: Valkyrie

Tom Cruise som nazist, hva vil scientologene si?! Heldigvis er han på den riktige siden, han forsøker desperat å ta livet av Hitler.

Publisert 14.06.09 - 08:00
Valkyrie

Etter at Cruise hoppet som en gal i sofaen til Oprah og Paramount sa opp avtalen med ham, har det vært relativt stille rundt Tom Cruise. Riktignok gjorde han en fantastisk rolle i Tropic Thunder, men med Valkyrie har han endelig fått sitt comeback.

Basert på en sann historie om den virkelige oberst Claus von Stauffenberg blir vi flue på veggen i det indre opprøret mot Hitler. Vi befinner oss på høyden av andre verdenskrig (1943) og svært mange i Hitlers stab innser at krigen uunngåelig går mot et sviende tap. Mennene, med Stauffenberg i front drives av en blanding av moral og frykt for å tape krigen. Stauffenberg blir en av Hitlers betrodde menn, og får til slutt plassert en bombe like ved ham. Som vi alle vet, lykkes han ikke. Like fullt får vi en svært spennende film. Bryan Singer (regi, X-Men) har et godt grep om thrillergenren, han klipper godt og serverer en elegant spenningskurve.

Cruise gjør en god figur som den intense obersten, men han blir litt vel stiv og viser for lite følelser og fremstår endimensjonal (noe som også skyldes manuset); han passer nok bedre inn i fantastiske actionfilmer som Mission: Impossible enn store dramaer. Resten av crewet består av et stjernelag med bl.a. Kenneth Branagh, Bill Nighy, Tom Wilkinson og Terence Stamp. Alle leverer gode karaktertolkninger av flerdimensjonale tyske offiserer. Slutten blir dog vel brå og føles uferdig, men filmen igjennom holder Singer spenningen godt ved like – til tross for at vi alle vet utfallet. Fire meget sterke stjerner.

Meget bra Lydspor (DTS HD) og en strålende billedkvalitet. Av bonusmateriellet er det kommentarsporet og minidokumentaren og gjenskapelsen av Berlin som er av mest interesse. Du får også minidokumentarer om enkeltscener, tilblivelsen av filmen og en visuell guide. Savner en helhetlig bakomfilm og mer historiske fakta.

Valkyrie

• Release: 20. mai 2009
  • Regi: Bryan Singer