Kommentar

Apple planlegger elbil i 2024

Bedre batteri, og smarte funksjoner er nøkkelord. Men det er andre grunner til at L&B tror Apple vil gjøre det.
Apple-bil konsept
forfatter

Helt siden 2014 har vi hørt at Apple har holdt på å utvikle sin egen, selvkjørende elbil. Planene ble så lagt på is, før Apple-veteran Doug Field returnerte i 2018 for å gjenoppstarte planene. Det skrev Reuters i går.

Ordet vil ha det til at Apple-bilen skal utstyres med lidar, antakelig for å kunne bedre «se» i mørket og gjennom enkelte objekter, for å få bedre oversikt over trafikkbildet og umiddelbare hendelser.

Batterirevolusjonen er her! Vi står på terskelen til en batterirevolusjon. Superbatteriene kommer kanskje allerede i år.
silisiumbatteri solid state

Annen sentral informasjon er at Apple ønsker å bruke et egenutviklet batteri. Det spesielle med dette batteriet er at det kan bestå av en enkelt battericelle, i stedet for hundrevis av mindre celler. Dersom de kan klare dette, betyr det at minimalt med plass går til spille, i koblinger og luft imellom cellene, slik at man får plass til mest mulig aktive komponenter.

Apple undersøker også en alternativ kjemisk oppbygging for katoden, av typen LFP – eller litium-jernfosfat. Dette har mindre fare for overoppheting enn andre typer litium-legeringer.

– Dette er det neste nivået, sa en anonym Apple-innsider til Reuters om batteriet. – Det blir som den første gangen du så iPhone.

Kan Apple-bil lønne seg?

Flere investorer er skeptiske til at Apple skal inn i bilbransjen, spesielt når man ser at Tesla brukte 17 år på å gjøre bærekraftig fortjeneste på det.

Men ingen har dypere lommer enn Apple, som dessuten lett kan lære av Teslas lange, kronglete vei til suksess (men likevel kort i forhold til en del av de tradisjonelle bilprodusentene). Apple vil ikke måtte ta den samme kampen mot forbrenningsmotor-lobbyen som Tesla, eller bilselger-lobbyen som kjørte hardt mot muligheten for å kunne selge bil direkte på internett. Tesla har i så måte banet vei for fremtidens bilprodusenter.

Er det noe man også har lært av Tesla, så er det at en bil ikke trenger å bare være en bil, men også en plattform for forbrukerteknologi.

Forlengelse av iPhone

For det første vil det si seg selv at Apple-bilen blir en forlengelse av iPhone, og det er naturlig å tro at du for eksempel får noen spesielle CarPlay-muligheter du ikke får i andre biler. Litt ekstra slu kan Apple være ved å låse opp noen ekstra funksjoner for eiere av den dyreste iPhone-modellen.

Vil du aktivere den aktive støydempingen av kupeen, sier du? Bare hvis du har et Apple Music-abonnement. Lagre 360-kameraets videofeed for fremtidige forsikringssaker? iCloud-abonnement, takk! Apropos forsikring, så vil det fort finnes en spesiell Apple Care-tjeneste for bil, som dekker det vanlig forsikring ikke dekker. Sånn kan det fortsette, helt til Apples bileiere plutselig sitter fastlåst i Apples økosystem. For aldri å komme ut igjen.

Carplay ios14 Apple-bil
CarPlay vil garantert bli en mer sømløs del av en Apple-bil, enn i andre biler. Her CarPlay i iOS 14. Ill: Apple

Nødvendige abonnementer

Høyteknologiske biler – ikke minst selvkjørende, når den tid skulle komme – vil fremme behovet for ulike tjenester. Her kan man for eksempel hente inspirasjon fra Teslas nylige kunngjøring om abonnements-basert autopilot. Har du ikke 10.000 dollar å punge ut for full autopilot når du kjøper bilen, kan du tegne et månedsbasert abonnement i stedet. For faste abonnenter blir dette en dyrere løsning over tid, noe som betyr mer i lomma på bilprodusenten. Det vil være naturlig å tenke at Apple finner på noe lignende.

At autopilot-abonnementet følger personen og ikke bilen, vil også skape flere loyale bilkunder. Så blir det jammen meg Apple-bil neste gang også.

Behovet for et større nettskyabonnement vil fort kunne øke, kanskje man må tegne et 5G-abonnement hos Apple for full funksjonalitet. Man kan også se for seg at eieren av en Apple-bil får tilbud om å tegne abonnement på utvidede Apple Maps-funksjoner. Plutselig har du kjøpt en Apple-bil til noen hundre tusen kroner, som du samtidig betaler et par tusen kroner i måneden for i tjenester.

Mange små ting kan fort gjøre bilen til et lukrativt produkt for Apple.

Hvis det var én ting vi skulle satt penger på, var det likevel dette: Lader medfølger ikke.

(Artikkel-illustrasjon: Aristomenis Tsirbas 2015)

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

    1. Vel vel. Er det ikke «kopiering» Apple driver på med her?

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.