Turist

• Release: 23. mars 2015

• Regi: Ruben Östlund
  • Med: Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Kristofer Hivju, Vincent Wettergren, Calara Wettergren, Brady Corbet
  • Land: Sverige
  • Tid: 1:59 t.
  • Det svensk-norske ekteparet Ebba (Lisa L. Kongsli) og Tomas (Johanne Kuhnke) er på en etterlengtet familieferie i de franske alper. På luksushotellet nyter de avslappende dager på ski under fantastiske forhold, med en far som sjekker mobilen litt for ofte som eneste malurt i begeret. Idyllen slår imidlertid kraftige sprekker i det hele familien holder på å bli tatt av et gigantisk snøras, et snøras som får far til å gripe om mobilen og legge på sprang i sikkerhet – mens mor og barna står hjelpeløse igjen.

Turist_10

Så godt han kan forsøker far å fornekte og bagatellisere hendelsesforløpet, med en stadig mer anklagende kone (og barn) som resultat. Stemningen blir ikke bedre i det et vennepar (med Kristofer «Games og Thrones» Hivju) kommer på besøk, hvorpå en småfull mor vrenger ut all sin edder og galle mot ektemannen, og forlanger selvransakelse!

Turist_9 Turist_8 Turist_7 Turist_6 Turist_5 Turist_4 Turist_3
    <
    >

Turist er blitt en virkelig flott og «enkel» film som setter fokus på hva som forventes av menn og hvordan man ville reagert om det står om livet – på instinkt eller gentleman-aktig og heltemodig? Östlund gir nærmest en miks av tragikomedie og isende drama, der det tilnærmet øde hotellet og fjellandskapet bringer minnene tilbake til The Shining. Foto er i en klasse for seg! Hvor herlig det er å se et kamera av og til stå helt i ro og la handlingen være det drivende elementet. Turist er nærmest Scener fra et ekteskap for en ny generasjon. Fem stjerner!

Et presist lydspor med gnistrende billedkvalitet (dog litt støy i enkelte av de mørkeste scenene). En relativt kort bakomfilm som bonusmateriell.

LB+ TILBUD: 1 uke kun 19 kr
    Få full tilgang til lydogbilde.no, testarkiv med over 6000 tester, fordelsklubb, guider, nyheter, film/serie anmeldelser og mye mer.