Anmeldelse: X-Men: Dark Phoenix

Blottet for sjel og sjarm

En langt gjesp av et plott, med fullstendig uinteressante karakterer.
Karakter
Action
X-Men: Dark Phoenix
Annonse
Annonse
forfatter

Vi har mistet tellingen på antallet X-Men-filmer. Franchiseserien om mutantene som er misforstått av samfunnet og gjør sitt ytterste for anerkjennelse, men alltid ender opp uglesett og forfulgt, vandrer nå retningsløst på opptråkkede stier og har utspilt sin rolle.

I Dark Phoenix møter igjen Jean Grey (Sophie «Game of Thrones» Turner), i sin andre X-men-film. Vi får hennes tragiske opprinnelseshistorie og følger henne og X-Men-teamet ut i verdensrommet for å redde mannskapet på romfergen. Her blir Jean bestrålt og «allmektig» – en kraft også «skumle» aliens er ute etter. That’s it!

Med et bakteppe av hvordan samfunnet generelt behandler de som er annerledes, og der mutantene i varierende grad vil samarbeide med menneskene, med Magneto og Xavier som ytterpunktene, forsøker skaperne å gjøre filmen mer betydningsfull, og tankevekkende, enn den fortjener. Men det fungerer ikke, hverken plottmessig eller på det emosjonelle plan. En film der klisjeene står i kø i den oppkonstruerte dialogen, og karakterene har like mye dybde som pappfigurer. Symptomatisk for filmen er en dødsscene, der man gjør sitt ytterste for at vi skal føle med, men det hele blir kun ufrivillig komisk og platt.

Tvisten med at mutantene vender seg mot hverandre er søkt og pinlig konstruert for å skape kunstig dramaturgi. Heri ligger noe av hovedproblemet, vi sliter med å forstå beveggrunnene til «superheltene». Spesielt skurkene (slemme aliens som vil overta Jorden! – så originalt) er eklatant endimensjonale.

Annonse

Sophie Turner gjør en habil, dog litt stiv, figur. James McAvoy er nok en gang franchisens svakeste ledd, så teatralsk og stakkato at man skulle tro han konstant gikk med en stor stokk opp det solen aldri skinner. Eneste lyspunkt er scenene med Michael Fassbender, en noget kompleks og fascinerende karakter, men som denne gangen også gjøres unødvendig pompøs og teatralsk.

Nei, Dark Phoenix er et eneste langt gjesp, som du har glemt innen rulleteksten er over. Heldigvis er dette en slags slutt på serien.

<
>
(Foto: Fox/Paramount)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 21. oktober 2019
  • Regi: Simon Kinberg
  • Med: Sophie Turner, James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Jessica Chastain, Tye Sheridan
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:53 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Velkommen til Utmark: Briljant sort komedie eller banal russerevy?
I dag er det 10 år siden verdens største TV-serie hadde premiere.
Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.