Wrath of the Titans 3D

Imponerende kulisser, imponerende scenografi, imponerende actionscener – og en imponerende dårlig historie er det som kjennetegner Wrath of the Titans (oppfølgeren til Clash of the Titans).
Wrath of the Titans 3D

Perseus (Worthington) har, etter den legendariske kampen mot kraken, trukket seg tilbake, og lever nå et stille liv som fisker og alenefar; men noen vil det annerledes. I det folk flest har sluttet å tro på/be til gudene, mister de sakte men sikkert sin kraft, noe som baner vei for forrædere som søker makt – og bruker titanene (i dettet tilfellet Kronos) for å få kontroll over verdenen/underverdenen. Merkelig nok heter filmen titanenes vrede, men her er det kun én titan, og han ser vi svært lite til, det meste dreier seg om indre stridighet gudefamilien imellom.

Sam Worthington leverer en troverdig rolle som halvguden som tviler seg frem til å ”stand up and fight!” i dette gnistrende sandaldramaet. Pondus tilføres av Liam Neeson og Ralph Fiennnes, dessverre virker det som om ”gamlekara” står på The Globe og fremfører Othello på stivt og teatralsk gammelengelsk. Noe som ikke akkurat kler en tettpakket actionfilm som flyter over av testosteron og digital effekter. Derimot imponeres vi over Rosamund Pike som den fyrige og hardtslående dronning Andromeda. Og Bill Nighy gir filmen sårt tiltrengt komisk pusterom – for her er det heseblesende action tilnærmet non stop.

En film full av viril kullsyre, som dessverre er ristet så kraftig før ”åpning” at det eneste vi blir sittende igjen med en et lite ”whizzzz”. Flott å se på, men i det lang løp kun en endeløs anmassende dataspillaktig affære.

3D-effekten (fortsatt kunstig lagt til) er mange ganger bedre enn i førstefilmen, men også her er det en del shaky bakgrunn og noe crosstalk. Lydsporet dundrer til seks stjerner! Bonusmaterialet byr på storyboards, noen minidokumentarer om filmens høydepunkter samt en morsom funksjon der du kan velge gudenes eller menneskenes vei.

• Release: 1. august 2012
  • Regi: Jonathan Liebesman
  • Med: Sam Worthington, Liam Neeson, Ralph Fiennes, Édgar Ramírez, Rosamund Pike, Bill Nighy, Kathryn Carpenter