Twelve Monkeys

Hva passer vel bedre enn en relansering av thrillerklassikeren Twelve Monkeys nå midt i det verste svineinfluensahysteriet? For det er akkurat det Terry Gilliams film handler om.

Et ukjent virus har utslettet tilnærmet alt menneskelig liv på Jorden, de få overlevende har emigrert langt under overflaten for å skjerme seg mot viruset. Med jevne mellomrom sender de, tilbake i tid, ut ”frivillige” for å samle inn prøver og forhåpentligvis finne årsaken, og dermed en kur, til viruset. Vår venn James Cole (Bruce Willis) er en av de ”frivillige”. Problemene tårner seg opp når han sendes for langt tilbake i tid, og blir sett på som sinnssyk.

Gilliam (regi) har levert en rekke uforglemmelige filmer, ikke alle er uforglemmelige pga. kvaliteten, men Twelve Monkeys og Brazil (1985) er absolutt blant hans mesterverker. Twelve Monkeys er en herlig miks av thriller, krim og absurd komedie, der både Bruce Willis og Brad Pitt leverer Oscar-prestasjoner. Denne gangen balanserer Gilliam perfekt det absurde med det ordinære, der han med bravur klarer å forvirre oss til å tvile på om Cole faktisk er sinnssyk. Scenografien er, som sedvanlig for Gilliam, en karakter i seg selv, ikke minst er det underjordiske livet skildret på en fantastisk måte. Definitivt en av Gilliams mest omgjengelige filmer, men under overflaten skjuler det seg så mye, mye mer. Klassiker!

Bakomfilm og kommentarspor er dessverre alt vi får av bonusmateriell, men kommentarsporet er veldig bra! Billedkvaliteten er bra, men noe varierende, svært godt DTS-HD lydsor.

• Release: 11. november 2009
  • Regi: Terry Gilliam