Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Acer lanserer AI-drevet elsykkel

El-sykkelen ebii bruker kunstig intelligens for å optimalisere kjøreopplevelsen.

Skrevet av / 20.04.23 - 20:37
Acer lanserer AI-drevet elsykkel

Acers nye elektriske sykkel, som den taiwanske elektronikkprodusenten nettopp har presentert, har fått navnet ebii. Sykkelen drives av en 250/350 W-motor med 48 V CAN-bus og 40 Nm dreiemoment, som muliggjør assistert kjøring på opptil 25 kilometer i timen.

Konstruksjonen er modulær, noe som blant annet innebærer at batteripakken og kontrollboksen er plassert i samme kompakte beholder.

«Den helt nye Acer ebii oppfyller vår forpliktelse til bærekraftighet gjennom teknologi og kreativt design, drevet av ønsket om å forbedre brukernes mobilitet og opplevelser,» sier Peter Kaic, Product Unit Business Director hos Acer Nordic i forbindelse med lanseringen. Han fortsetter:

«I takt med at pendlerne i byene søker etter praktiske, trygge og grønnere alternativer, gir Acer ebii’s AI-assistanse og innovative sikkerhetsfunksjoner dem muligheten til å komme seg lenger og raskere frem.»

Og det er elsykkelens kunstige intelligens som skal sørge for at den skiller seg ut fra konkurrentene på markedet.

AI-støttet kjøring

El-sykkelens innebygde ebiiAssist programvare vil automatisk tilpasse seg ruteforhold, pedalkraft og brukerpreferanser for å sikre en jevnere reise, samtidig som den over tid vil tilpasse seg for å tilby en mer personlig opplevelse. Under turer vil kontrollprogramvaren utnytte AI-teknologien til å automatisk justere motorytelsen for å gi problemfri kjøring basert på brukerens pedaltråkk og ruteomgivelser, lover Acer.

Acer ebii
(Foto: Acer)

Brukeren kan koble mobilen til ebii via Bluetooth og deretter bruke appen ebiiGO til å sjekke anbefalte ruter, batterilevetid, kjørehastighet, innstillinger for automatisk låsing og mye mer.

En annen app kalt ebiiRide brukes til adaptiv kjøring. I samarbeid med ebiiAssist-teknologien sikres det derfor at man aldri går tom for strøm på veien, hevder produsenten. Via appen justeres også ytelse og hastighet via tre moduser som brukerne kan velge mellom for å passe til deres kjørepreferanser: Eco Mode for strømsparing, My ebii Mode for smart balanse og Boost Mode for justering av hastighet og motorytelse basert på aktuelle veiforhold og avstand til destinasjonen.

Lang levetid og utskiftbart batteri

El-sykkelen ebii leveres med et avtagbart batteri som kan kjøre opptil 110 km og lades til 100% batterikapasitet på bare 2,5 timer, mens AI-optimalisert strømfordeling skal kunne hjelpe med å forlenge batteriets levetid til en hel dags kjøring.

Acer ebii
(Foto: Acer)

Brukeren kan enkelt fjerne batteripakken, som i tillegg kan fungere som en bærbar lader for andre enheter.

Bekymringsfri kjøring med sikkerhetsfunksjoner

Ebii’s front- og baklykter lyser automatisk opp i mørket, og det er også ekstra belysning under kjøretøyets kontrollboks for å øke synligheten under nattkjøring.

Acers el-sykkel er også utstyrt med en bakovervendt kollisjonsadvarsel som er montert under setet for å advare føreren om bilister eller objekter som nærmer seg bakfra.

Les også To kraftige elektriske scootere lansert i Barcelona Mobile World Congress handler om mobilitet i bredeste forstand. Og Segway og Xiaomi var spesielt opptatt av personlig mobilitet på årets store mobilmesse.

Lettvektsdesign

El-sykkelens ramme i aluminiumslegering gir en samlet vekt på kun 16 kg. Midt på styret finner man også en LED-skjerm som viser viktig informasjon til føreren underveis i kjøringen.

Dekkene er luftfrie og dermed trygge for kjøring i høyere hastigheter, da de er laget med flerlags skuminnlegg og dermed er punkteringsfrie. Kjedet er laget av rustfritt karbon og krever verken smøring eller vedlikehold.

 

Acer ebii
(Foto: Acer)

Pris og tilgjengelighet

Det er ikke kjent hvorvidt og eventuelt når Acer ebii vil bli lansert i Norge. Prisen avhenger også av det lokale markedet, opplyser Acer.

Peter Gotschalk
(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Lyd & Bilde
Scroll to Top