Where Eagles Dare

En av de virkelige store krigsfilmklassikerne som skildrer andre verdenskrig og den intense spionasjekrigen som pågikk, på en fascinerende, spennende og særdeles veldramatisert måte.
ActionDramaEventyr
Where Eagles Dare

Med Clint Eastwood og Richard Burton i storform følger vi historien om seks britiske og en amerikansk militærspion som skal infiltrere den tyske festningen Ørneredet høyt oppe i de østerrikske alper, for å befri en høytstående amerikansk militærfange.

Hutton regisserte filmen, basert på romanen til Alistair MacLean (som også står for manusskriptet), og har laget en tettpakket actionthriller som selv 42 år senere til de grader har tålt tidens tann. Her tar han seg god tid til karakteroppbygging samt en naturlig dramaturgisk fremdrift, og det uten at det går utover spenningen. Jo visst er det klisépregede karakterer på rekke og rad, samt et så intrikat plott at det nærmest lurer seg selv; men, dette er en skikkelig James Bond i alpene! Skal vi først være så slemme å dissekere plottet, vil det fremkomme en mengde logiske bristninger og se at det hele er for drøyt, men som en hardkokt krigsthriller fra sin tid, er fortsatt Where Eagles Dare en av de virkelige store, underholdende filmene. Fem stjerner! Skuffende billed- og lydkvalitet (DTS-HD) på denne BD-en, med til dels særdeles grovkornet bilde og et lydspor helt uten smell. Av bonusmateriell er det en morsom, original, bakomfilm, men kun på 12 minutter (!), samt trailer.

• Release: 26. mai
  • Regi: Brian G. Hutton
  • Med: Clint Eastwood, Richard Burton, Mary Ure, Patrick Wymark, Michael Hordern