Anmeldelse : X-Men: Dark Phoenix

Blottet for sjel og sjarm

En langt gjesp av et plott, med fullstendig uinteressante karakterer.

Karakter
Action
X-Men: Dark Phoenix

Vi har mistet tellingen på antallet X-Men-filmer. Franchiseserien om mutantene som er misforstått av samfunnet og gjør sitt ytterste for anerkjennelse, men alltid ender opp uglesett og forfulgt, vandrer nå retningsløst på opptråkkede stier og har utspilt sin rolle.

I Dark Phoenix møter igjen Jean Grey (Sophie «Game of Thrones» Turner), i sin andre X-men-film. Vi får hennes tragiske opprinnelseshistorie og følger henne og X-Men-teamet ut i verdensrommet for å redde mannskapet på romfergen. Her blir Jean bestrålt og «allmektig» – en kraft også «skumle» aliens er ute etter. That’s it!

Med et bakteppe av hvordan samfunnet generelt behandler de som er annerledes, og der mutantene i varierende grad vil samarbeide med menneskene, med Magneto og Xavier som ytterpunktene, forsøker skaperne å gjøre filmen mer betydningsfull, og tankevekkende, enn den fortjener. Men det fungerer ikke, hverken plottmessig eller på det emosjonelle plan. En film der klisjeene står i kø i den oppkonstruerte dialogen, og karakterene har like mye dybde som pappfigurer. Symptomatisk for filmen er en dødsscene, der man gjør sitt ytterste for at vi skal føle med, men det hele blir kun ufrivillig komisk og platt.

Tvisten med at mutantene vender seg mot hverandre er søkt og pinlig konstruert for å skape kunstig dramaturgi. Heri ligger noe av hovedproblemet, vi sliter med å forstå beveggrunnene til «superheltene». Spesielt skurkene (slemme aliens som vil overta Jorden! – så originalt) er eklatant endimensjonale.

Sophie Turner gjør en habil, dog litt stiv, figur. James McAvoy er nok en gang franchisens svakeste ledd, så teatralsk og stakkato at man skulle tro han konstant gikk med en stor stokk opp det solen aldri skinner. Eneste lyspunkt er scenene med Michael Fassbender, en noget kompleks og fascinerende karakter, men som denne gangen også gjøres unødvendig pompøs og teatralsk.

Nei, Dark Phoenix er et eneste langt gjesp, som du har glemt innen rulleteksten er over. Heldigvis er dette en slags slutt på serien.

<
>
(Foto: Fox/Paramount)

Fakta

  • 4K UHD BD
  • Release: 21. oktober 2019
  • Regi: Simon Kinberg
  • Med: Sophie Turner, James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Jessica Chastain, Tye Sheridan
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:53 t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.
Amerikanerne forsøker å gjenskape magien fra Braveheart – og krasjlander.