TRON: Legacy 3D

Med TRON: Legacy 3D ute, er den største 3D-filmen så langt sluppet på markedet, og det samtidig med 2D-versjonen.
TRON: Legacy 3D

Og 3D er viktig i dette henseendet, for, som sin originalfilm, er TRON: Legacy fortsatt først og fremst en effektfilm!

Mer som en oppfølger, er dette nærmest en remake av originalen fra 1982. I det vi møter sønnen til Flynn (Bridges), Sam Flynn (Garrett Hedlund) sitter han nå som passiv eneeier av det gigantiske elektronikkfirmaet som faren bygde opp. Flynn selv har vær forsvunnet de siste 20 årene, og sønnen blander seg overhodet ikke bort i det den superkapitalistiske ledelsen gjør med firmaet. Inntil han en dag får en personsøkermelding (!) fra sin far. I kjelleren i farens gamle spillehall var hans hemmelige kontor, og her zappes selvsagt unge Flynn inn i maskinen. Og spillet er i gang…

Som nevnt er dette en oppfølger som følger originalen svært tett, både i plott og utseende, og det er virkelig noe av sjarmen med filmen. Selvsagt er de visuelle effektene adskillig mer spektakulære og imponerende, i tillegg er selve historien mer sammenhengende og velkomponert; men fortsatt er det Flynns kamp mot maskinen og hindre ham fra verdensherredømme (!) som står i fokus. Men i TRON: Legacy har de lagt inn litt tid til filosofering, noe den eldre Flynn (Bridges) tar seg av, og på dette kvasifilosofiske planet fungerer filmen faktisk overraskende bra. Ikke minst er det fascinerende med både den eldre og ynge versjonen av Jeff Bridges i en og samme film, selv om den yngre utgaven har et litt plastikkaktig preg.

Men alt i alt er det fortsatt effektene som bærer filmen, og i 3D blir det virkelig imponerende. Visuelt er det en nytelse å se på denne ”fremtidsbyen” som bringer tankene hen til Blade Runner og andre mørke futuristiske filmer, en sammenligning som ikke minst forsterkes av en rav hakkende gal Martin Sheen i en glimrende rolle. Samspillet mellom det visuelle og den tøffe musikken fungerer, og drar oss med inn i dette gremmende miljøet. Når det hele toppes med en mengde referanser til originalfilmen, sitter vi tilfreds tilbake med et smil om munnen! Vi gir 4 stjerner til Bridges & Co!

Her er det overhodet intet å trekke for hverken lyd (dts-HD) eller billedkvalitet. Og vi las oss imponerer over den herlige dybden 3D gir oss (NB! Kun deler av filmen er i 3D!). Bonusmateriellet byr bl.a. på en interessant bakomfilm, musikkvideo samt en sniktitt på den kommende tegneserien.

• Release: 13. april 2011
  • Regi: Joseph Kosinski
  • Med: Jeff Bridges, Bruce Boxleitner, Garrett Hedlund, Olivia Wilde, Michael Sheen, Serinda Swan