Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Anmeldelse X-Men: Days of Future Past

Beundringsverdig løft

Endelig!: Seriens opprinnelige regissør returnerer.
X-Men: Days of Future Past

Den sjuende filmatiseringen av Marvels begavede mutanter får seg et beundringsverdig løft når seriens opprinnelige regissør returnerer etter elleve års pause. X-Men: Days of Future Past er muligens franchisens aller beste film så langt.

Når store armeer av tilnærmet uovervinnelige Sentinel-roboter truer med å utrydde både mutanter og mennesker må de originale karakterene fra X-Men samarbeide med den yngre utgaven av seg selv for å endre fortiden og redde fremtiden. Den ambisiøse aksjonen blir iverksatt av Charles Xavier (Patrick Stewart) og Magneto (Ian McKellen), som i et siste desperat forsøk på å overleve, bestemmer seg for å sende Wolverine (Hugh Jackman) tilbake til 1973 slik at han kan forhindre hendelser som får ringvirkninger for deres egen eksistens. Wolverine får imidlertid en svært tung oppgave med å overbevise den yngre generasjonen om å bli med på det risikable oppdraget.

Introduksjonen av den yngre generasjonen X-Men, i den fornøyelige X-Men: FirstClass i 2011, var et meget klokt trekk. Filmserien fikk en formidabel vitamininnsprøyting med dyktige skuespillere som James McAvoy (Xavier), Michael Fassbender (Magneto), Jennifer Lawrence (Mystique) og Nicholas Hoult (Beast). Med nytt liv i det snart femten år gamle filmeventyret var det vel naturlig å gjeninnsette regissøren som initierte serien, Bryan Singer; han regisserte som kjent de første to filmene X-Men (2000) og X2 (2003) med godt resultat og har siden den gang finslipt sitt øye for action med blant annet Superman Returns og Jack The Giant Slayer.

Singers tilbakekomst til sitt hjertebarn har resultert i en bunnsolid actionfilm som setter en ny standard innen genren. X-Men: Days of Future Past oser av fortellerglede og kreativitet, på samme tid som den på fortreffelig vis respekterer de gamle tegneseriene og blåser liv i de gamle karakterene samt håpet for fortsettelsen av serien som kommer i 2016 med X-Men: Apocalypse, også regissert av Singer. Filmen har et godt manus og en høy teknisk standard som til sammen serverer oss en god fortelling og en rekke interessante scener og action fra øverste hylle. «Kjøkken-scenen» er allerede genierklært og gjør et like stort inntrykk som «lobby-scenen» i The Matrix gjorde i 1999. For øvrig har filmen utsøkt foto, produksjonsdesign og skuespill som overbeviser sterkt. Definitivt en av årets beste actionfilmer. Fem stjerner.

X-Men: Days of Future Past blir, som forventet, presentert på en tilfredsstillende måte på Blu-ray. Denne utgivelsen har riktignok ikke så veldig store mengder ekstramateriell men bildegjengivelsen i 3D er strøken og lydsporet (dts-MA 7.1) er superbt. Kjøp anbefales på det varmeste!

• Blu-ray
  • Release: 15. oktober 2014
  • Regi: Bryan Singer