Trolljegeren

En av de aller største snakkisene i filmåret 2010 var Trolljegeren produsert av Filmkameratene og produsent John M. Jacobsen. Filmen ble en stor publikumssuksess og fikk også gjennomgående gode kritikker fra pressen.
Trolljegeren

Filmen er en såkalt “mockumentary” og handler i korte trekk om en liten gruppe ved Høgskolen i Volda som skal lage en dokumentarfilm om en lokal person. De velger seg ut en folkesky mann (Jespersen) som de mistenker for å være krypskytter. Etterhvert som de blir kjent med han kommer det frem at han jobber som trolljeger for staten, og de blir kraftig involvert i dokumentasjon av hans arbeid.

Trolljegeren er en blanding mellom Blair Witch Project og Jurassic Park og den har et utmerket utgangspunkt for en virkelig bra film. Det er den imidlertid dessverre ikke! Selv om filmen er severdig og har et hav av morsomme trollvitser blir det totalt sett litt tynt. Når man har fått sett de første trollene blir nysgjerrigheten stilnet og filmen blir etterhvert som en samling med sketsjer. Det blir kjedelig i lengden og det er lite som driver historien fremover. Castingen blir også et problem, Otto Jespersen er jo ikke en god skuespiller selv om han er morsom. Uansett har skaperne av filmen gledet publikum med en ok film, men den kunne vært så mye bedre. Tre stjerner.

Som kjøp- og leiefilm er denne utgivelsen på Blu-ray litt skuffende. Den har ingen kommentarspor, korte bakomfilmer som gir liten innsikt i produksjonen og snuttene med utdypning av visuelle effekter er lite forklarende. Lyd og bilde er helt greit.

• Release: 9. februar
  • Regi: André Øvredal
  • Med: Otto Jespersen, Glenn Erland Tosterud, Tomas Alf Larsen, Johanna Mørck