Anmeldelse: Tusen ganger god natt

En av poppes beste filmer!

Nordmannen Erik Poppe (DeUsynlige) har fått med seg et solid knippe med internasjonale skuespillere og lagd et imponerende og personlig drama med setting i flere land. Tusen ganger god natt er definitivt en av hans beste filmer.

Publisert 11.05.14 - 15:17
Tusen ganger god natt

Rebecca (Juliette Binoche) er en av verdens fremste krigsfotografer og har hatt oppdrag i en rekke områder med store og farlige konflikter. Under et meget ambisiøst prosjekt i Afghanistan, hvor hun følger en kvinnelig selvmordsbomber, skjer det en alvorlig ulykke som nesten tar livet av Rebecca. Da hun kommer hjem til Irland og møter sin mann (Nikolaj Coster-Waldau) og sine to døtre blir hun stilt overfor et ultimatum: Jobben eller familien. Et usedvanlig vanskelig valg da hun setter begge deler meget høyt.

Erik Poppe har en flott karriere bak seg med en mengde prisbelønte reklamefilmer, dokumentarer, kortfilmer og musikkvideoer. Han har også lagd en håndfull meget gode spillefilmer siden debuten med Schpaaa i 1998. Fellesnevneren for disse er at de alle foregår med nordmenn i Norge. Tusen ganger god natt er den rake motsetning hvor både skuespillerne og locations er utenlandske. Franske Juliette Binoche og danske Nikolaj Coster-Waldau gjør begge en stor innsats i de to hovedrollene mens vi blant annet finner irske Larry Mullen jr. fra U2 i en mindre birolle.

Filmen er fotografert på nydelig vis i Irland, Afghanistan og Marokko og forsterker selvfølgelig inntrykket av en internasjonal produksjon som i denne sammenhengen tilfører filmen ytterligere troverdighet og tyngde. Poppe har brukt sine erfaringer som tidligere krigsfotograf til å lage en sterk og realistisk forankring mens han på sedvanlig vis leverer en intelligent skildring av mellommenneskelige relasjoner. Tusen ganger god natt er en utsøkt og rørende film som imponerer på mange måter og som fortjener et stort publikum; den har da også mottatt flere filmpriser. Fem stjerner.

Filmen kan absolutt anbefales på Blu-ray. Man får en mengde interessant ekstramateriell bestående av diverse dokumentarfilmer og intervjuer. Det audiovisuelle er også meget bra med et flott bilde og et sterkt lydspor (dts-MA 5.1).

Tusen ganger god natt

• Release: 5. mars 2014
  • Regi: Erik Poppe