: Treme, sesong 1

29. august 2005 slo den tropiske orkanen Katrina inn for fullt over Mexicogulfen, og smadret dikene som holdt Mississippi unna New Orleans.

Treme, sesong 1

Den verste naturkatastrofen i USA siden 1928 med nærmere 2.000 omkomne var et faktum. Å forstå denne dramatiske hendelsen, og det traumet som fulgte er essensielt for å få det store utbytte av serien om livet etter Katrina. Treme, som er en ”svart” bydel i New Orleans rett ovenfor The French Quarter, tar for seg tiden rett etter Katrina, effekten på byen, menneskene som strever med å komme seg på fote igjen og det sosiale livet.

I niende episode sier John Goodman så treffende: ”…i motsetning til en del plottdreven underholdning finnes det ingen avslutning i det virkelige liv” – akkurat slik er Treme. Serien har blitt en svært annerledes TV-serie fra ekspertene i HBO (som bl.a. står bak The Sopranos, True Blood, Entourage, The Wire), her er det lagt vekt på menneskelig drama og hverdagslige hendelser fremfor spektakulære action og thrills – og ikke minst har den herlige jazzmusikken fått en sentral plass i serien!

Vi følger de relativt ordinære hverdagslivene til wannabe musikeren Davis (en overraskende god Steve Zahn), bareieren Ladonna som, sammen med advokaten sin, desperat leter etter broren som er savnet etter Katrina, ”indianerhøvdingen” Delmond som forsøker å stable den gamle gjengen på bena for igjen å kunne paradere gjennom New Orleans gater med musikken sin, professoren og forfatteren Cray (John Goodman i storform – og større en noensinne!) som blir en hit på YouTube med sine krasse angrep på alle som neglisjerer New Orleans, Janette som forsøker å lykkes i restaurantbransjen, musikeren Antoine som lever fra hånd til munn og har en dame i hver bar, samt det unge kjæresteparet Annie og Sonny som søker lykke som gatemusikanter langs Bourbon Street og Jackson Square – alle menneskeskjebner som i mindre eller større grad har blitt påvirket av Katrina.

Det har blitt en fascinerende serie om disse hverdagsheltene og et innblikk i vår nære historie, den skamfulle behandlingen byen og innbyggerne fikk fra sentralt hold (les: Bush), og hvordan de kommer seg videre med sin ”way of life”; med et ukuelig pågangsmot, stayerevne og store mengder herlig jazzmusikk. Ikke minst krydres serien av en mengde ekte musikere har fått roller. Det er en serie som krever litt tid før du kommer ”inn” i den, og definitivt en fordel om du er glad i jazz. Laissez Les Bon Temps Roulez!

Meget tilfredsstillende billekvalitet på denne BD-en, og lydsporet (dts-HD) er utmerket! Av bonusmateriell er det mye fascinerende tilleggsinformasjon om musikken og musikerne som kan poppe opp mens man ser på, kommentarspor og bakomfilm. Savner en dokumentar om Katrina.

• Release: 27. april 2011
  • Regi: Anthony Hemingway
  • Med: Steve Zahn, John Goodman, Jon Seda, Kim Dickens, Khandi Alexander, David Morse