: Twilight: New Moon

Blu Ray anmeldelse

Andre del av denne vampyrføljetongen for tenåringer, Twilight sagaen, fortsetter der den første slapp. Og det merkes. For dem av oss som ikke har sett den første filmen, blir oppfølgeren uunngåelig noe hengende i luften.

Publisert 24.04.10 - 14:00
Twilight: New Moon

Hovedpersonen er Bella, ung 18-årig bestemt ung dame som har falt pladask for vampyren Edward. Fokus filmen igjennom er den første, udødelige kjærligheten og hvor vankelig det er for hovedpersonene som vet de ikke kan få hverandre; så hintes det da også uhemmet til Romeo og Julie i begynnelsen.  Edward ønsker ikke at hans elskede skal få en udødelig tilværelse, samtidig må han konstant styre seg for å ikke ta et saftig bitt i sin kjære. Han velger derfor å ta helen mellom bena og stikke av. Bella verden faller i grus når han drar og hun søker trøst hos indianeren Jacob (som har en noe hårete fritidssyssel) og å sette seg selv i fare for å komme i kontakt med Eddie.

Det er en vakker og vellaget film vi får servert, med et godt musikkspor, bra klipp og blendende scenografi. Kristin Stewart gjør en svært god karakter, hun minner oss om en krysning mellom Neve Campbell og en ung Madeline Stowe. Da står det adskillig verre til med Pattinson som Edward. Dette skulle værer en, bokstavlig talt, saftig og karismatisk karakter å ta fatt i, i stedet fremstiller Pattinson ham som en sjarmørløs steinstøtte der han surrer rundt som en junkie. Kjemien paret i mellom slå heller ikke akkurat gnister. Det gjør heller ikke selve historien; vi føler at det er et større potensial som ligger der, men som Weitz (regi) ikke har klart å få frem, i tillegg halter tempoet noget. New Moon vil så visst ikke vinne nye tilhengere til Twilight-seriene, men vi er overbevist om at fansen får akkurat det de er ute etter – og det er vel for dem den også er laget! Tre stjerner.

Fabelaktig lydkvalitet (DTS-HD) og en veldig bra billedkvalitet gjør alle de fargesprakende scenene full rettferdighet. BD-en er fullpakket med bonusmateriell, som bl.a. et fyldig kommentarspor, forlengede scener, musikkvideoer og en rekke minidokumentarer, samt en sniktitt på neste film ut.

Twilight: New Moon

• Release: 20. maRs
  • Regi: Chris Weitz