Audi e-tron GT får lydanlegg fra Bang & Olufsen

Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT kan bestilles fra 18. februar.
forfatter

Ventetiden har vært lang, men nå er Audis luksuriøse firedørs kupé offisiell: Under en direkte strømmet Youtube-event avduket de nye e-tron GT og toppmodellen e-tron RS GT.

(Foto: Audi/YouTube)

Firedørskupeéen kombinerer emosjonelt design, med kraftfulle ytelser og dynamiske kjøreegenskaper, forteller Audi. Alle overflater og linjer er harmoniske, fra frontlyktene – der laserlys kan leveres som ekstrautstyr – til den store diffusoren bak. Karosserilinjene er svært aerodynamiske: Luftmotstanden er på rekordlave 0,24 (CW), og Audi lover mer enn 488 km rekkevidde (WLTP), med mulighet for lynrask lading med inntil 270 kW.

Saftig akselerasjon

E-tron GT quattro akselererer til 100 km/h på 4,1 sekunder, og har en toppfart på 245 km/h. RS e-tron GT spurter til 100 km/h på 3,3 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h.

Audi e-tron GT og e-tron RS GT. (Foto: Audi)

 

Frontmotoren i Audi e-tron GT quattro yter 175 kW (238 hk), og den bakre yter 320 kW (435 hk). Begge motorene har reserver i bakhånd for ekstreme situasjoner. Derfor er den samlede effekten på 350 kW (476 hk) betydelig lavere enn summen av de to motorene. Opptil 390 kW (530 hk) er tilgjengelig som boost i 2,5 sekunder, og ved bruk av «launch control». Samlet dreiemoment er 630 Nm.

I RS e-tron GT yter frontmotoren også 175 kW (238 hk), mens den bakre her kan levere hele 335 kW (456 hk). Samlet ytelse er 440 kW (598 hk), og maksimalt dreiemoment er 830 Nm. I boost-modus yter RS-drivlinjen 475 kW (646 hk).

Audi e-tron GT interior Audi e-tron GT interior 2 Audi e-tron GT interior 3
<
>
Interiøret i Audi e-tron RS GT. (Foto: Audi)

Lydanlegg fra Bang & Olufsen

Tradisjonen tro tilbyr Audi også et oppgradert lydsystem fra Bang & Olufsen til både e-tron GT og RS-modellen: Det dreier seg om et Premium-soundsystem med 3D-lyd, som vi antar ligner mye på systemene som leveres til dagens Audi-modeller. Tekniske data som antall høyttalere etc har vi ikke klart å grave frem enda.Vi jakter mer info!

Bang & Olufsen-systemet blir et tilvalg på e-tron GT, og leveres standard til e-tron RS GT. RS-modellen får også mer sportslig utvendig lyd  –  e-tron Sportsound  – som vi har omtalt tidligere.

Annonse
Les også
Her er Audis nye elbil Men hva med lyden på innsiden?

Kan bestilles fra neste uke

Audi Norge åpner for bestillinger allerede 18. februar, og e-tron GT får en startpris i Norge på kroner 899.900,-. I tillegg finnes Plus-utgaven med Matrix LED-lys, ryggekamera og assistentpakke Tur. Man må imidlertid opp på den mer velutstyrte Pro-utgaven (999.900 kr) for å få med B&O lyd som standard.

Samtidig med lanseringen tilbyr Audi også en RS e-tron GT «Edition One», en lanseringsmodell med et begrenset antall biler som kommer til Norge.

Norske priser Audi e-tron GT quattro (levert Oslo)

  • Audi e-tron GT: 899.900,-
  • Audi e-tron GT Plus: 946.900,-
  • Audi e-tron GT Pro: 999.900,-

Norske priser Audi RS e-tron GT (levert Oslo)

  • Audi RS e-tron GT: 1.269.900,-

Kilde: Audi/Møller Bil pressemelding

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også