Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Sniktitt

Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System

BMW iX xDrive 50 kan leveres med 30 høyttalere, 1615 watt, og rumperistere. Vi måtte prøve.

Skrevet av / 25.11.21 - 12:00
Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System

Først av alt, dette er ikke testen av BMWs nye iX, den kommer snart. Men vi har tyvlyttet til Bowers & Wilkins-anlegget i den nye iX xDrive 50. Det er verdt et par spalter, for å si det mildt.

Den store el-suven som allerede er på vei til de første kundene, kan nemlig leveres med et hittil heftigste anlegget hittil fra Bowers & Wilkins – i noen bil.

Anlegget legges til i konfiguratoren etter at man har valgt modell og utstyrspakke, og er en del av standardutstyret hvis man velger en såkalt Supercharged versjon av iX-en. Anlegget alene koster 42.400 kr for søkk og snøre, men da har man bedre lyd i bilen enn de fleste har hjemme.

Alternativet til B&W-anlegget, er et surroundanlegg fra Harman Kardon, med 18 høyttalere, to subwoofere og 655 w totaleffekt.

BMW iX xDrive 50 kan utstyres med et anlegg utenom det vanlige.

Det høres slett ikke verst ut, men sjekk hva anlegget fra Bowers & Wilkins inneholder:

30 høyttalere fordelt i hele kupeen
1.615 W totaleffekt
Nautilus Diamond Dome diskanter fra B&Ws 800-serie
4D Exciter shakers i seteryggene foran
3D høyttalere i taket

Med høydekanaler, senterhøyttaler og subwoofere i setene foran, er det duket for en vanvittig konsertopplevelse, i surround, hvor lyden kommer fra alle kanter.

Til og med fra nakkestøttene.

Men det er ikke alt. Foruten de fire subwooferne under setene foran og (to) bak, er det høyttalere diskret plassert under dørtrekkene og i taket foran og bak. De eneste høyttalerne man ser, er B&Ws Diamond Dome-diskanter med Nautilus-spiralen som demper kompresjon, som er plassert under bakbelyste griller i rustfritt stål, og grillen over en toveis senterhøyttaler oppå dashbordet.

Shy-tech, kalles de skjulte høyttalerelementene under det sorte stoffet i dørsidene.

4D-audio

Med høydekanaler får man 3D-effekten som en bra surroundopplevelse kan gi, og med shakerne som vibrerer i seteryggen på forsetene, får man det B&W kaller 4D-audio.

De to diskantene som kalles Diamond Dome, er kunstig fremstilt diamant som er trukket over en kalott, og det sitter én på hver av dørene foran, mens senterhøyttaleren og de to diskantene bak, bruker aluminiumsmembraner.
De fem mellomtoneelementene, bruker membraner med vevet aramid-fibre, som er svært lett og samtidig stivt nok til at de ikke forvrenger når man spiller høyt.

Så med fire subwoofere og de allerede nevnte vibratorene rett i nyrene, er det ikke rart at B&W-anlegget i iX-en kan skremme fanden på flatmark.

Fire lydmoduser

Man skal bare ta et grunt dykk inn i BMWs nye iDrive 8 operativsystem først, og velge innstillinger for lyd. Det er nemlig flere parametere som kan stilles slik man selv liker det, og fire lydmoduser dekker det grunnleggende. Studio-innstillingen er den som gir det mest nøytrale, mest distinkte og fokuserte lydbildet. Konsert legger på mer surroundeffekt og funker veldig bra på nettopp liveopptak, mens On Stage rykker lydbildet nærmere, litt som å være en del av bandet på scenen, men ikke helt.

Lyden bak er rett og slett formidabel. Det samme er benplassen.

Bak flytter fokuset og mesteparten av lyden, til baksetene, og demper høyttalerne foran. Man kan også justere bass og diskant, eller enda bedre, bruke equalizeren for å justere frekvensbalansen etter smak. Surroundeffekten kan også justeres, og man kan naturligvis skru opp vibratorene i forseteryggen, så mye at tennene klaprer i kjeften.

Jeg koblet iPhonen til anlegget via Apple CarPlay (Android Auto er også støttet). Fem sekunder senere dundret musikken ut av høyttalerne. Jeg forsøkte febrilsk å få BMWs gesture contol til å dempe lyden (vift med fingeren foran skjermen), men det gikk for sakte, så jeg hamret på pause-ikonet til jeg fikk dempet lyden.

Man trenger ikke å vifte med fingeren, den fysiske volumkontrollen sitter i midtkonsollen.
Les også Brutal BMW med Bowers & Wilkins Lyden fra den enorme V8-eren klarer ikke å overdøve anlegget, som er et selvsagt valg på en BMW.

Så, med et moderat lydvolum som utgangspunkt, kunne jeg nyte albumet til Silk Sonic i det som trolig er det beste anlegget i noen elbil. Sammenlignet med Bowers & Wilkins-anlegget man kan få til BMWs X5 M Competition, er det klarere diskant, bedre integrert lyd fra subene, og en vanvittig mye tøffere surroundeffekt, i B&W-anlegget på iX-en.

Siden vi ennå ikke har testet Harman-anlegget i en iX, (det kommer), vet vi ikke hvor mye bedre B&W-anlegget er, men tidligere erfaringer forteller oss at forskjellen ikke bare ligger i hvor høyt – og klart, man kan spille.

Mens Silk Sonic-albumet lød mest engasjerende i Konsert-modus, var akustisk jazz tightere, bedre fokusert, og mer dynamisk når Studio var valgt, og med ørlite løft i diskanten på eq-innstillingene, lød cymbal-klangen og overtonene tydeligere gjennom diamantdiskantene foran.

Diamant-diskantene har også innvendig belysning, som kan dempes eller slukkes.

Et anlegg for de kresne

Det er kanskje ikke alle som ser poenget med å bruke så mye penger på et anlegg i en bil. Selv ikke i en så kostbar bil som BMW iX 50. Men jeg tror at B&W-anlegget er et must for de som virkelig elsker å lytte til musikk når de sitter i bilen. Kanskje har de et påkostet anlegg hjemme, hvis ikke får de trolig mye bedre lyd i bilen med dette anlegget, enn de får hjemme.

B&W-anlegget i IX-en er så bra, at det kanskje kan inspirere til å oppgradre anlegget hjemme.
Les også Den beste lyden på fire hjul Hvis en Bentley står på shoppinglisten, sørg for å få med Naim-anlegget. Det vil du ikke angre på.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Helsort Volvo med en overraskelse

GTI-en er tilbake

0-100 km/t på 2,2 sekunder

Mislykket robottaxi-tyveri i Los Angeles

Smart #3 er en lekkerbisken

Her er Peugeots viktigste bil

Vi har sett Xiaomis elbil

- Apple Car er skrotet

NIO vil jevne ut strømnettet

Ikonisk småbil blir billig

Her er stasjonsvogna

Tesla Cybertruck ruster

0
Scroll to Top