BLACK WEEK TILBUD PÅ LYD & BILDE. 30% DENNE UKEN! SE TILBUDET HER!

: Witness

En gang for lenge, lenge siden (1985 – faktisk ikke mer enn 29 år siden!), Reagan var president, Den kalde krigen var fortsatt kald, jappetiden var på høyden i Norge, Samantha Fox hang på alle gutterom, Bruce Springsteen reiste verden rundt for å fortelle at han var født i USA, og, Harrison Ford (nylig ferdig med Han Solo) leverte sin beste rolleprestasjon som politimannen John Book i Peter Weirs mer enn vellykkede dramathriller Vitne til mord.

Witness

Vi befinner oss i Pennsylvania blant amishene. Amish-befolkningen er etterkommere av utvandrere fra den tysktalende delen av Sveits; særinger som insisterer på at verden teknologisk ikke skal gå fremover. Den dag i dag lever de som man gjorde på midten av 1800-tallet. Ingen har TV, strøm, telefon, bil eller andre «moderne» oppfinnelser. De er dypt religiøse og ikke-voldelige. Under disse forholdene lever og ånder familien Lapp. Enken Rachel Lapp (Kelly McGillis) tar med seg sønnen sin for å besøke sin søster, og i storbyen blir junior ved en tilfeldighet vitne til mord – et mord som setter dem, og deres hjelpere, i umiddelbar fare. Til slutt står Book (Ford) alene som garantist for familiens sikkerhet; han flykter i skjul inn i amishenes lille verden og må tilpasse seg deres liv og levnet.

Weir har et fabelaktig grep om dramaturgien. I en for så vidt lavmælt film, med mange rolige perioder holder han hele tiden spenningen ved like. I tillegg byr han på et bakgrunnsdrama som fungerer på mer enn er ett plan. Foto (John Seal, Den engelske pasienten, Cold Mountain) drar den cinematiske opplevelsen til de store høyder. Ford, McGillis og Jan Rubes leverer alle svært sterke rolleprestasjoner. Hva mer kan man ønske seg? Muligens en lobotomering av Harrison Ford som kan fjerne hans endimensjonale steinansikt og gi ham tilbake skuespilleregenskapene fra 1985!

Blu-ray-utgivelsen gir oss flott lydspor og brukbar billedkvalitet. En veldig bra og grundig bakomfilm, der de også har klart å trekke frem Ford, gir oss hele historien. Utelatt scene, teasers og trailer får vi også. Savner et kommentarspor.

• Release: 3. september 2014   Regi: Peter Weir
  • Med: Harrison Ford, Kelly McGillis, Josef Sommer, Lukas Haas, Jan Rubes, Danny Glover
  • År: 1985