: Vicky Christina Barcelona

Blu-ray-anmeldelse

Etter at Woody Allen “flyktet” fra New York, har han på noen få år produsert tre filmer i London – to av dem med hans nye muse Scarlett Johansson.

På sin Europaturné har han nå lagt turen til Spanias romantiske Barcelona, også denne gangen med Scarlett Johansson i hovedrollen. Mye godt kan sies om Allens filmografi, men å hevde at han stadig fornyer seg og overrasker er ikke en av dem. I så måte var Match Point et befriende sidespor fra hans nevrotiske kjærlighetsformular. Med Vicky Christina Barcelona er han tilbake i kjent territorium – og for en film det har blitt!

De amerikanske venninnene Vicky (Rebecca Hall) og Christina (Scarlett Johansson) setter kursen for et to måneders sommeropphold i den spanske storbyen. Vicky er den snusfornuftige som søker trygghet, forutsigbarhet og firkantede rammer, hun er forlovet med den relativt kjedelige advokaten Doug – et storslått bryllup skal stå etter sommeren, før hun sluses inn i en kjedelig A4-tilværlse i suburbia og fanges av ekteskapets konformitet. Christina har en stikk motsatt personlighet av Vicky. Hun er frisinnet, avslappet, søkende og spontan, og har sannsynligvis hatt flere sexpartnere på de tre siste månedene enn det Vicky har hatt i løpet av livet. Skjebnen føre dem til samme mannen, den spanske sjarmøren og maleren Juan Antonio. I Javier Bardems skikkelse er Juan så langt i fra den kyniske, sinnssyke drapsmannen i No Country for Old Men som det er mulig å komme. Begge damene faller for ham. Christina flytter inn hos ham, mens Vicky plages av en stadig større gnagende tvil om Doug er den rette for henne. Det hele akselererer når Juans ekskone (Penélope Cruz) flytter inn sammen med dem. Etter et selvmordsforsøk trenger hun tilsyn og støtte, noe Christina først tvilende, men etter en stund, villig gir.

Høres ut som en klisjé sier du? Jo det gjør det, men med Allen bak rattet styrer han godt klar av klisjeene, og serverer oss et friskt, underfundig og komisk syn på det hele. Drevne Allen faller ikke i farsefellen, men serverer et intelligent drama til ettertanke. Filmen gjennomsyres av en undertone som påpeker forskjellene mellom amerikanere og europeere, der det er klart at Allen (og Christina) sympatiserer mer med den europeiske levemåten og kulturen. Som i sine filmer fra New York bruker Allen også Barcelona som er aktiv karakter i filmen. Kunsten og arkitekturen er ikke bare tomme kulisser, men tilfører filmen noe. Det hele toppes med at samtlige av hovedrolleinnehaverne leverer blant sine beste prestasjoner, ikke minst Johansson er glimrende som den intelligent og vampete fristerinnen, men det er Penélope Cruz som kommer inn som et fyrverkeri og stjeler showet. Den mest komplekse karakteren har også fått den mest komplekse skuespilleren. Akademiet anerkjente da også denne prestasjonen med en meget velfortjent Oscarstatuett. Selv slutten er i kjent Allen-stil brå og uklar, med rom for flere tolkninger. Blant Allens beste, og dét sier ikke rent lite. Rett og slett en fantastisk filmopplevelse!

I tradisjonell Allen stil er det overhodet intet ekstramateriell. Lydsporet er i Dolby Digital 3.0 og er bra. Billedkvaliteten er noe dus, med litt gulstikk, men absolutt mer enn godkjent.

Tor Aavatsmark

 

Annonse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

I dag er det 10 år siden verdens største TV-serie hadde premiere.
Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Nok en gang utsettes kinopremierer på store filmtitler.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.