1

Lyd & Bilde