We bought a zoo

Matt Damon er verdens mest ordinære mann, i Cameron Crowes We Bought a Zoo fremstår han som akkurat det – hverdagsmannen som gjør noe ekstraordinært. Sammen med Scarlett Johansson har det blitt en meget bra feelgood film.
We bought a zoo

Visstnok basert på en sann historie om den relativt velstående tobarnsfaren Benjamin (Matt Damon) som etter sin kones død tar med seg tenåringsbarna, sier opp jobben i LA og kjøper seg en dyrehage (!) på landet. Ikke det at han kan noe om å drive en zoo, eller har nok midler til å holde den flytende, men hans datter faller fullstendig for plassen – og dermed slår far til.

Med andre ord et relativt søkt plott, som kunne blitt en film stappet med klisjeer og plattheter, men erfarne Crowe (Almost Famous, Jerry Maguire) drar det hele godt i land ved at historien krydres med ekte mennesker med problemer og gleder, gnisninger mellom far og sønn, Benjamins strabaser for å redde livsverket og en akkurat passe tilbakelent kjærlighetshistorie. Jo da, du får stereotype karakterer her, som den enkle dyrepasseren og den «slemme» mannen som skal godkjenne zooen, men stort sett styrer han klar, og det hele bæres av en aldeles utmerket Damon og en like velplassert Scarlett Johansson som ser uforskammet «ordinær» ut som dyrepasser. En skikkelig kosefilm for hele familien som ville tjent på et litt strammere manus og en noe kortere film. Fire stjerner.

En lytefri billedkvalitet og et veldig godt lydspor er hva denne BD-en byr på. I bonus får vi kommentarspor, bloopers, noen utelatte scener, dokumentar om familien bak filmen og en ok bakomfilm.

• Release: 2. januar 2013
  • Regi: Cameron Crowe