: Ukjent fiende

DVD-anmeldelse

Britene (BBC) kan virkelig dette med klassisk krim, mer moderne har de også prøvd seg på – med varierende hell. Med Ukjente fiende (The State Within) prøver de seg (bokstavlig talt) på amerikanernes hjemmebane, diplomatiske intriger med krigen mot terror og våpenindustriens higen etter konflikt som bakteppe.

Publisert 18.08.09 - 10:00
Ukjent fiende

Den alltid gode Jason Isaacs er Hennes Majestets utsendte til Washington, som britenes ambassadør har han tilgang til det politiske toppsjiktet i Washington. Et kontaktnett han til fule får nytte av når en britisk muslim sprenger et fullastet passasjerfly over byen. I klassisk britisk stil er historien meget komplekst, og, i begynnelsen, er det svært lett å miste tråden. Tråder som heldigvis samles etter hvert, og får det til å fremstå som en helhetlig historie.

Parallelt med etterforskningen av flyulykken og internering av britisk muslimer i Virginia, følger vi dramaet rundt en brite på death row, samt et røykfullt bakteppe av indre konflikt i den tidligere russiske satellittstaten Tyrgystan. Tilsynelatende er det en sammenheng, en sammenheng som ambassadøren og hans advokatassistent (Eva Birthistle) må løse før tiden renner ut, og full krig bryter ut. Produsert i 2006 er The State Within åpenbart satt midt i Bush-æraen av amerikansk utenriks- og innenrikspolitikk, med krigshissere og politiske overgrep samt kooperasjon med halvmilitære private hærstyrker. Glimrende skuespill og et spennende og intrikat manus (som tidvis blir vel utrolig) gjør dette til en meget severdig og skremmende aktuell thriller. Anbefales!

Billedkvaliteten er gjennomgående bra men tenderer dessverre til å hakke i enkelte scener. Et bra lydspor med en nos skarp diskant. Intet bonusmateriell.

Ukjent fiende

• Release: 10. juni 2009