Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMW iX blir en heftig konsertsal med Bowers & Wilkins-lyd

Diamantdiskanter og heftig surround.

Skrevet av / 14.10.21 - 10:28
BMW iX blir en heftig konsertsal med Bowers & Wilkins-lyd

De som har bestilt den nye BMW iX med Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, får hvis vi skal tro Bowers & Wilkins, den mest avanserte lydkvaliteten i noen bil. De sier selv at de har laget et anlegg som skal gi deg opplevelsen av å være i studio med artisten.

Ekte eller True Sound, kaller de det, og Bowers & Wilkins har utviklet anlegget sammem med ingeniører hos BMW, og hentet høyttalerelementer fra Bowers & Wilkins hjemmehøyttalere.

To av diskantene er av samme type som brukes i B&Ws flaggskip i 800-serien, med kunstig fremstilte diamantmembraner. Ikke nok med det, de har et Nautilus bakkammer, en spiral som demper refleksjoner og kompresjon, for en forvrengnignsfri lyd.

Diskantene er plassert bak en stålgrill, mens høyttalerne i dørene er diskret plassert bak et akustisk frontstoff.

I tillegg har anlegget tre diskanter med aluminiumsmembraner, fem mellomtoneelementer med membraner i aramid-fibre, og åtte andre elementer som er nennsomt plassert i nakkestøttene foran og bak i kabinen.

Bassen leveres av fire elementer, som er koblet til 4D-ristere, som er plassert slik at bassen skal transporteres rett i ryggmargen.

Man kan selv velge hvilken klangbalanse man foretrekker, blant fire forhåndsinnstillinger, og naturligvis fintune lyden etter egen smak, med mer detaljerte innstillinger i bilens nye operativsystem fra den buede pekeskjermen på dashbordet.

Prisen for anlegget er relativt beskjedne 40.000 kr,

  • Tilsammen 30 høyttalere
  • 1.615 W effekt
  • Diamond Dome diskanter
  • 4D Exciter shakers
  • 3D høyttalere

Les også Brutal BMW med Bowers & Wilkins Lyden fra den enorme V8-eren klarer ikke å overdøve anlegget, som er et selvsagt valg på en BMW.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

2 hendelser på “BMW iX blir en heftig konsertsal med Bowers & Wilkins-lyd”

  1. Jan Johansen

    Ubrukelig av BMW at de kaster B&W ut fra iX40 & iX50 nå fra Juni produksjon. Det betyr at de som bestilte bil for lenge siden, men ikke fått den levert enda, ikke får B&W. Men de som i det siste har bestilt iX60 «stjeler» fra de tidligere bestillerne og får B&W i sin bil. Jeg bestilte i Juni 2021, ikke fått den levert enda, og fått beskjed om at den kommer med HK isteden. Som Nautilus eier er B&W eneste alternativ i bilen. Nå har jeg mistet lysten til å ha bilen 🙁
    IX60 er det for sent å bestille nå også.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Helsort Volvo med en overraskelse

GTI-en er tilbake

0-100 km/t på 2,2 sekunder

Mislykket robottaxi-tyveri i Los Angeles

Smart #3 er en lekkerbisken

Her er Peugeots viktigste bil

Vi har sett Xiaomis elbil

- Apple Car er skrotet

NIO vil jevne ut strømnettet

Ikonisk småbil blir billig

Her er stasjonsvogna

Tesla Cybertruck ruster

0
Scroll to Top