: We’re the Millers

Småoriginal crazykomedie med den absurde «familien» Millers på narkosmugling gjennom Mexico opp til Denver i USA. Det den mangler av originalitet tar den igjen med frekk humor og outrerte karakterer.

Publisert 14.03.14 - 14:54
We’re the Millers

Dopselgeren, i småskala, David (Jason Sudeikis) havner som gjeldsslave hos sin langer etter at han blir ranet for alt dop og penger. Gode råd er dyre, så når langeren (Ed Helms) tilbyr ham å slette all gjeld mot at han kjører et «lite» lass marihuana over grensen fra Mexico, griper David sjansen. Som skalkeskjul finner han ut at han skal ha med seg en helt gjennomsnittlig amerikansk familie på campingtur. Dermed leier han inne stripperen Rose (Jennifer Aniston), den hjemløse Casey og nabonerden Kenny – selvsagt ligger veien tornefull med forviklinger.

Man har tydelig latt seg inspirere av Chevy Chases Hjelp vi må på ferie-filmer, og gitt den en litt røffere innpakning. Sett med amerikanske komedieøyne er filmen litt på kanten, sexreplikkene sitter tett og de er vågale, og familiemedlemmene er passe outrerte. Når det er sagt så er dette langt i fra en indiefilm, den faller fortsatt godt innenfor amerikansk mainstream, noe spesielt den tamme slutten bærer preg av. En del av scenene er morsomme, men det blir for formelorientert og forutsigbart til at den skiller seg nok ut, det til tross for gode karakterer og godt skuespill. Vi vet alle på forhånd hvordan dette vil ende, og reisen dit blir dessverre litt for krampaktig – og for lang. Det til tross, We’re the Millers holder lenge til tre sterke underholdningsstjerner.

BD-en byr på meget god billedkvalitet med klare og skarpe farger, og flotte kontraster. Lydsporet er godkjent, men med tidvis litt for diffus tale. Bonusmessig får vi en forlenget versjon (med 9 minutter mer sexprat), utelatte scener og 4 minidokumentarer som ingen gir noen aha-opplevelser.

We’re the Millers

• Release: 22. januar 2014   Regi: Rawson M. Thurber
  • Med: Jennifer Aniston, Jason Sudeikis, Emma Roberts, Will Poulter, Ed Helms, Nick Offerman