Allerede i 2016 introduserte Audi OLED-baklys på Audi TT RS, og i 2020 fikk Audi Q5 baklys som kunne modifiseres digitalt. Nå lanseres andre generasjon med såkalt kommuniserende lys.
Med neste generasjon digitale OLED-baklykter som introduseres i Q6 e-tron, utvider Audi antallet funksjoner innen design og fremfor alt trafikksikkerhet. For første gang kan de digitale OLED-baklyktene kommunisere med omgivelsene gjennom Car2X. Antall lyssegmenter per digitale OLED-panel har økt fra seks til 60 segmenter. I alt brukes seks OLED-paneler med 360 segmenter i baklysene på Q6 e-tron.
Audi var tidlig ute med å se potensialet i å bruke OLED-teknologi i baklyktene, og er den eneste bilprodusenten som har fortsatt å videreutvikle og digitalisere teknologien, sier Stephan Berlitz, Head of Lightning Development.
Annonse
Audi fremhever blant annet at avstandsindikatoren kan brukes til å advare andre trafikanter om kritiske situasjoner på ulykkessteder og ved havari, ved å vise en statisk signatur med integrerte varselsymboler. I denne versjon 2 av OLED-baklysene vil de også kunne varsle om påkjørsler bakfra, ved nødanrop og aktivering av nødbremsen.
Tidligere har førere og passasjerer blitt advart hvis de prøver å åpne en dør når en syklist nærmer seg bakfra, men de nye varsellysene kan også advare syklisten om døråpningen. Lysene vil også vise en spesiell signatur ved bruk av parkeringsassistanse i automodus for å advare fotgjengere om at det ikke er noe menneske som ser dem.
Les mer i pressemeldingen.