Vinyl, sesong 1

HBO

Storsatsningen til HBO, som tar for seg musikkindustrien i New York på 1970-tallet, er i besittelse av alle suksesselementer. Vinyl er da heller ingen skuffelse, og innfrir de skyhøye forventningene.
Vinyl, sesong 1

Serien har fått mye forhåndsomtale og har lenge vært allment kjent blant både bransjen og det generelle publikum. Kanskje ikke så merkelig når selveste Martin Scorsese og Mick Jagger står som produsenter? Genren er også befriende annerledes da det har kommet få TV-serier som beveger seg i lignende landskap.

Over ti episoder tar Vinyl for seg hverdagen til Richie Finestra (Bobby Cannavale). Han er sjef for et større plateselskap i New York på begynnelsen av 1970-tallet, den gang da musikkindustrien var under stadig forandring med et stort inntektspotensial. En fusjon med et større tysk selskap skaper enorme problemer med kontrakten til det legendariske bandet Led Zeppelin og Richies bedrift er truet av konkurs.

Vinyl, sesong 1_14

Sammen med sine partnere og ansatte starter kampen om å finne det neste store av musikktype og artister. Problemene står etter hvert i kø, med familieproblemer, alkohol- og narkotikamisbruk, sinte artister og andre bransjefolk som vil ha sin del av kaken. I tillegg får vi et innblikk i Richies fortid som viser flere handlinger som kan få alvorlige konsekvenser i tiden som kommer.

Vinyl, sesong 1_9

Få serier har vært gjenstand for så mye oppmerksomhet før lanseringen enn Vinyl, og heldigvis er det ferdige produktet godt. Selvfølgelig hjelper det når man har to levende legender i sjefsstolen. Først og fremst har Mick Jagger stilt som produsent som til og med har fått sin sønn, James Jagger, i en sentral rolle. Viktigst av alt er at Martin Scorsese har mange fingre med i spillet. I hovedsak som produsent men også som regissør av den to timer lange piloten som denne anmeldelsen er basert på.

Svært få har så inngående kunnskap om det å visualisere New York, samtidig som man er bevandret i musikkens verden (det måtte eventuelt være Woody Allen). Scorsese er også en av få filmskapere som på ypperste vis mestrer utfordringen med å skape en spennende og korrekt tidskoloritt. Piloten er i hvert fall overbevisende med sine lekre bilder og den sedvanlige, sømløse fortellerstilen som er høyst forførende. Historien svært interessant og manuset velskrevet. Castingen er dessverre litt variabel men generelt sett fungerer skuespillet godt. Spesielt Bobby Cannavale (Boardwalk Empire) skal ha skryt for sin tolkning av Richie. Vi gleder oss stort til fortsettelsen. Fem stjerner.

Vinyl, sesong 1_13 Vinyl, sesong 1_12 Vinyl, sesong 1_11 Vinyl, sesong 1_10 Rock'N'Roll Pilot 101 Vinyl, sesong 1_6 Vinyl, sesong 1_5 Vinyl, sesong 1_4 Vinyl, sesong 1_3
<
>