Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMW i5 xDrive40 med firehjulsdrift

Kan bli bestselgeren.

Skrevet av / 06.02.24 - 14:15
BMW i5 xDrive40 med firehjulsdrift

Der kom den. Det som kan bli BMWs mest selgende i5. Til nå har markedet kunnet velge mellom den relativt prisgunstige eDrive40, og den påkostede xDrive M60.

Førstnevnte leveres med bakhjulsdrift, og er av den grunn uaktuell for mange. Hvis man heller vil ha firehjulsdrift, er svaret sistnevnte, men den kan fort oppleves som for dyr sammenlignet med en eDrive40.

Men nå kan man bestille en i5 xDrive40 som gir deg en femmer med firehjulsdrift til en langt hyggeligere pris.

Startprisen for en i5 xDrive40 blir 730.800 kroner, som ikke er så veldig mye mer enn en eDrive40, men godt under prisen for en xDrive M60.

Les også Et av de beste kjøpene i klassen Den billigste utgaven av BMWs nye i5, er kanskje det beste kjøpet i premiumklassen.

Produksjonen av xDrive40 starter allerede i mars. Samtidig slippes flere tilvalg til i5, med nye interiørfarger og rundt 150 nye eksteriørfarger fra BMWs Individual-program.

xDrive40 er både kraftigere og raskere enn enn eDrive40. Den oppgitte rekkevidden er naturligvis kortere for utgaven med firehjulsdrift, men en rekkevidde mellom 463 og 538 km, er absolutt godkjent i denne klassen. Det gir i følge BMWs WLTP-tall et forbruk mellom 17,2–20,0 kWh/100 km, under gunstige forhold.

Stasjonsvogn

Foto: BMW

Med to elektromotorer øker dreiemoment til 590 Nm og effekten til 290 kW/394 hk. Det gjør bilen raskere enn utgaven med bakhjulsdrift, og 0–100 km/t tar respektable 5,4 sekunder. Toppfarten er begrenset til 215 km/t.

i5 xDrive40 kan fort bli BMWs bestselger blant femmerne, hvert fall til den kommer som stasjonsvogn, eller i5 xDrive40 Touring som den kan blir hetende.

Les også BMW lykkes med det de er best på Den første elektriske femmeren er en drøm på veien, men perfeksjon har sin pris.

BMW iX2 eDrive20

Ikke så lenge etter at BMW fortalte om en mer sporty variant av den elektriske iX1, kalt iX2 xDrive30, kommer en rimeligere ugave med samme coupe-lignende karosseri, kalt eDrive20.

Les også Fulltreffer fra BMW BMW iX xDrive30 er et opplagt valg for alle som verdsetter kjøreglede, men trenger praktiske egenskaper i tillegg.

Det er rett og slett en utgave av iX2 med forhjulsdrift. En elmotor leverer 204 hk og BMW oppgir rekkevidden til mellom 439 til 478 km, fra batteriet med en netto kapasitet på 64,78 kWt.

Foto: Fabian Kirchbauer

iX2 eDrive20 klarer spinten på 8,6 sekunder, og toppfarten er begrenset til 170 km/t. Produksjonen starter i mars, og da kommer det en utvidet fargepalett til iX2-modellene.

BMW iX2 eDrive20 har en startpris på 480 800 kroner, og kan bestilles nå.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top