Apple planlegger elbil i 2024

Bedre batteri, og smarte funksjoner er nøkkelord. Men det er andre grunner til at L&B tror Apple vil gjøre det.
Apple-bil konsept
forfatter

Helt siden 2014 har vi hørt at Apple har holdt på å utvikle sin egen, selvkjørende elbil. Planene ble så lagt på is, før Apple-veteran Doug Field returnerte i 2018 for å gjenoppstarte planene. Det skrev Reuters i går.

Ordet vil ha det til at Apple-bilen skal utstyres med lidar, antakelig for å kunne bedre “se” i mørket og gjennom enkelte objekter, for å få bedre oversikt over trafikkbildet og umiddelbare hendelser.

Les også
Batterirevolusjonen er her! Vi står på terskelen til en batterirevolusjon. Superbatteriene kommer kanskje allerede i år.
silisiumbatteri solid state

Annen sentral informasjon er at Apple ønsker å bruke et egenutviklet batteri. Det spesielle med dette batteriet er at det kan bestå av en enkelt battericelle, i stedet for hundrevis av mindre celler. Dersom de kan klare dette, betyr det at minimalt med plass går til spille, i koblinger og luft imellom cellene, slik at man får plass til mest mulig aktive komponenter.

Apple undersøker også en alternativ kjemisk oppbygging for katoden, av typen LFP – eller litium-jernfosfat. Dette har mindre fare for overoppheting enn andre typer litium-legeringer.

– Dette er det neste nivået, sa en anonym Apple-innsider til Reuters om batteriet. – Det blir som den første gangen du så iPhone.

Kan Apple-bil lønne seg?

Flere investorer er skeptiske til at Apple skal inn i bilbransjen, spesielt når man ser at Tesla brukte 17 år på å gjøre bærekraftig fortjeneste på det.

Men ingen har dypere lommer enn Apple, som dessuten lett kan lære av Teslas lange, kronglete vei til suksess (men likevel kort i forhold til en del av de tradisjonelle bilprodusentene). Apple vil ikke måtte ta den samme kampen mot forbrenningsmotor-lobbyen som Tesla, eller bilselger-lobbyen som kjørte hardt mot muligheten for å kunne selge bil direkte på internett. Tesla har i så måte banet vei for fremtidens bilprodusenter.

Er det noe man også har lært av Tesla, så er det at en bil ikke trenger å bare være en bil, men også en plattform for forbrukerteknologi.

Annonse

Forlengelse av iPhone

For det første vil det si seg selv at Apple-bilen blir en forlengelse av iPhone, og det er naturlig å tro at du for eksempel får noen spesielle CarPlay-muligheter du ikke får i andre biler. Litt ekstra slu kan Apple være ved å låse opp noen ekstra funksjoner for eiere av den dyreste iPhone-modellen.

Vil du aktivere den aktive støydempingen av kupeen, sier du? Bare hvis du har et Apple Music-abonnement. Lagre 360-kameraets videofeed for fremtidige forsikringssaker? iCloud-abonnement, takk! Apropos forsikring, så vil det fort finnes en spesiell Apple Care-tjeneste for bil, som dekker det vanlig forsikring ikke dekker. Sånn kan det fortsette, helt til Apples bileiere plutselig sitter fastlåst i Apples økosystem. For aldri å komme ut igjen.

Carplay ios14 Apple-bil
CarPlay vil garantert bli en mer sømløs del av en Apple-bil, enn i andre biler. Her CarPlay i iOS 14. Ill: Apple

Nødvendige abonnementer

Høyteknologiske biler – ikke minst selvkjørende, når den tid skulle komme – vil fremme behovet for ulike tjenester. Her kan man for eksempel hente inspirasjon fra Teslas nylige kunngjøring om abonnements-basert autopilot. Har du ikke 10.000 dollar å punge ut for full autopilot når du kjøper bilen, kan du tegne et månedsbasert abonnement i stedet. For faste abonnenter blir dette en dyrere løsning over tid, noe som betyr mer i lomma på bilprodusenten. Det vil være naturlig å tenke at Apple finner på noe lignende.

At autopilot-abonnementet følger personen og ikke bilen, vil også skape flere loyale bilkunder. Så blir det jammen meg Apple-bil neste gang også.

Behovet for et større nettskyabonnement vil fort kunne øke, kanskje man må tegne et 5G-abonnement hos Apple for full funksjonalitet. Man kan også se for seg at eieren av en Apple-bil får tilbud om å tegne abonnement på utvidede Apple Maps-funksjoner. Plutselig har du kjøpt en Apple-bil til noen hundre tusen kroner, som du samtidig betaler et par tusen kroner i måneden for i tjenester.

Mange små ting kan fort gjøre bilen til et lukrativt produkt for Apple.

Hvis det var én ting vi skulle satt penger på, var det likevel dette: Lader medfølger ikke.

(Artikkel-illustrasjon: Aristomenis Tsirbas 2015)

Annonse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

    1. Vel vel. Er det ikke “kopiering” Apple driver på med her?

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også