War for the Planet of the Apes: Apene slår tilbake!

War for the Planet of the Apes

Siste kapittel ut om tidenes smarteste apekatter imponerer.

I originalfilmen, Planet of the Apes, fra 1968 så vi Charlton «Mr. NRA» Heston i hovedrollen. Den småslappe remaken, med Mark Wahlberg, fikk vi i 2001, deretter kom Rise of the Planet of the Apes (2011) og Dawn of the Planet of the Apes (2014). Med War for the Planet of the Apes avsluttes den imponerende kvadrilogien.

Etter et feilslått eksperiment har man fått supersmarte aper, der flere av dem også kan snakke. Menneskene frykter at de skal utvikle seg ytterligere, og etter hvert ta over Jorden. Lederapen, Caesar (Andy «Gollum» Serkis) har nå tatt med seg flokken langt inn i de dype skoger for å søke tilflukt fra militære styrker, ledet an av Obersten (Woody Harrelson) som har i oppdrag å utslette dem.

Spesialeffektene har alltid imponert i serien, men denne gangen overgår de seg selv. Samtlige av apene er skremmende virkelighetstro, der «emotion capture» og vanlig CGI tryller frem livaktige karakterer, som interagerer sømløst med de virkelig menneskene.

Fantastiske effekter og underholdningsverdien til side, så byr filmen definitivt på en dypere mening. Her får vi underklassen (Apene) internert i de reneste holocaust-leirene, samtidig som de utnyttes som slaver; der det er en klar undertone av rasehat. Tidsriktig nok skal de bygge en høy mur for å holde fiende ute. Over det hele våker Obersten som den reneste oberst Kurtz fra Apocalypse Now. Med klare psykopatiske og paranoide trekk er han beredt til å ofre alt og alle (inkludert mennesker) for å bevare rasens råderett over Jorden.

Woody Harrelson som Obersten (Foto: Fox Paramount)

En imponerende film med mange fasetter og klar politisk brodd som maner til ettertanke, men samtidig makter å kombinere dette med utmerket popcorn-underholdning. 5 stjerner til den beste filmen i serien!

En film som War for the Planet of the Apes viser hvilke tekniske kvaliteter en 4K-utgivelse kan by på. I nærbilder kan man krystallklar se hvert eneste lille hår i ansiktene til apene, og dybden, skarpheten og lysnivået er rette og slett utrolig. Lydsporet (Dolby Atmos) holder en like høy standard og byr på en fortreffelig surroundmiks. En virkelig referansefilm! Bonusmessig får vi et interessant kommentarspor av regissøren, utelatte scener, fokus på spesialeffektene samt bakomfilm.

War for The Planet of The Apes_8
<
>