Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Elbåten Candela C-8 flyr på vannet

Svensk elbåt med hydrofoil og designelementer fra Polestar.

Skrevet av / 12.06.23 - 15:14
Elbåten Candela C-8 flyr på vannet

Elektriske båter er ikke noe nytt. Det finnes flere av dem enn man kanskje tror. Alt fra ganske konvensjonelle skrogbåter med elektrisk motor, til store ferger med flere elmotorer. De har alle én ting til felles: De pløyer vannet med et fortrengningsskrog, som i tillegg til den økte vekten grunnet batteriene, bruker mye strøm på ferden over vannet.

Dermed blir rekkevidden lidende, og det er ikke unormalt at man må lade selv etter en kort tur på sjøen.

Løsningen på problemet er en så effektiv drivlinje som mulig.

Svenske Candela mener at har funnet en smartere måte å lage elbåter, ved at de bruker hydrofoil til å løfte skroget fra vannet.

Hydrofoil

Candela C-8 bruker en 75 kW elektrisk podmotor som de kaller C-POD. Smarte hydrofoiler løfter skroget over vannet når hastigheten når 16 knop. (Foto: Candela)

Når båten ligger på vannet, ser den ut som en topp moderne daycruiser – som kunne vært fra Fjord eller Nimbus. Men Candela er et blodferskt selskap grunnlagt av Gustav Hasselskog, som utelukkende utvikler elbåter, og C-8 er den første i det som skal bli en rekke båter med elmotor og batteri.

Blant annet planlegger Candela små ferger med hydrofoil, som kan frakte passasjerer stille og miljøvennlig fra a til b.

New foil - V1 662820_20230117_Candela_C-8_powered_by_Polestar_shares_battery_and_charging_technology_with 667399_20230523_Candela_C-8_Polestar_edition
<
>
Hydrofoilene løfter båten cirka 80 cm over vannet, og reduserer forbruket betydelig sammenlignet med konvensjonelle skrogbåter. (Foto: Candela)

Polestar edition

Men den utgaven vi prøvde, er en C-8 Polestar edition. Det vil si at den har designelementer fra Polestar, som blant annet er synlig i setetrekkene og flere av designdetaljene. C-POD-motoren drives av den samme 69 kWh batteripakken som vi kjenner fra Polestar 2 Standard range.

Den gir en C-8 en rekkevidde på opptil 57 nautiske mil, eller cirka 10 landmil, hvis man holder en marsjfart på 22 knop.

C-Pod_Stills_5K_v02_Angle_0002 C8-PE_16-9_040 C-Pod_Exploded_v03_0002
<
>
C-POD-motoren ligner en torpedo, med to propeller som roterer hver sin vei. (Foto: Candela)

Lavere forbruk

Candela mener at det gir C-8 en rekkevidde som er to til tre ganger lengre enn konvensjonelle elektriske speedbåter med fortrengingskrog. Det skyldes i stor grad hydrofoilene som løfter skroget over vannet når hastigheten passerer 16 knop.

Interessant nok er forbruket lavere når båten svever på hydrofoilene i 16 knop, enn når den går med skroget i vannet på 12 knop. Candela mener at hydrofoilene reduserer energiforbruket med opptil 80 prosent, sammenlignet med konvensjonelle skrogbåter.

Candela x Polestar_June 2023_Kyle Meyr_LR0029 Candela x Polestar_June 2023_Kyle Meyr_LR0033 Candela C8 hekk
<
>
Båten lager knapt noe hekkbølger når den kjører på hydrofoilene. (Foto: Lasse Svendsen)

Sånn er den å kjøre

Vår prøvetur innerst i Oslofjorden var hverken lang eller utfordrende. Skyfri himmel og minimalt med bølger er ikke en utfordring for noen båt. Men det ga oss et inntrykk av hvordan en Candela C-8 er på sjøen.

Med en lengde på 28 fot er det ingen liten daycruiser, men den har sitteplasser til 8 voksne og en kabin foran. Båten kan forresten leveres i en 29 fot lang åpen utgave, a la en skjærgårdsjeep, men drivlinjen er den samme.

Kort, men opplysende prøvetur. (Foto: Candela)

Som alt annet som bruker elmotor, er det bare en svak hvirring fra båten når man legger fra. I lav fart hører man bølgene slå, men båten ligger stødig på vannet og man merker ikke mye til vibrasjoner. Båten er relativt lett med en tomvekt på 1600 kg. Til sammenligning veier en Windy 27-fots daycruiser med bensin- eller dieselmotor, rundt 2,8 tonn.

En C-8 stikker cirka 1,5 meter dypt, men når farten øker kommer virkningen av hydrofoilen som sakte løfter båten over vannet, og formelig svever bortover, i opptil 27 knop.

Det eneste man hører er svake hvirringen fra de to propellene, og krusningene hydrofoilene lager når de treffer bølgene. Man kan fint føre en samtale uten å heve stemmen i 27 knop, og det fartsfølelsen får man ikke før man ser at båten faktisk er mye raskere enn andre båter på sjøen.

Det er en app for alt, og for Candela C-8. (Foto: Candela)

Hvis man man skal passere en grunne på sjøen, kan hydrofoilen og motoren heves og da har man 80 cm å gå på. Jeg vet ikke om jeg ville satset på å fly over på hydrofoilen i høy fart. For som alltid på sjøen, er sikkerhet regel nummer én.

En av de tingene som skiller en hydrofoilbåten fra for eksempel en Windy med duoprop, er at den trenger litt større plass på å vende. Båten legger seg ikke like mye når man svinger, og selv om hydrofoilene beveger seg, svinger de ikke med når man dreier på rattet. Det krever litt tilvenning, men båten oppleves som rolig og stabil når den svever på hydrofoilen, og da er som nevnt forbruket på sitt laveste.

En Candela C-8 er ingen billig båt. Selv ikke når man sammenligner med mer konvensjonelle båter av samme type og størrelse, men man slipper å fylle diesel for femsifrede beløp, og får en stille ferd over vannet på. kjøpet.

Den ene skjermen viser forbruket og rekkevidden, pluss mye annen nødvendig informasjon. (Foto: Lasse Svendsen)

Candela C-8 fakta:

  • Elektrisk hydrofoilbåt som bygges utenfor Stockholm.
  • Vakumstøpt karbonfiberskrog
  • Kapasitet 8 personer
  • Batteripakke og ladeteknologi leveres av Polestar. Batterikapasiteten er 69 kWh og maksimal ladeeffekt er 135 kW.
  • Direktedrevet motor
  • Rekkevidde på 57 nautiske mil/106 km ved 22 knop (cruisefart/marsjfart).
  • Topptrimmen heter Polestar edition. I tillegg til å dele batteri- og ladeteknologi med Polestar 2, har Candela C-8 Polestar edition:
    • Gråfarget skrog
    • Spesialdesignete seter med ekstra polstring
    • Skroget komplimenteres med en lysere gråtone ombord for å gi båten et elegant og stramt uttrykk, som forsterkes ytterligere ved at det samme maritimsertifiserte tekstilet benyttes på alle myke flater – fra seter, puter og solsenger til vegg- og takpaneler.
    • Hydrofoiler og detaljer i Swedish gold.
    • Pris fra EUR 400.000/USD 450.000
    • Forventet levering fra juni 2024
Les også Trimmet Polestar 2 Polestar 2 får mer effekt og blir enda mer sportslig med en oppgradering du fikser selv.

 

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Firkantet sjarmklump

Familie-luksusbilen går som ei kule

Mektig imponerende debut

Nytt infotainmentsystem og opp til 600 km rekkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - måtte på akutten

Batteridrevet plentraktor fra Husqvarna

Hybrid elsykkel laget for Norden

Model Y og Model 3 blir billigere

Scroll to Top