Anmeldelse: Westworld, sesong 3

Frysninger for sinn og sjel

Westworld makter å fornye, og forbedre, seg i sin tredje sesong.
Karakter
Drama
Westworld, sesong 3
Annonse
Annonse
forfatter

En av våre store favorittserier er tilbake, og Westworld evner nok en gang å overraske og underholde.

Hva er virkelig?
På sitt beste har Westworld maktet, på overbevisende vis, å stille de virkelig store spørsmålene. Hvorfor lever vi? Hva er forskjellen på medfødt og innlært (kunstig) kunnskap/erfaring? Hva er egentlig virkelig? Hva skjer om maskinen blir smartere enn sin skaper? Og, ikke minst, har vi egentlig en fri vilje?

Spørsmål som, ikke minst i vår tid med falske nyheter, sosiale medier, trollfabrikker og kreative algoritmer har fått en skremmende relevans.

Tredjesesongen endrer nok en gang retning på historien og stemningen, og er et solid, og vågalt, løft fra forrige sesong.

Annonse

 

De rikes lekegrind
Utgangspunktet (2016) til Westworld er, kort fortalt, at de rikeste av de rike kan boltre seg i en overdådig luksuriøs, og virkelighetstro, «fornøyelsespark» satt til ville vesten, der samtlige av vertene er androider/roboter; kunstige mennesker så ekte at det er umulig å se forskjell på dem og mennesker.

I parken kan man leve ut sine lyseste, men også mørkeste og mest outrerte lyster, der man for eksempel kan ha sex med en hel gjeng av vertene, for deretter å skyte dem til det hinsidige – just for the fun of it! Dagen etter er vertene reparert og «hjernene» deres nullstilt, klar for nok en dag med «forlystelser».

I andresesongen hadde flere av androidene gradvis utviklet en egen vilje, og slo så tilbake mot sine skapere. En sesong som begynte meget lovende, men som endte opp skuffende konvensjonell og unødvendig kaotisk.

Nå har opprørslederen, Dolores (Evan Rachel Wood) kommet seg ut i den virkelige verden, og søker oppreisning, rettferdighet og hevn. Vi befinner oss i 2050, og blir med en bitter Dolores på jakt etter sine skapere.

Annonse
Dolores (Evan Rachel Wood). Westworld, sesong 3 (Foto: HBO)

Perfeksjonert
Det har gått to år mellom hver Westworld-sesong, noe som da også vises i den mektige og påkostede produksjonen – her er det ikke spart på noe.

Den alvorlige, og dystre, stemningen er som hentet fra Blade Runner og Blade Runner 2049, men det er ikke den neonfargede slummen i LA vi befinner oss i, men en lekker og høyteknologisk fremtid, ren og pen, dominert av stål og glass.

Men om fasaden er mer polert er så visst ikke bakteppet mindre dystert enn i de to sci-fi-klassikerne.

Big data, gigantiske globale selskaper, overvåkning, misbruk av sosiale medier og skjulte algoritmer står i sentrum av hennes hevntokt. Har mennesket en fri vilje, eller er det kun noe vi tror? Og hva skiller egentlig en høyt utviklet kunstig intelligent «person» fra et «ekte» menneske?

Dolores og hennes disipler
Dolores forsøker å alliere seg med andre rømlinger samt nykomlingen Caleb (Aaron Paul), en desillusjonert soldat som nå er på jakt etter en ny mening i tilværelsen. I Dolores finner han en alliert for sin frustrasjon og fremmedgjøring. Sammen slår de tilbake i en visuell actionfest.

Annonse

I den virkelige verden treffer Dolores på gamle kjente, som Bernard (Jeffrey Wright), en av hjernen bak de kunstige menneskene, og Maeve (Thandie Newton), nok en android som nå kontrollerer seg selv. Spørsmålet er om de ønsker å «ligge lavt» eller bidra i Dolores revolusjon; er man seg selv nærmest, eller villig til å bidra til beste for det store fellesskapet.

Inn fra sidelinjen treffer vi nok en gang på historiens mørkeste, og mest mystiske, antihelt, Man in Black. Fantastisk gestaltet av legenden Ed Harris, som over to sesonger har lagt grunnlagt for et thrillermomentum om hva som egentlig skjuler seg bak skapelsen av den kunstige Westworld-verdenen.

Frisk og dagsaktuell
Plottgrepene som er tatt i tredjesesongen gjør serien langt mer dagsaktuell, relevant og desto mer spennende. Den er langt fra like filosofisk og søkende som førstesesongen, vi får nå er mer konvensjonell thriller lekkert innpakket i en nær fremtidsvisjon akkompagnert av heftige actionscener, en fengslende sci-fi-historie og fremragende skuespill.

Ved siden av den enigmatiske Man in Black er nok en gang Dolores Abernathy seriens mest spennende person. Hennes transformasjon fra naiv, langhåret bondejente, i tekkelig lang kjole, som dag ut og dag inn ble misbrukt av parkens gjester, til beinhard protagonist som nå tar skjebnen i egne hender, er selve hjørnesteinen i serien. Opprinnelig fremstod hun som et «gudsord fra landet», nå nøler hun aldri og har full kontroll på sine følelser, mens hun hardt! sparker til skurkene i sine åletrange kjoler.

Gjennomgående er dette damens sesong, der Dolores, Maeve og Charlotte (Tessa Thompson) står i sentrum for den nødvendige endringen av det korrumperte samfunnet. Samtidig spises Man in Black opp innvending av anger og forvirring etter at han skjøt sin egen datter (Katja Herbers).

Annonse
Westworld, sesong 3_2 Westworld, sesong 3_3 Westworld, sesong 3_4 Westworld, sesong 3_5
<
>
Westworld, sesong 3 (Foto: HBO)

Hvem lurer hvem?
Vi serveres et kaldt og herlig kynisk spill forkledd i et uløselig (?) puslespill. Ikke alltid like lettfordøyelig, men sterkt vanedannende og nærmest forførende hypnotiserende. Ikke minst har Westworld maktet det de færreste TV-serier lykkes med, å fornye konseptet og historien fra sesong til sesong; denne runden muligens litt for langt i konvensjonell retning, men langt å foretrekke fremfor å «trå vannet» sesong etter sesong.

Tidvis blir serien litt for smart for sitt eget beste, alle trådene blir ikke like enkle å følge og enkelte av handlingene fremstår noget søkte. Men summa summarum er Westworld en av de beste, og mest fascinerende, serien du kan strømme i dag; og er du fan av dystopisk sci-fi samt undrer deg over den rivende utviklingen innenfor kunstig intelligens, så har du 10 timer med topp underholdning foran deg. 5 stjerner.

Anmeldelsen er basert på de 4 første (av 8) episodene. Første episode kan strømmes fra HBO Nordic den 16. mars.

Westworld, sesong 3 (Foto: HBO)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • HBO
  • Release: 16. mars 2020
  • Regi: Jonathan Nolan
  • Med: Evan Rachel Wood, Jeffrey Wright, Ed Harris, Thandie Newton, Tessa Thompson, Aaron Paul
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Tid: 8:00 t.
  • Karakter: 5
IMDB Rating
Westworld  | TV Series (2016– ) 62min | Drama, Mystery, Sci-Fi | TV Series (2016– ) Summary: Set at the intersection of the near future and the reimagined past, explore a world in which every human appetite can be indulged without consequence.
Countries: USALanguages: English

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Disney ryster i selve fundamentet til kinoenes eksklusive filmmonopol.
Historisk Golden Globe til avdød stjerne.
Amazons strømmetjeneste vil tilby mer eksklusivt innhold til nordiske kunder, og lanserer et samarbeid med ErosSTX.
Etter en lang koronapause er ventetiden (snart) over - se traileren til fjerdesesongen her.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.
To mennesker gjør en hel natt det ytterste for å såre, og fornedre, sin partner. Slikt blir det filmkunst av.
Sterke kvinner, med sine høyst personlige problemer, er den drivende kraften i dette sterke Netflix-dramaet.
En sann historie om en utrolig arkeologisk utgraving har blitt en liten (britisk) perle av en film.
Årets korteste måned byr på lysere dager, og en enorm mengde av nye strømmetitler.
Omar Sy er fransk gentlemanstyv med finesse og kløkt, i en serie som oser av sjarm og lekenhet.
Amazon serverer oss en røff, skitten og realistisk mafiahistorie, sett fra kvinnenes ståsted. En frisk vri på en litt satt genre.
Vellykket kostymedrama i en miks av Dynastiet, Askepott, Farlige forbindelser og Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fryktelig galt er i ferd med å rive den unge familien i fillebiter.
Januar byr på lange og mørke kvelder - bare da så synd at strømme- og filmselskapene later til å ha tatt ferie.
Med Equinox leverer Netflix en av sine beste nordiske produksjoner.
12 dagers korona-juleferie, men hva skal du se for å kose deg og slappe av?